Intressant (men tyvärr inte rolig) läsning om Expedia

Diskussion i 'Hotell' startad av themroc, 20 Augusti 2013.

  1. themroc

    themroc Medlem

    The Verge har tagit upp problem ett litet hotell har haft med Expedia. Den omfattande och läsvärda artikeln finns att läsa här: One small hotel's long nightmare with Expedia (update) | The Verge

    Expedia är ju i allmänhet ett omtyckt företag, kanske i synnerhet på BC. De vann ju resebyråtestet två gånger och deltog vid juleventet, och då fick nog flera av oss ett bra intryck av dem. Finns det kanske möjlighet att BC kan få en kommentar från Expedia angående artikeln?
     
  2. HKG Flyer

    HKG Flyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Oroväckande när man läser kommentarer från andra hotell representanter som upplever liknande problem.

    Jag har köpt både flygbiljetter och hotell via Expedia och varit nöjd. Frågan är hur mycket hjälp får man när det strular.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle inte undra så mycket. Jag utgår från att en OTA ger mig exakt 0 hjälp.
     
    1 person likes this.
  4. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var på Santorini, Grekland för 2 år sedan. Tog en flygbiljett med SAS ner och bokade hotell på Expedia. Jag bokade sent, mitt under grekiska industrisemestern så utbudet var tunt. Jag bokade ett trebäddsrum för 2 vuxna + små 2 barn på 3-stjärniga hotellet Blue Diamond Bay genom Expedia. Inget drömhotell, men betygen var i alla fall skapliga.

    Enligt bokningsbekräftelsen skulle detta ingå:

    Rum (alla rum inkluderar)
    Espressobryggare Fönster kan öppnas Hårtork (på begäran) Klimatreglering Privat badrum Sminkspegel Telefon tv Väckning Värdeförvaringsskåp på rummet Balkong Internet, bredband (gratis) Luftkonditionering Satellit-TV

    Nedan bifogas min reklamation som jag skickade till Expedia

    Vi bokade ett trebäddsrum för 2 vuxna + små 2 barn enligt bekräftelse nedan. Vi har fått ett 2-bäddsrum + 2 ytterst smala och hårda bäddade fåtöljer. Fåtöljerna som är bäddade tar upp hela rummet så man kan knappt röra sig. Man kommer inte åt kassaskåpet eftersom det finns bakom fåtöljerna.. Eftersom fåtöljerna är bäddade som sängar finns det inget att sitta på. Det finns inget att ställa väskorna på som dom står på den lilla golvyta som finns kvar. Det finns inget utrymme för barnen att leka. Rummet befinner sig under gatuplan med ett litet fönster på 15x40 cm (typ som ett A4 papper). Det går 2 stora balkar genom rummet som begränsar höjden till 170 cm. Själv är jag 190 cm. Jag har aldrig haft problem med klastrofobi men jag klarar inte av att vistas i rummet. Vidare utlovas gratis internet. Nere i vårt rum får man inte in några WiFi nät alls. Det finns WiFi i övriga delar av hotellet men det fungerar inte. WiFi var ett absolut krav från min sida eftersom jag har en del jobba att utföra. Det utlovades en 14 tums TV, visst den finns där, men vad som inte meddelades är att den har 3 kanaler varav 2 på grekiska. Men det spelar ingen roll för jag klar ändå inte av att vistas i rummet. Slutligen saknas även en utlovad kaffebryggare.

