Intressant artikel om inställda flyg på Wall Street Journal

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 16 Mars 2015.

  1. Wall Street Journal skrev en intressant artikel om inställda flyg.
    Det mesta siffrorna gäller för amerikanska flygbolag men det är intressant att veta bakgrund av inställda flyg och vilka kostnader de har.

    The Story Behind Your Canceled Flight - WSJ

    Olika orsaker för inställt flyg:

    69% av orsaken till inställda flyg av regional jet är pga väder eller luftfartsträngsel medans de flesta inställda flyg av widebody plan är pga tekniskt fel eller ont om flygande personal.

    Om en flight med ett högt antal high-yield affärsresenär eller VIP ombord har fått problem och det inte finns annat ledigt plan tillgängligt, flygbolaget ställer in gärna en flight som har mindre bokningar eller stor andel av low-yield passagerare för att operera en flight som ger mer pengar.

    Kostnaden av inställt flyg:

    Flygbolagen förlorar i snitt ca 5.770 USD per inställt flyg.
    Inställt flyg av ett 50 passagerares regional jet kostar flygbolaget ca 2.750 USD, ca 15.650 USD för ett narrowbody plan inom USA, men att ställa in en tur&retur av ett widebody plan över Atlanten (mellan Nordamerika-Europa misstänker jag) kan kosta upp till ca 42.890 USD.

    Kostnaden av inställt flyg är dock lägre vid oförutsedda orsaker så som dåligt väder än vid inställt flyg pga flygbolagets eget fel.
    Ca 1.050 USD för ett regional jet, ca 4.930 USD ett narrowbody plan inom USA och ca 13.140 USD för interkontinentalt flyg.
    Detta är pga flygbolagets skyldigheter att ersätta passagerare.


    En annan intressant siffra är för mat ombord.
    Vid inställt interkontinentalt flyg av ett widebody plan kan det kosta så mycket som ca 12.670 USD per flight.

    Här finns det också en videoclip av sändningen.
    How Much Does It Cost to Cancel a Flight?
     
    Last edited: 16 Mars 2015
    Jakob Österberg och Fredrik gillar detta.
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant,
    skillnaden mellan orsakerna för inställda flyg beroende på om det är regionala eller widebody känns ju som att det drar undan benen för trovärdigheten hos de mindre planen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×