Senaste nytt

Intervju med Rickard Gustafson, Sveriges Radio idag 13 oktober 2015 efter kl. 13

TheEagle

Medlem
Jo, generellt är det väl helt okej. Många av oss är ju villiga att betala mer för bättre alternativ, och en anledning till att jag själv oftast väljer bort SAS på longhaul. Men det är ju inte sällan det inte är så. Bättre alternativ är ofta billigare. Och just i fallet med bättre service kvalar ju inte SAS in, och definitivt inte sett på en sträcka som Köpenhamn-Ålborg. 3000 DKK där är ju bara för att de kan. De har udda destinationer ja, eftersom ingen annan vill serva mindre flygplatser i Norden. I övrigt är ju linjenätet inte särskilt upphetsande.

Var inget försvar för just SAS. Flyger sällan SAS numera om jag inte måste. Precis som du väljer jag oftast andra alternativ. Det var mer kritik mot att det enda som det snackas om är bara priset på flygbiljetter. Gillar Blixt i vanliga fall, men här verkar han snöa in på priserna som de flesta andra utanför detta forum...
 
Wow vilken debatt! Har precis landat i Nairobi men vill bara säga att jag kommer att skriva ett längre inlägg om "miljömedvetna resenärer" som kommer att innehålla lite fakta och tipps hur man kan minska sin miljöpåverkan som frekvent (flyg)resenär.

Bara några korta ord
Flygbranschen bidrar ca 2 procent av dagens utsläpp av CO2 globalt, och står över 11 procent av allt utsläpp från transportsektorn

Visa bifogad bild 42572

(Sims R., R. Schaeffer, F. Creutzig, X. Cruz-Núñez, M. D’Agosto, D. Dimitriu, M. J. Figueroa Meza, L. Fulton, S. Kobayashi, O.
Lah, A. McKinnon, P. Newman, M. Ouyang, J. J. Schauer, D. Sperling, and G. Tiwari, 2014: Transport. In: Climate Change
2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change
[Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler,
I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)].
Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.)


Redan 2009 har IATA bestämt sig att minska utsläppet av CO2 om 50 procent fram till 2050
ATAG_emissions_reduction_roadmap.jpg


Här finns mer info IATAs planer
⚡Presentation "A Global Framework For Addressing Aviation CO 2 Emissions Paul Steele Director Aviation Environment IATA."
IATA says airlines will have to invest $1.3 trillion in new aircraft to meet fuel efficiency targets on GreenAir Online

Och hur ser det ut i Sverige?

Jag känner SAS och Malmö Aviations miljöansvarig och dem säger att där finns potential för bioflygbränsle i Sverige
Tillsammans med ett nederländskt bolag har man grundat ett initiativ som ska främja hållbart flygande i Sverige
Fly Green Fund | Flyg mer hållbart

Som sagt, mer "kött på benen" snart

PS: Egentligen vill jag inte lägga mig inte in i den nebulösa debatten om chemtrails, but so be it...
Bild B vissar alla kända fysikaliska faktorer som har påverkat växthusgaseffekten mellan 1750 och 2011

Contrails är nästan obetydliga.

Visa bifogad bild 42573
Myhre, G., D. Shindell, F.-M. Bréon, W. Collins, J. Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.-F. Lamarque, D. Lee, B. Mendoza, T. Nakajima, A. Robock, G. Stephens, T. Takemura and H. Zhang, 2013: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In: Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Stocker, T.F., D. Qin, G.-K. Plattner, M. Tignor, S.K. Allen, J. Boschung, A. Nauels, Y. Xia, V. Bex and P.M. Midgley (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.
Tak for et godt, faktabaseret indlæg. Den slags er noget mere konstruktivt end "Jeg synes ikke at at fly udleder CO2..."-indlæg.
 
A

Aurora

Guest
Wow vilken debatt! Har precis landat i Nairobi men vill bara säga att jag kommer att skriva ett längre inlägg om "miljömedvetna resenärer" som kommer att innehålla lite fakta och tipps hur man kan minska sin miljöpåverkan som frekvent (flyg)resenär.

Bara några korta ord
Flygbranschen bidrar ca 2 procent av dagens utsläpp av CO2 globalt, och står över 11 procent av allt utsläpp från transportsektorn

Visa bifogad bild 42572

(Sims R., R. Schaeffer, F. Creutzig, X. Cruz-Núñez, M. D’Agosto, D. Dimitriu, M. J. Figueroa Meza, L. Fulton, S. Kobayashi, O.
Lah, A. McKinnon, P. Newman, M. Ouyang, J. J. Schauer, D. Sperling, and G. Tiwari, 2014: Transport. In: Climate Change
2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change
[Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler,
I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)].
Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.)


Redan 2009 har IATA bestämt sig att minska utsläppet av CO2 om 50 procent fram till 2050
ATAG_emissions_reduction_roadmap.jpg


Här finns mer info IATAs planer
⚡Presentation "A Global Framework For Addressing Aviation CO 2 Emissions Paul Steele Director Aviation Environment IATA."
IATA says airlines will have to invest $1.3 trillion in new aircraft to meet fuel efficiency targets on GreenAir Online

Och hur ser det ut i Sverige?

Jag känner SAS och Malmö Aviations miljöansvarig och dem säger att där finns potential för bioflygbränsle i Sverige
Tillsammans med ett nederländskt bolag har man grundat ett initiativ som ska främja hållbart flygande i Sverige
Fly Green Fund | Flyg mer hållbart

Som sagt, mer "kött på benen" snart

PS: Egentligen vill jag inte lägga mig inte in i den nebulösa debatten om chemtrails, but so be it...
Bild B vissar alla kända fysikaliska faktorer som har påverkat växthusgaseffekten mellan 1750 och 2011

Contrails är nästan obetydliga.

