Internationellt körtkort Montenegro

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av riche, 9 Augusti 2016.

1. riche

riche Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Jag ska åka på semester en vecka till Montenegro, vi flyger till dubrovnik och tänkte hyra bil där. Jag har inte tänkt så mycket mer på det sedan jag bokade men nu började jag fundera på det här med internationellt körkort.

Är det någon som vet om internationellt körkort är ett krav i Montenegro? Det jag hittar på motormännens hemsida är att det rekommenderas, lite luddigt tycker jag. Är för sent att beställa nu så antingen får jag chansa eller så får vi strunta i hyrbil.

Någon med erfarenhet?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har diskuterat detta tidigare - i princip är internationellt körkort aldrig ett krav för oss. Skulle inte tro att du har några som helst problem i Montenegro.

riche gillar detta.
  3. Det ser ut som internationella körkort är inte ett krav för dem som har körkort från EU länder. Däremot kan det vara så att hyrbilsfirmor i Montenegro kan kräva en att visa internationella körkort.

Driving in Montenegro

Montenegro Guide - Transportation

4. Det enda du behöver är ditt svenska körkort och ett kreditkort med bra hyrbilsförsäkring på balkan.

riche och agehall gillar detta.
  5. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har kört bil i Montenegro med vanligt svenskt körkort. Vid hyra i såväl Dubrovnik som Tivat nöjde sig hyrbilsfirmorna nöjer med svenskt körkort.
    Vid gränserna (Montenegro-Kroatien, Montenegro-Bosnien) så vill de bara se pass utöver bilens papper inkl. gröna kortet.

Utöver bra försäkring, är tipset att inte slå på för stor bil. Det är trångt i gränderna...

6. riche

riche Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för snabba svar! Då ska det nog gå bra det här.

7. Arnel

Arnel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan bekräfta att jag själv har använt mitt svenska körkort på i princip hela Balkan (har ursprung därifrån), och det har aldrig varit några problem.

Juraj och riche gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!