Senaste nytt

Intressant artikel om SAS servicekoncept

twiggs

Medlem
GOT- TXL är Europaflygning, men där serveras inte bubbel.

Och inga smörgåsar heller, fick jag erfara förra sommaren.

För att ta ytterligare ett konstigt exempel:
Mellan Riga och Stockholm fick jag en kvällsmåltid, vilket var oväntat. Mellan Oslo och Tromsö (över 1100 km) fanns inget mer än det som normalt serveras mellan Göteborg och Köpenhamn (230 km drygt).
 

fcx

Medlem
Jag vill slå ett slag för servering baserat på flygtid, som de amerikanska bolagen gör. Extremt tydligt mot resenärerna:

_20150815_084646.JPG
 

twiggs

Medlem
I SAS Menykort står det vilka linjer som en annan service än vad som är "normalt"
SAS

Mitt svar gällde skillnaden mellan Billund och Riga, jag är fullt medveten att linjer med kort flyg tid har begränsad service utbud.

Mellan Göteborg och Berlin är det nordisk servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:35h med AT7 (och då kanske 1:10 med jetplan då).
Mellan Stockholm och Riga är det europeiska servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:25h med samma flygplan.

Logiskt, någon?
 
Mellan Göteborg och Berlin är det nordisk servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:35h med AT7 (och då kanske 1:10 med jetplan då).
Mellan Stockholm och Riga är det europeiska servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:25h med samma flygplan.

Logiskt, någon?
Ja SAS delar in det efter Inrikes, Nordisk, Europeisk och långflyg istället för efter flygtid. Kanske hade funkat om vi var ett mindre avlångt land... Bättre att dela in efter flygtid.
 

twiggs

Medlem
Ja SAS delar in det efter Inrikes, Nordisk, Europeisk och långflyg istället för efter flygtid. Kanske hade funkat om vi var ett mindre avlångt land... Bättre att dela in efter flygtid.

Nu vet jag inte om du läste vad jag skrev, för båda destinationerna som jag nämnde faller under "Europa" men enbart den kortare har service som Europa medan den längre som Norden.

Det är inte logiskt!
 

fcx

Medlem
Mellan Göteborg och Berlin är det nordisk servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:35h med AT7 (och då kanske 1:10 med jetplan då).
Mellan Stockholm och Riga är det europeiska servicenivå. Flygtiden är beräknad till 1:25h med samma flygplan.

Logiskt, någon?

För att minska logiken ytterligare så är det dubbel poängintjäning Göteborg-Berlin jämfört med Stockholm-Riga :)
 

SK989

Medlem
Stockholm-Billund inom Skandinavien, till Riga Europaflygning.

Jovisst, enligt SAS lite lustiga sätt att skilja på olika utrikeslinjer är det så, men varför är bubbel gratis på ena utrikeslinjen (en "Europaflygning") på 1 tim 20 min men inte på en annan utrikeslinje (en "Skandinavienflygning") som är 1 tim 30 min, dvs. en längre flygning? Dessutom är biljetterna på sträckan Stockholm-Billund som regel dyrare än mellan Stockholm-Riga. Min poäng är att vissa kanske förstår att det är olika servicekoncept på in- och utrikes och kanske även att det är olika koncept på longhaul och shorthaul men SAS tar det till en högre nivå - olika servicekoncept som inte är baserat på flygtid eller in/utrikes eller ens flygplanstyp utan beroende på om man korsar Östersjön österut eller söderut...
 
Toppen