Senaste nytt

Intressant överflygning just nu

Holloman

Medlem
Använder även FR24 när jag (det händer tyvärr ibland) flyger Norwegian med internet för att se var vi är någonstans.
 

Nemo

Medlem
Fast det där tror jag är en myt. Jag tror inte folk tittar på mobilen för att se hur vädret är NU. Jag tillhör dem som tittar på vädret i telefonen för att se hur prognosen ser ut för resten av dagen.
Jag kollar på FR24 i mobilen för att se vad det är för väder/vindriktning nu innan jag ger mig ut. Landa från norr = sydlig vind = varmare och vv.
 

jsn

Medlem
Fast det där tror jag är en myt. Jag tror inte folk tittar på mobilen för att se hur vädret är NU. Jag tillhör dem som tittar på vädret i telefonen för att se hur prognosen ser ut för resten av dagen.
Myt eller inte, men det gör jag titt som tätt... :rolleyes: Men det är främst för att se vilken temperatur det är utomhus.
 

FFS

Medlem
Jag förstår inte det här med att sitta och titta på flightradar hela dagarna.

I min ungdom pysslade jag med amatörradio. Då tävlade man i att ha kontakter (dvs prata med andra) på olika sätt. Ibland när förhållandena var rätt kunde man nå otroligt långt med väldigt lite prylar. Utmaningen i det hela låg ju i att optimera sin utrustning och att faktiskt förstå sig på hur man skulle använda den. Sedan blev Internet poppis och helt plötsligt började folk tycka att man kunde köra amatörradio över internet och att det var samma sak som att köra riktig komradio. *facepalm*

Flightradar är lite samma sak - förr fick man vara ute och titta på faktiska saker men numera nöjer man sig med att sitta inne och titta på ett par pixlar som representerar det hela...
Ja du, smaken är som baken.

Jag brukar spana vad det är som flyger över mig när jag hör nåt som mullrar.
Om vinden ligger åt "rätt" håll så ligger inflygningen till Arlanda över min uteplats. Då tycker jag att det är kul att veta vad som är på väg.

Sen är det ett kul sätt att drömma sig bort och för mig ett rätt bra sätt att se vilka bolag som flyger vart och när.

Det finns mig veterligen fortfarande rätt många radioamatörer, så det är bara att sätta igång igen.
 

falling

Medlem
Själv tyckte att det andra flygplanet på bilden syntes var mer intressant. SB05 är ju SK60, flygvapnets kärror brukar ju inte synas...
 
  • Gilla
Reactions: FFS

chazzie

Medlem
Jag kan inte påstå att jag sitter och stirrar på det men det kan vara kul att veva igång på kafferasten eller när lunchen inmundigats och man har 5-10 till övers.

Sen kollar jag gärna vart ett flyg är om man har vänner/bekanta som är ute i stora världen.

Flightaware.com är en annan trevlig sida som kan användas i kombination, jag gillar att den kan auto-tweeta aktiviteter på valfri flight.
 

Mike@GOT

Medlem
Flightradar är lite samma sak - förr fick man vara ute och titta på faktiska saker men numera nöjer man sig med att sitta inne och titta på ett par pixlar som representerar det hela...

Fast det är ju inte direkt så att man genom att stå utomhus kan se flygplan över hela jordklotet, eller få en uppfattning om trafikläget "just nu".
 

agehall

Medlem
Det finns mig veterligen fortfarande rätt många radioamatörer, så det är bara att sätta igång igen.
Nja, det är tyvärr rätt dött. Jag lyssnar lite på olika band då och då och det var länge sedan jag hörde någon snacka i 08-området. Händer säkert, men inte ofta. Det finns dock ett antal repeaters som man kan öppna om man känner för det.
 
Toppen