Fy fasen, låter som om allt som kunde gick fel på den resan.
Min erfarenhet är att man ska undvika mellanhänder oavsett om det gäller flyg, hotell eller hyrbil. Inte oftare det blir billigare, mellanhanden ska ju också tjäna pengar, och större risk att det blir fel. Även större risk att ansvarsfrågan blir flytande vid fel.
Jag hoppas iaf ni hade tur med vädret... ;D
Jag tycker inte man kan generallisera och säga att mellanhänder är dåliga och kostar pengar. Jag valde Expedia för att ha en svensk att prata med och slippa diskuttera problem med en grek som inte kan ett ord på engelska. Expedia har så stora volymer så dom kräver ganska saftiga rabatter av hotellen. Jag har hört siffror i storleksklassen 30-40%, vilket i vissa fall delvis slussas vidare till kunden. I vissa fall bokar Expedia upp X antal rum permanent på ett hotell (mot en ännu större rabatt) och om avresan närmar sig och Expedia har osålda rum så kan dom rabattera dessa kraftigt. Man kan inte bara se mellanhanden som en extra kostnad. Att bygga upp en egen försäljningorganisation kostar också mycket pengar och att lägga det externt kan bli mycket, mycket effektivare. Ett hotell måste marknadsföra sig globalt och global marknadsföring är varken enkelt eller billigt. Ett hotell kan välja att sälja själva och kanske lyckas hyra ut 30% av rummen för 100% av hyran, eller anlita extern försäljningshjälp, exempelvis Expedia, och få 80% uthyrt samt få behålla 70% av hyran. Hade jag varit hotellägare hade jag valt det senare alternativet.
Detta är för övrigt något jag har diskutterat fått bekräftat med SAS ett flertal gånger. Dom säljer hellre resorna genom en resebyrå och slipper supporten, istället för att sälja själva och sedan sköta supporten. Kostnaden för SAS på 3-5% kompenseras av större försäljning och dom slipper en stor del av supporten.
Slutligen måste jag säga att jag hyrde bilen direkt av Hertz och inte gick det bättre. Fick en smart och tilläggsavgift när jag bokat en SUV.
Ja, vi hade tur med vädret