Senaste nytt

Internet inte längre premium i SJ 1-klass

Zoogian

Medlem
Sitter i skrivande stund på x2000 från Stockholm, och blev lite förvånad över att "internet ingår" gäller nu alla klasser, samt att det är en begränsning på det. Det är lite trist att de inte lägger datagränsen högre för de i 1-klass, och att det går köpa mer data om man önskar i 2-klass.

förut var detta ett argument för 1-klass, att internet ingår... nåja. bara lite synd.
dock sa de att tåget är mycket fullt och det är problem med mycket bagage, men är i vagn 2 är det tämligen luftigt... :)
 

Kandinsky

Medlem
Är enig, de 200mb man får tar slut tämligen fort och det känns som en smal sak för SJ att höja gränsen för förstaklasspassagerare.
En annan sak som jag reagerade på, i positiv bemärkelse, är att förstaklassvagnarna tycks vara bättre isolerade än andraklass. Det var väldigt mycket väsen från tåget som hördes när man gick igenom till bistron. Något du reagerat på?
 
Last edited:
En riktig klassiker för oss som är SJ PRIO SVART att även den förmånen försvann. Nu åker jag oavsett oftast 1 klass då jag enbart reser Stockholm - Göteborg/Malmö sträckan. Men senaste resan från Köpenhamn tog 200mb slut innan vi nått Hässleholm. Har skrivit ett mail till SJ om detta (är nog inte den första) och påtalat att det inte ligger värde i att resa med SJ o hålla kvar sitt svarta kort hos dom.

När det gäller den tekniska biten så har inte SJ olika isoleringar i dom olika vagnarna ombord x2000 (SJ2000). Det du kan ha hört är att hydralikpumpen gått igång när du råckat gå igenom dom andra vagnarna. Men är du intresserad av att veta exakt kan jag ta reda på med min kollega på jobbet Kandinsky
// Mvh Tågreparatören
 
Last edited:

dalton

Medlem
Håller med, bokar alltid 1:a klass ändå för att det ska vara lite tystare, men internetdelen är en riktig "enhancement"... :( Ska jag vara helt ärlig dock, räcker det oftast alldeles utmärkt sålänge man undviker att surfa Aftonbladet och streama musik/film. Om jag bara har jobbat har det aldrig varit några problem.
 
Jaså, det har jag inte uppmärksammat!

Kan intyga att 200MB räckte bra när jag jobbade Stockholm - Göteborg förra veckan. Hade 12MB kvar när jag kom till Göteborg C.

Jo men jobba är en sak. När man är på semester och som jag vill kolla fler resor och sitter med 20 flikar på google chrome uppe. Kan tänka mig att det räcker till att göra jobb, maila och sånna saker. Sen när vi ungdomar (jag och självfallet många andra här) kommer på semestern och vill surfa på facebook och liknande så drar de mycket data och fort.

SJ är ju kund hos Telia och vad jag hört har dom en väldigt bra förmånlig mängd data mot vad dom betalar. Men självklart menar jag inte att man ska få fri surf då utan att kanske 1 klass får 400MB och 2 klass då bara 200MB.


Men de finns alltid små knep att komma runt den 200mb gränsen.
 
Last edited:
Har man ikke databonnoment på sin smarphone i Sverige? Hvis det stod til mig skulle de istedet sætte 4G repeatere op, så har man mulighed for at bruge den mængde data man vil...
 

Kandinsky

Medlem
Har man ikke databonnoment på sin smarphone i Sverige? Hvis det stod til mig skulle de istedet sætte 4G repeatere op, så har man mulighed for at bruge den mængde data man vil...
Förvisso, däremot lämnar 3G/4G täckningen väldigt mycket att önska längs med den svenska järnvägen.
 
Toppen