Senaste nytt

Intjäning på Swiss/SAS codeshare

Senator

Moderator
Grundregeln inom *A är att det är det utförande bolagets (operating carrier) intjänandetabell som gäller då man flyger code-share. Det är vi överens om. Dvs en flygning LX4701 som utförs av SK601 ska ge intjäning som om man flög SK601.

Likaså ger den bokade flighten SK3503 som utförs av LX1267 poäng enligt LX tabell.

Detta gäller för de flesta bolag SAS har samarbetsavtal med. Men tyvärr har det funnits och finns ett (litet) antal undantag.

Swiss var ett sådant exempel. Om du tidigare hade en biljett med LX4701 utförd av SK601 fick du inga poäng alls enligt regelverket då alla LXs codeshares var undantagna från intjäning till EB. Samma sak gällde på Spanair. En flight med JK-nummer utförd av SAS gav inga poäng. Drabbades av detta ett flertal gånger. I en del fall registrerades poängen trots detta men om inte blev man stoppad av RetroRegistreringen :-(

Nu verkar dessa undantag minskat radikalt i omfattning men exempelvis så finns det TP-flighter som utförs *A-partners (SN och LO) som inte ger poäng. Adria Airways codeshares ger heller inga poäng även om utförande bolag är med i *A. Så det är inte trivialt att veta vad man får...

Nu har inte jag rest med alla bolag inom Star. Men på M&M har jag aldrig haft problem som ovan på mina 12 år som Senator.. Kanske kopplat den vanliga boven i drama? SAS (CSC) IT? :)
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, det är nog inte SAS ITs fel utan varje bolag har unika avtal med alla andra bolag inom och utom *A fick jag förklarat för mig när jag kontaktade kundservice och undrade varför jag inte fick mina poäng.

Jag antar att M&M kanske är bättre förhandlare än EuroBonus, men det var ju minst sagt lite irriterande att ett av SAS delägt bolag (Spanair) var ett av de bolagen med begränsningar.

Numer verkar det vara mycket få begränsningar kvar när jag tittar på den information EB ger till resebyråerna (det står lite mer detaljer där än på den publika hemsidan).

Swiss är i alla fall löst och det är bra (i synnerhet om man vill ha Champagne :))
 

Roger J

Medlem
Tockstew:62229 skrev:
Ja. Du ska titta på intjäning för SAS eftersom de utför flygningen. Om den är bokad med LX-flightnummer kan det dock vara så att den exakta bokningsklassen inte översätts rakt av.
 
Toppen