Senaste nytt

IP Proxy=Billigare hotell rates i USA

agehall

Medlem
Kan du definiera "allt för mycket"?

Jag kör IPv6 via en tunnel till Hurricane Electric's POP i Stockholm och där får jag ofta bättre hastighet än om jag kör IPv4 till samma site utan tunnel. Däremot så har alla VPN jag testat för att köra Bittorrent över, försämrat bandbredden något fruktansvärt. Detta beror dock troligen mest på att min ISP (ComHem) gör en massa elakheter med alla uppkopplingar. De vill inte erkänna det, men jag är fullkomligt övertygad om att de throttlar trafik tex.
 

jumbooze

Medlem
Kan du definiera "allt för mycket"?

Jag kör IPv6 via en tunnel till Hurricane Electric's POP i Stockholm och där får jag ofta bättre hastighet än om jag kör IPv4 till samma site utan tunnel. Däremot så har alla VPN jag testat för att köra Bittorrent över, försämrat bandbredden något fruktansvärt. Detta beror dock troligen mest på att min ISP (ComHem) gör en massa elakheter med alla uppkopplingar. De vill inte erkänna det, men jag är fullkomligt övertygad om att de throttlar trafik tex.

Tack, jag var på väg att skaffa CH som lina för BT. Nu stannar jag kvar med nuvarande ISP
 

agehall

Medlem
För ren BT funkar ComHem skitbra. Jag tankar ca 13MB/s på en 100Mb-lina, vilket får anses helt OK. Det är när man skickar det via en tunnel, så att det är ett koppel istället för ett par hundra som det blir problem. Man kan även testa detta enkelt:

1) Sätt upp en FTP-server på en site som har "obegränsad" bandbredd.
2) Kör FTP med ett koppel mot servern och tanka hem en 1GB fil.
3) Kör FTP med typ 10 koppel och hämta samma fil.

Skillnaden kommer att vara markant. ComHem blånekar dock och påstår att det skulle vara sändarsidan som gör fel, men det är det inte.

Givetvis låter de all trafik till kända TP-testservers gå utan blockering, så kör man bredbandskollen eller liknande ser allt bra ut. Sedan ska man inte titta allt för mycket på dessa siffror heller. TP-Test och bredbandskollen är inte speciellt bra verktyg.
 
Toppen