Senaste nytt

Intjäning & användning av AAdvantage miles tråd

henrik l

Medlem
Så vitt jag vet så erbjuder AA enbart challenges, inga matchningar. Tror för övrigt att motsvarigheten till BA Gold är AA Executive Platinum.

Stämmer, men jag funderade på att vara lite moderat i mina önskemål:D Har återkvalificerat mitt BAEC-gold nu (gamla nivån) och funderade på att dra lite AAdwantage miles på mina BA-flighter nästa år.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm man kan flyga ARN-LHR-LAX-HNL-DFW-LHR-ARN i Januari för 7500kr. Resan ger drygt 18300 miles, varav 9150 av dessa är EQP. Man får sina 4 AA segment och kommer väldigt nära tröskeln för att behålla PLT.

Om du väljer American Airlines V klass biljett (Fare basis: VLE2EU), kan du tjäna 100% Elite Qualifying Points(EQP) så det räcker med en resa till Miami eller längre.
T ex Stockholm-London-Miam t/r med AA kod flygningar kostar ca 7.400 SEK inkl. skatter och det ger över 10.000 EQP därmed kvalificerar du dig Platinum Challenge.
Om du vill tjäna mer miles, kan du flyga till Los Angeles för ca 8.100 SEK inkl. skatter och tjäna nästan 14.000 miles/EQP.
 

lillemannen

Medlem
Nu tänker jag mig hur jag skall återkvalificerar mig nästa år för status och semester =D
När man ska återkvalificera sig till guld eller högre vad gäller då och hur gör ni för att behålla statusen? Man får 25% för guld & 100% för platinum på basemiles i bonus men dessa är inte statusgrundade utan bara awards miles eller hur? Och sedan har man boknings klassen x 0,5 - 1,5. Kan man hitta någon rutt som man tjänar på att man får minimum 500 miles som platinum och är ekonomiskt?
 
Toppen