Visa bifogad bild 42573
Myhre, G., D. Shindell, F.-M. Bréon, W. Collins, J. Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.-F. Lamarque, D. Lee, B. Mendoza, T. Nakajima, A. Robock, G. Stephens, T. Takemura and H. Zhang, 2013: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In: Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Stocker, T.F., D. Qin, G.-K. Plattner, M. Tignor, S.K. Allen, J. Boschung, A. Nauels, Y. Xia, V. Bex and P.M. Midgley (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.

Dette motsier ingen ting av det jeg har konstatert, du deler med deg noen grafer som beviser at luftfarten nettopp bidrar til et minuscule amount of CO2 til det globale klimatsysteme (2%). At man deretter kan begynne å splitte det opp i andre bestanddeler, som "prosent av transport" eller "IATAs planer", er veldig revnende irrelevant for det globale klimatsystemet.

Skal man gjøre noe for klimatet, borda det ha en effekt. Om vi så kuttade ut hele luftfarten ville det inte haft ngn effekt på det globale klimatsystemet. Det blir litt som å skulle spara til den der episka flygbiljetten i F til Bora Bora, och du startar med å kutte innkjøpet av svenska plommor varje år. Tror du det hadde skapt bølger i din økonomi som førte til at du fikk råd til biljetten din? Nope. Det hadde inte skapt forskjell om du sluttade köpa svenska plommor til 100spenn dom 2 veckorna dom är modne, eller om du fortsetter. Dom har en så liten andel av din økonomi, at de er neglisjerbar.

Samma gjelder luftfarten og klimatet. Klimatet är et globalt system som påvirkes av store svinginger i temperatur, influx av energi från solen, havsströmmene och tildels vulkansk aktivitet samt jordens cirkulasjonsbane rundt solen. I tillegg har vi store naturlige utslipp av klimatgasser, som CO2 og CH4. På kontinentalsokkelen utenfor Norge har vi store vulkaner på havsbåtten, som slipper ut store mengder CH4 och andre klimatgasser i en störrelsesorden man inte törs tala om i miljökretser. ( Klimagassutslipp fra havbunnene - et gåtefullt naturfenomen )

Om du väljer att flyga från ARN til GOT, är det så sjukt lite relevant for det globale klimatbildet, at det knapt nok finnst ord. ARN-GOT slipper ut ca 130kg CO2 ( hentet fra en svensk CO2-kalkulatorside: (ConsitioKlimatbalans ) Et vulkanutbrott som f.eks Eyjafjallajökull producerade mellom 150,000-300,000tonn CO2 per dag (Volcano CO2 Output Could Be 150-300,000 Tons Daily - Redorbit) Nå var ikke Eyjafjallajökull en spesielt klimatgass-rik vulkan, heller. Men selv disse tallene blir små, om vi ser på utslippsnivåene fra Kinesisk energiproduksjon, som i 2008 lå på over 8,000,000 CO2-ekvivalenter-tonn. Altså utslippene som alene stammer fra big point sources of CO2 i Kina alene.

Skal man derfor snakke reell miljöpåverkanden, så snakker man ikke om de 130kiloene CO2 fra ARN til GOT. Man snakker om å stoppe de store punktutslippene fra de store kildene i verden. Vi kunne dratt ut pluggen på Sverige - stoppet all trafikk, luftfart, energiproduksjon, fabrikker - alt - og det globale klimatet hadde ikke en gang merket Sveriges stopp. Det blir som å stoppa en havsström med et A4-ark.
 
Last edited by a moderator:

Igorius

Medlem
Önskar att fler kunde resonera som @Aurora när det gäller bilar också. Riktigt törstiga SUV:ar står ju t.ex. totalt sett för en mycket liten del av koldioxidutsläppen, men trots det ska man bestraffas för att man inte orkar promenera till ICA.
 
Allt det som jag konsumerar bidrar med en så försvinnande liten del till koldioxidutsläppen, så jag ser ingen som helst anledning till att ändra mitt beteende.

Jag resonerar alltid så, även om de skor, kläder och telefoner jag köper har producerats av barn så är det ju bara några få klädesplagg, sen kan ju barnet gå ut och leka.
 
A

Aurora

Guest
Önskar att fler kunde resonera som @Aurora när det gäller bilar också. Riktigt törstiga SUV:ar står ju t.ex. totalt sett för en mycket liten del av koldioxidutsläppen, men trots det ska man bestraffas för att man inte orkar promenera till ICA.

En SUV slipper ut mer enn bare CO2; den slipper bl.a ut NOx og en del svevestøv. Jeg bekymrer meg mer for den lokale luftforurensningen av den SUV'en - hva jeg puster inn av ppms og hva slags kjemikalier lungene mine blir tapetsert av.
 
En SUV slipper ut mer enn bare CO2; den slipper bl.a ut NOx og en del svevestøv. Jeg bekymrer meg mer for den lokale luftforurensningen av den SUV'en - hva jeg puster inn av ppms og hva slags kjemikalier lungene mine blir tapetsert av.
Jag är ju bara lekman, men min uppfattning var att utsläpp av koldioxid på 10k meter är värre. Mig veterligen så står flygande farkoster för ungefär 100% av utsläppen av koldioxid på 10k meter?!

Människan har ju dock en tendens att vara rädd för det man ser. Så rökmolnet från en bils avgasrör känns värre än något du inte ser långt uppe. Därför byggde man höga skorstenar och långa avlopp ut i havet tidigare. Det man inte ser är inte farligt..
 
Toppen