Senaste nytt

Intressant överflygning just nu

FFS

Medlem
Jag fick syn på ett lite udda flygplan på flightradar.

Undrar vart den är på väg
eb3500cdc75393106dfa4277e3be08fd.jpg
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte det här med att sitta och titta på flightradar hela dagarna.

I min ungdom pysslade jag med amatörradio. Då tävlade man i att ha kontakter (dvs prata med andra) på olika sätt. Ibland när förhållandena var rätt kunde man nå otroligt långt med väldigt lite prylar. Utmaningen i det hela låg ju i att optimera sin utrustning och att faktiskt förstå sig på hur man skulle använda den. Sedan blev Internet poppis och helt plötsligt började folk tycka att man kunde köra amatörradio över internet och att det var samma sak som att köra riktig komradio. *facepalm*

Flightradar är lite samma sak - förr fick man vara ute och titta på faktiska saker men numera nöjer man sig med att sitta inne och titta på ett par pixlar som representerar det hela...
 

johhenrik

Medlem
Jag förstår inte det här med att sitta och titta på flightradar hela dagarna.

I min ungdom pysslade jag med amatörradio. Då tävlade man i att ha kontakter (dvs prata med andra) på olika sätt. Ibland när förhållandena var rätt kunde man nå otroligt långt med väldigt lite prylar. Utmaningen i det hela låg ju i att optimera sin utrustning och att faktiskt förstå sig på hur man skulle använda den. Sedan blev Internet poppis och helt plötsligt började folk tycka att man kunde köra amatörradio över internet och att det var samma sak som att köra riktig komradio. *facepalm*

Flightradar är lite samma sak - förr fick man vara ute och titta på faktiska saker men numera nöjer man sig med att sitta inne och titta på ett par pixlar som representerar det hela...
Det är väl inget konstigt att målen och intressen ändras när tekniken och tillgängligheten förändras? Skickar du vanlig post istället för email? Kör du telex istället för mobiltelefon? Själv har du övergått till onlineforum istället för anslagstavlan på konsum som du hade tillgång till tidigare. ;) I mina ögon är det väl fullständigt naturlig utveckling att man kommunicerar över Internet istället för via amatörradio. Helt plötsligt har man ju tillgång till hela världen, vilket man inte hade innan. Något annat anser jag vara otroligt konstigt. Sen är det mänskligt att man inte hänger med i alla svängar. Jag föredrar fortfarande IRC framför många andra nymodigheter för kommunikation, men det betyder inte att jag sitter och tycker folk är korkade för att att de använder dem. :)
 

johhenrik

Medlem
Hur många tittar inte i sin telefon för att se vilket väder det är ute i stället för att titta ut..? (Fasen, man börjar bli gammal :( )
Fast det där tror jag är en myt. Jag tror inte folk tittar på mobilen för att se hur vädret är NU. Jag tillhör dem som tittar på vädret i telefonen för att se hur prognosen ser ut för resten av dagen.
 
F24 istället för att räkna får när man ska sova är effektivt :) När man är ute och reser är det dock väldigt användbart för att se vart det plan man ska med är nånstans. Sannorlikheten att det är i tid iväg ifrån där man är är ju ganska mycket större om det ankommer dit innan i tid så att säga. Lite som att själv spå väder så kan man själv analysera förseningsmöjligheten.
 
Toppen