Senaste nytt

Intressant (men tyvärr inte rolig) läsning om Expedia

fly4fun

Medlem
Fy fasen, låter som om allt som kunde gick fel på den resan.
Min erfarenhet är att man ska undvika mellanhänder oavsett om det gäller flyg, hotell eller hyrbil. Inte oftare det blir billigare, mellanhanden ska ju också tjäna pengar, och större risk att det blir fel. Även större risk att ansvarsfrågan blir flytande vid fel.

Jag hoppas iaf ni hade tur med vädret... ;D

Jag tycker inte man kan generallisera och säga att mellanhänder är dåliga och kostar pengar. Jag valde Expedia för att ha en svensk att prata med och slippa diskuttera problem med en grek som inte kan ett ord på engelska. Expedia har så stora volymer så dom kräver ganska saftiga rabatter av hotellen. Jag har hört siffror i storleksklassen 30-40%, vilket i vissa fall delvis slussas vidare till kunden. I vissa fall bokar Expedia upp X antal rum permanent på ett hotell (mot en ännu större rabatt) och om avresan närmar sig och Expedia har osålda rum så kan dom rabattera dessa kraftigt. Man kan inte bara se mellanhanden som en extra kostnad. Att bygga upp en egen försäljningorganisation kostar också mycket pengar och att lägga det externt kan bli mycket, mycket effektivare. Ett hotell måste marknadsföra sig globalt och global marknadsföring är varken enkelt eller billigt. Ett hotell kan välja att sälja själva och kanske lyckas hyra ut 30% av rummen för 100% av hyran, eller anlita extern försäljningshjälp, exempelvis Expedia, och få 80% uthyrt samt få behålla 70% av hyran. Hade jag varit hotellägare hade jag valt det senare alternativet.

Detta är för övrigt något jag har diskutterat fått bekräftat med SAS ett flertal gånger. Dom säljer hellre resorna genom en resebyrå och slipper supporten, istället för att sälja själva och sedan sköta supporten. Kostnaden för SAS på 3-5% kompenseras av större försäljning och dom slipper en stor del av supporten.

Slutligen måste jag säga att jag hyrde bilen direkt av Hertz och inte gick det bättre. Fick en smart och tilläggsavgift när jag bokat en SUV.

Ja, vi hade tur med vädret :)
 

Najk

Medlem
Jag tycker inte man kan generallisera och säga att mellanhänder är dåliga och kostar pengar. Jag valde Expedia för att ha en svensk att prata med och slippa diskuttera problem med en grek som inte kan ett ord på engelska. Expedia har så stora volymer så dom kräver ganska saftiga rabatter av hotellen. Jag har hört siffror i storleksklassen 30-40%, vilket i vissa fall delvis slussas vidare till kunden. I vissa fall bokar Expedia upp X antal rum permanent på ett hotell (mot en ännu större rabatt) och om avresan närmar sig och Expedia har osålda rum så kan dom rabattera dessa kraftigt. Man kan inte bara se mellanhanden som en extra kostnad. Att bygga upp en egen försäljningorganisation kostar också mycket pengar och att lägga det externt kan bli mycket, mycket effektivare. Ett hotell måste marknadsföra sig globalt och global marknadsföring är varken enkelt eller billigt. Ett hotell kan välja att sälja själva och kanske lyckas hyra ut 30% av rummen för 100% av hyran, eller anlita extern försäljningshjälp, exempelvis Expedia, och få 80% uthyrt samt få behålla 70% av hyran. Hade jag varit hotellägare hade jag valt det senare alternativet.

Detta är för övrigt något jag har diskutterat fått bekräftat med SAS ett flertal gånger. Dom säljer hellre resorna genom en resebyrå och slipper supporten, istället för att sälja själva och sedan sköta supporten. Kostnaden för SAS på 3-5% kompenseras av större försäljning och dom slipper en stor del av supporten.


Jag instämmer i det du säger, för hotellen och flygbolagen är det bättre att anlita mellanhänder för att få större volym och nå ut till nya kunder, även om det innebär att de får rabattera eller betala provision så gör de totalt sätt en bättre affär.

Däremot som resenär så ser jag inte fördelarna. Visst kan man kanske spara några kronor någon gång, men på bekostnad av vad?
När det gäller hotell så vill jag vara säker på hur det ser ut innan jag bokar och vilken standard man kan förvänta sig. Om denna standard inte motsvaras vid check-in så vill jag ha bokningen direkt med hotellet, för då är det deras ansvar att lösa det. Jag har ju ingått ett avtal med dem.
 
Toppen