Senaste nytt

Internet på SJ 2000

Sofia

Medlem
Är det någon mer än jag som är måttligt imponerad av wifiet på tågen? Står det att du surfar med full speed borde du kunna ladda vanliga nyhetssiter och liknande. Mrf.
 

Palazzi

Medlem
Tycker ändå att det, generellt, fungerar bättre än vad det har gjort.
Däremot kan man fortsatt inte räkna med att kunna läsa tidningar, lyssna på musik mm utan återkommande avbrott.

Då jag mestadels använder tåget i tjänsten duger anslutningen ofta för mig. Mailen behöver inte laddas ner/skickas på given sekund.
Normalt kan jag även läsa några hemsidor.

Fyller alltid min telefon med podcast i förväg, o Spotify är tillgängligt offline.
 

anjak

Medlem
Jag brukar kunna streama tv-serier mellan Stockholm och Linköping sen söder om Linköping brukar det bli segare och då kan man ibland inte ens läsa BC. Men generellt bättre än på flyget skulle jag säga.
 

Tonton

Medlem
Jag tycker faktiskt att SJs internet är riktigt bra!

Efter att ha gjort 7 T/R Linköping - Lund under september månad så kan inte komma ihåg att internet har slutat fungera en enda gång de senaste gånger jag har använt det. Det är IMHO en av SJs få styrkor på denna sträcka. Det enda dåliga skulle väl i så fall vara att det är max 200mb med "full hastighet". Dock så fungerar Diverse nyhetssidor, BC.se, och jobbrelaterade hemsidor helt ok, även om det såklart blir lite segare, efter att hastigheten sänks.
 

Hachans

Medlem
Jag är inte alls nöjd med internet på X2000. Krånglar ofta. Problemet är också att om wifi lägger av så tenderar även deras mobilrepeaters att lägga av, vilket gör det svårt att surfa på egen medhavd mobil eller ringa.

Systemet är nyare på X40 och SJ3000 och där fungerar det hyfsat, har till och med börjat använda mediaportalen.
 

Sofia

Medlem
Det som troligen stör mig mest är att det varierar så mycket.
Kunde ladda Netflix på mobilen men inte platta eller dator, ibland. BC funkade på mobilen men inte dator, medan Aftonbladet gick på dator men inte mobil. Hallå, liksom. Försökte även hotspotta mobilen till datorn men det ville sig inte på tåget..
tbc...
 
Lite intern info men SJ håller på med tillfällig uppgradering efter klagomål från kunder. Den ordentliga uppgraderingen göra sedan när tågen skickas på teknisk upgrade som skall börja göras i början av nästa år om allt går som det skall!

Då slipper jag få magsår de få gångerna jag åker tåg. Tack för info
 

Hachans

Medlem
Lite intern info men SJ håller på med tillfällig uppgradering efter klagomål från kunder. Den ordentliga uppgraderingen göra sedan när tågen skickas på teknisk upgrade som skall börja göras i början av nästa år om allt går som det skall!

Jag hade intrycket av att den uppgraderingen skulle ge samtidigt som revisionen och uppgraderingen sker av hela flottan, vilket kommer ta många år till innan den är helt klar. Men pushar man någon slags uppgradering innan?
 
Toppen