    Vi har pratat med hotellet som är väldigt trevliga och försöker vara hjälpsamma. Men dom säger att det är deras största rum och att det är fullbokat så vi kan inte byta. Jag tycker först och främst att om man bokar trebäddsrum så ska man få ett trebäddsrum. Dessutom tycker jag att det är ytterst tveksamt om man kan sälja ett rum under gatuplan, med ett minifönster mot en loftgång och 170 takhöjd, utan att informera om omständigheterna i förväg.


    https://www.dropbox.com/s/gm6zg4zhsufi70b/2011-08-07 11.06.59.png
    Efter 3 samtal och över 5 timmar i telefon med Expedia så fick jag ett halvt löfte om eventuell återbetalning om jag bokade ett nytt hotell genom dom. Jag frågade vad dom rekommenderar och sa att jag nu skiter jag i priset, ge mig det bästa för att rädda semestern. Jag blev rekommenderad 5-stjärniga "Mediterranean Royal". Betalade, beställde taxi, väntade 5 timmar (taxistrejk) och slutligen blev det en flytt till nya hotellet full av förhoppning och glädje att semestern är räddad. Kommer till nya hotellet och återigen visar det sig att vi får sista rummet och snart övergår dom glada minerna till sorg. Detta är vad vi fick för 2600 SEK per natt.

    5-stjärniga Mediterranean Royal
    https://www.dropbox.com/s/dbgpbu6jemn0ocu/2011-08-07 20.50.03.jpg
    https://www.dropbox.com/s/zpvr8e3viepihhk/2011-08-07 21.25.37.jpg

    2 stenhårda sängar.
    1 äcklig smutslig soffa.
    1 smutsig äcklig toalett utan tvål, schampoo eller några andra produkter.
    1 tjock-tv modell 80-tal med 5 grekiska kanaler.
    Kalla väggar utan någon som helst inredning.

    Vad som är ännu mer intressant är att hotellet inte har en egen restaurang utan hänvisar gästerna till ett annat hotell 200m bort där man kan äta 3 x 2h per dag. Roomservice finns ej. Hotellet har ingen barnpool. Eftersom hotellet låg så avsides och inga affärer eller restauranger fanns i närheten blev jag tvungen att hyra en bil. Beställde en Suv hos Hertz och fick en 2-sittsig Smart + tilläggsavgift.

    Återigen samtal till Expedia som inte vill kännas vid några som helst löften om bra hotell eller återbetalning av detta eller tidigare hotell. Expedia var inte det minsta intresserade av att hjälpa mig. Enbart genom kontakter lyckades jag till hitta ett tredje hotell som var godkänt och rädda dom sista dagarna av semestern.

    Behöver jag nämna att jag inte satt min fot i Grekland, ej besökt expedia.se hemsida och inte hyrt bil på Hertz efter denna händelse?
     
    Last edited: 20 Augusti 2013
  5. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Fy sjutton vilket elände..
     
  6. Najk

    Najk Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fy fasen, låter som om allt som kunde gick fel på den resan.
    Min erfarenhet är att man ska undvika mellanhänder oavsett om det gäller flyg, hotell eller hyrbil. Inte oftare det blir billigare, mellanhanden ska ju också tjäna pengar, och större risk att det blir fel. Även större risk att ansvarsfrågan blir flytande vid fel.

    Jag hoppas iaf ni hade tur med vädret... ;D
     
  7. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant men tråkig läsning. Oschysst konkurrens och manipulation av konsumenterna på internet för att maximera vinster. Jag trodde att de stora aktörerna skötte sig. Det blir allt mer uppenbart att man inte alltid kan lita på sökresultat utan bör ta personlig kontakt. Att boka direkt med flygbolaget, hotellet etc blir en nödvändighet. Helst också via en VPN tunnel eller en HMA (Hide My Ass) liknande tjänst så man kan positionera sig i ett land med låga priser. Dessutom skall man undvika att använda en Mac som tydligen kan ge lite lyxigare sökresultat än en PC.
     
    Last edited: 21 Augusti 2013
  8. Adam Nordén

    Adam Nordén Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tablethotels.com
    Bokat med dem ett otal gånger - endast missnöjd en gång.
    #buyqualitycryonce
     
  9. Det var ingen kul läsning. När vi bedömde landets OTA (Online Travel Agents) så var det inte sådana här faktor som avsågs.
     
  10. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Fly4fun - jag lider med dig! Det där hade varit helt oacceptabelt oavsett varför man var där och jag hade nog övervägt att dra Expedia inför domstol efter den där upplevelsen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×