Senaste nytt

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service

Som flera redan nämt är jag också intresserad av om man ämnar nyttja optionerna på A320 NEO samt A350. Hoppas det! Sen undrar jag om Richard nämnde något om de ska ha något kul event 2016 för att fira sin 70-årsdag? Typ kampanjer och att måla ett av de A330E som levereras nästa år i retro livery - Janne Carlzon färg eller viking-livery som på deras A300:

00012330.jpg
SAS_Airbus_A300_Marmet.jpg
 

011430121

Medlem
Kommer SAS fortsätta med 168 stolar även i A320NEO måntro?
A320NEO thar jag för mig kommer vara godkänd för upp till 189 passagerare, detta genom nya mindre utrymmeskrävande Gallys och toaletter.
Nuvarande A320 har max seating på 180 stolar.
I SAS ombordmagasin Scandinavian Traveler så uppges att SAS A320 tar 168 pax och A320NEO kommer att ta 168 pax.

Grattis till 1000 inlägg.
 

Wendestam

Medlem
Som flera redan nämt är jag också intresserad av om man ämnar nyttja optionerna på A320 NEO samt A350. Hoppas det! Sen undrar jag om Richard nämnde något om de ska ha något kul event 2016 för att fira sin 70-årsdag? Typ kampanjer och att måla ett av de A330E som levereras nästa år i retro livery - Janne Carlzon färg eller viking-livery som på deras A300:

Kul idé!! Jag rösta för SAS-Janne färg :)
 

JohanA

Medlem
Rikard Gustafsson är som ni kanske vet ny styrelseordförande i Aleris. I en intervju publicerad på Dagens industri slutar artikeln intressant. Påstår Rikard att han inte köpt aktier i SAS eftersom han sitter på unik information om bolaget och dess förutsättningar, fritt översatt till att han inte tror på det?

"Under de år jag har varit vd i SAS har det varit väldigt turbulent i bolaget. Det har hänt mycket, och jag har inte känt mig bekväm att köpa aktier, eftersom jag har stor respekt för insiderregler."

Han utvecklar: "rent krasst" har det naturligtvis funnits tillfällen då även han som insynsperson har fått handla aktier, "men moraliskt har det inte känts okej".

Anser du därmed att det är omoraliskt för börs-vd:ar generellt att köpa aktier i bolaget de är vd för?

"Nej, absolut inte. Det finns ett tydligt regelverk om insynsköp att förhålla sig till, sedan måste man själv få göra sin egen bedömning utifrån vad man sitter på för information och vilka förutsättningar bolaget har."
 

Nemo

Medlem
Rikard Gustafsson är som ni kanske vet ny styrelseordförande i Aleris.
Det är ju briljant! Jag har länge, åtminstone sedan 2010, propagerat och undervisat för att sjukvården borde lära av flyget. Historiskt, när flyget var nytt, anställdes sjuksköterskor som flygvärdinnor just för att sjukvården då ansågs hålla en bra säkerhet och service. Nu är det dags att återgällda, tur-och-retur, ida y vuelta, och låta det flyget lärt sig användas inom sjukvården. Driv sjukhusen som flygplatser, och kliniker som flygplan. Med Richard Gustafsson på Aleris finns förutsättningarna för en radikal förändring inom vården.
Ellen Church - Wikipedia, the free encyclopedia och
Whyhospitalsshouldfly – Just another WordPress site och
The Checklist Manifesto | Atul Gawande
 

Nemo

Medlem
Påstår Rikard att han inte köpt aktier i SAS eftersom han sitter på unik information om bolaget och dess förutsättningar, fritt översatt till att han inte tror på det?
Du glömde citera följande ur artikeln

"...sedan han blev vd i SAS 2011 har Rickard Gustafson inte köpt några aktier i flygbolaget, utöver 40.000 stycken som han köpte vid tillträdet för strax under 1 miljon kronor. Posten har minskat med cirka en fjärdedel av sitt värde sedan köpet..."

Har man en icke-realiserad förlust på 250 kSEK kanske man inte vill köpa fler aktier?
 

JohanA

Medlem
Du glömde citera följande ur artikeln

"...sedan han blev vd i SAS 2011 har Rickard Gustafson inte köpt några aktier i flygbolaget, utöver 40.000 stycken som han köpte vid tillträdet för strax under 1 miljon kronor. Posten har minskat med cirka en fjärdedel av sitt värde sedan köpet..."

Har man en icke-realiserad förlust på 250 kSEK kanske man inte vill köpa fler aktier?
Den delen vad inte med i första revisionen av artikeln som publicerades vid 18:30-tiden.
 
Toppen