Senaste nytt

Intjäning & användning av AAdvantage miles tråd

Dr. Miles

Expert
Om man skriver upp sig till AAdvantage Platinum Challenge för 200 USD, så ger en resa till Sydney närmare 40 000 Miles, samt de 10 000 EQP som krävs för att behålla statusen resten av året. Jag antar att dessa räcker gott och väl till en resa i F mellan Europa och Indisk sub-kontinent?

Kan man som AAdvantage Platinum få statusbonus på andra oneworldflygbolags flight?

Observera att AAdvantage har dålig kreditering på Cathay Pacific(CX) och Qantas(QF) flygningar i Economy class.
Jag misstänker att flygning mellan Sydostasien och Sydney är opererade av dessa flygbolag.

http://www.businessclass.se/forum/t...vantage-all-partner-airlines-award-tråd.7993/
http://www.businessclass.se/forum/t...vantage-all-partner-airlines-award-tråd.7993/

Uppdaterad: 2014-09-30

Som American Airlines AAdvantage statusmedlem, kan man tjäna elite status bonus miles (endast som award miles) på följande flygbolags flygningar utöver de miles som tjänar normalt.

25% bonus miles till AAdvantage Gold
100% bonus miles till AAdvantage Platinum och Executive Platinum
  • American Airlines
  • American Eagle
  • Alaska Airlines
  • British Airways
  • Cathay Pacific Airways
  • Dragonair
  • Finnair
  • Iberia
  • Japan Airlines
  • LAN
  • Malaysia Airlines
  • Qantas Airways
  • Qatar Airways
  • Royal Jordanian Airlines
  • US Airways
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Kan man som AAdvantage Platinum få statusbonus på andra oneworldflygbolags flight?
Svar till egen fråga.

AAdvantage - Elite Status Bonus
AAdvantage skrev:
As an AAdvantage elite-status member you earn elite status bonus miles on the base or guaranteed minimum miles for each eligible flight on select carriers as listed below:

AirlineAAdvantage Executive Platinum MembersAAdvantage Platinum
Members
AAdvantage Gold Members
American Airlines
100%​
100%​
25%​
American Eagle
100%​
100%​
25%​
AmericanConnection
100%​
100%​
25%​
Alaska Airlines
100%​
100%​
25%​
British Airways
100%​
100%​
25%[sup]#[/sup]​
Cathay Pacific Airways
100%​
100%​
25%​
Dragonair
100%​
100%​
25%​
Finnair
100%​
100%​
25%​
Iberia
100%​
100%​
25%​
Japan Airlines
100%​
100%​
25%​
LAN
100%​
100%​
25%​
Qantas Airways
100%​
100%​
25%​
Royal Jordanian Airlines
100%​
100%​
25%​
[td colspan="4"]
* Effective for flights on/after Apr. 1, 2011
# Effective for flights on/after Nov 1, 2011[br]​
[/td]

Det var inte dåligt. Kanske jag ska satsa på AAdvantage.
Fem t/r mellan Stockholm-Hong Kong med Finnair kvalificerar mig till AAdvantage Platinum utan Platinum Challenge.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Tycker själv att AAdvantage är ett mycket bättre alternativ till det något överskattade BA Executive Club. Bra intjäningar i low economy, 100% bonus på nästan alla OneWorld flygbolag, lätt att skaffa status och inga bränsletillägg på bonusresor :)

Om jag har förstått saker rätt så får man poäng enligt Finnairs bokningsklasser om Cathay segmenten är bokade som AY-codeshare. I alla fall om jag har tolkat OneWorlds humanare code-share intjäningar rätt. :)
 

agehall

Medlem
Nu börjar vi väl spinna OT här, men varför inte..

Hur är tillgången när man försöker boka bonusresor med AAdvantage då? Fördelen med BAEC är ju att BA har en bra F kabin och jag antar att det är enklare att få plats där som BAEC-medlem, eller?
 

Dr. Miles

Expert
Nu börjar vi väl spinna OT här, men varför inte..

Hur är tillgången när man försöker boka bonusresor med AAdvantage då? Fördelen med BAEC är ju att BA har en bra F kabin och jag antar att det är enklare att få plats där som BAEC-medlem, eller?
Jag gillar OT när vi pratar om bonusresor. ;)

Plastillgång av awardplats "bör" vara samma men BAEC kanske släpper mer awardplats för sina statusmedlemmar.
F.ö. man kan boka(söka) bonusresa med följande flygbolags flygningar online på American Airlines webbsida.
  • American Airlines
  • airberlin
  • Alaska Airlines
  • British Airways
  • Finnair
  • Hawaiian Airlines
  • Qantas

Jag skrev detta i denna tråd: http://www.businessclass.se/ovriga-...ka-flygbolag-foerbaettrar-sina-webbsidor.html

AAdvantage är mycket bättre bonusprogram än t ex BAEC när det gäller bonusresa.
Man kan boka First class award på följande flygbolag med AA miles.
  • American Airlines
  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • Japan Airlines
  • Qantas
  • Etihad Airways
  • Jet Airways
  • Malaysia Airlines* (när de har blivit oneworldmedlem)

(Källa: AAdvantage Airline Partners)
 

agehall

Medlem
Intressant. Jag ska not ta och titta lite på AAdvantage. Nackdelen är väl då att man inte kan få någon 2-4-1 voucher som man kan få via BAEC Visa.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant. Jag ska not ta och titta lite på AAdvantage. Nackdelen är väl då att man inte kan få någon 2-4-1 voucher som man kan få via BAEC Visa.

Strunta i BAEC 2-4-1. Om du har samma antal av AA miles istället av avios, kan du resa bättre, längre bort och välja flera flygbolag.
BAEC har superdålig regel som gör att varje flight i bonusresan räknas separat. (Inte som zon x - zon y eller baserat av total antal miles)
 

agehall

Medlem
Problemet är ju att utan en boost från ett kreditkort så kommer jag inte att ha så mycket miles eller avios...

Kollade just på en bokning ARN-HNL T/R i F. Det var ju inga problem att hitta platser, men de vill ha 125k miles samt $855. Är inte det lite saftigt?
 

Dr. Miles

Expert
Problemet är ju att utan en boost från ett kreditkort så kommer jag inte att ha så mycket miles eller avios...

Kollade just på en bokning ARN-HNL T/R i F. Det var ju inga problem att hitta platser, men de vill ha 125k miles samt $855. Är inte det lite saftigt?

Jag antar att du har valt BA flygningar över Atlanten.
Man måste betala bränsletillägg på BA flygningar när man bokar bonusresa med AA miles. (och Iberia flygningar också)
Det är pga Joint Venture mellan American Airlines, British Airways och Iberia.
Däremot om du väljer andra flygbolags flygingar behöver du inte betala bränsletillägg.
 

agehall

Medlem
Ah, ja, jag tittade inte så noga på vilka flighter jag tog. Nu valde jag noggrant AA över atlanten och då är det $264 i skatter och avgifter istället. Det låter mer rimligt.

Detta gör ju att BA F inte känns som ett alternativ, men BAEC kanske också debiterar YQ. Jag får nog ta och läsa på lite...
 
Toppen