Intjäning på Swiss/SAS codeshare

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av jumbooze, 3 Juli 2012.

  1. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Jag vet att intjäning är något som stött och blötts här.

    Men nu blir jag lite konfys av de nya reglerna, jag är bokad CPH-ZRH på LX4701 som på min Swiss biljett står (Operated by SAS). Jag har en Z klassad Biz.

    Vilka poäng tjänar man på flyget?

    Enligt LX tabellen på SAS så är det min 1200 (great circle mapper säger 591 miles * 200%)
    Enligt ny SAS ny tabell är det i Z Nordic -> Switzerland 3000 poäng.

    Jag tittar nämligen på om jag ska byta till den senare avgången med LX men tjänar jag 3000 på codesharen så är jag ju "milkåt" nog för att dra mig upp 4:00 på morgonen. (statusslav)
     
  2. 1 person likes this.
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Senator, tack!

    Då finns det ingen sömn i världen som är värd 1800 poäng i diff :D
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu borde Z vara rätt solklar, men man ska också komma ihåg att om man har konstiga bokningsklasser i economy, så är det inte säkert att de översätts 1:1, så bokningsklass X på din codesharebokning kanske blir Y hos operating carrier...
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I de flesta fall är det operating carrier som gäller. Fram till för något år sedan var dock alla code-share flighter sålda med LX-nummer exkluderade även om de utfördes av SAS. Det finns fortfarande några bolag där detta ställer till och i de fallen tjänar man inga poäng alls.

    Men nuförtiden ger LX-flighter operated by SAS poäng enligt SAS-tabellen.
     
  6. Kan du vara lite mer konkret då jag inte vet vad du menar. Jag har två tillfällen där det har varit annorlunda:
    På mitten av 2000-talet hade Lufthansa inte tillräckligt med kärror medan SAS hade överkapacitet. Då flög SAS åt Lufthansa som "wet lease" men då under Lufthansa flygnummer
    Swiss som använder dotterbolaget Edelweiss i vissa fall både som "wet" och "dry" lease, där det inte alltid är enkelt att veta vad som gäller :cool:

    Var det detta du menade eller hade du andra scenarier jag hade missat?
     
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Grundregeln inom *A är att det är det utförande bolagets (operating carrier) intjänandetabell som gäller då man flyger code-share. Det är vi överens om. Dvs en flygning LX4701 som utförs av SK601 ska ge intjäning som om man flög SK601.

    Likaså ger den bokade flighten SK3503 som utförs av LX1267 poäng enligt LX tabell.

    Detta gäller för de flesta bolag SAS har samarbetsavtal med. Men tyvärr har det funnits och finns ett (litet) antal undantag.

    Swiss var ett sådant exempel. Om du tidigare hade en biljett med LX4701 utförd av SK601 fick du inga poäng alls enligt regelverket då alla LXs codeshares var undantagna från intjäning till EuroBonus. Samma sak gällde på Spanair. En flight med JK-nummer utförd av SAS gav inga poäng. Drabbades av detta ett flertal gånger. I en del fall registrerades poängen trots detta men om inte blev man stoppad av RetroRegistreringen :-(

    Nu verkar dessa undantag minskat radikalt i omfattning men exempelvis så finns det TP-flighter som utförs *A-partners (SN och LO) som inte ger poäng. Adria Airways codeshares ger heller inga poäng även om utförande bolag är med i *A. Så det är inte trivialt att veta vad man får...
     
  8. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag åkte LX4707 (SK605) ARN-ZRH (också en toktidig flight) för en månad sedan i P (Står däremot som Z på boardinpasset från ARN, förmodligen för att SK inte använder P som businesskod) och fick 3750EB-poäng som EBG. Vilket innebär 3000 som grundintjäning.
     
  9. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Gött :D
    Då borde jag ju valt att ta SK code share på hemresan också, attans missar 1800 grundpoäng.
     
  10. Tockstew

    Tockstew Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Har en liknande situation dock med en tvist. Ska till NYC med LX från ARN via ZRH på LX 4707 (SK 605). Planen är dock att kreditera till Aegean åtminstone för frun för att säkra ett *A Guld. Drar jag rätt slutsats av ovanstående att jag ska kolla på Aegeans intjäningstabell avseende SK för att hitta rätt? Någon som kan ge svar på intjäningen i ovanstående scenario, dels ARN-ZRH och totalt till JFK.

    Tack

    Tock
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×