Senaste nytt

Internationellt körtkort Montenegro

riche

Medlem
Hej!

Jag ska åka på semester en vecka till Montenegro, vi flyger till dubrovnik och tänkte hyra bil där. Jag har inte tänkt så mycket mer på det sedan jag bokade men nu började jag fundera på det här med internationellt körkort.

Är det någon som vet om internationellt körkort är ett krav i Montenegro? Det jag hittar på motormännens hemsida är att det rekommenderas, lite luddigt tycker jag. Är för sent att beställa nu så antingen får jag chansa eller så får vi strunta i hyrbil.

Någon med erfarenhet?
 

agehall

Medlem
Vi har diskuterat detta tidigare - i princip är internationellt körkort aldrig ett krav för oss. Skulle inte tro att du har några som helst problem i Montenegro.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som internationella körkort är inte ett krav för dem som har körkort från EU länder. Däremot kan det vara så att hyrbilsfirmor i Montenegro kan kräva en att visa internationella körkort.

Auto Driver Club skrev:
In Montenegro, there are many places to discover by car. Driving through this beautiful country, visitors see all what it can offer: sea, lakes, canyons, and mountains. Only a visitor, who has a valid European Union driver license or a driving license and International driving permit issued by non-European Union country, has a right to drive the motor-car in Montenegro.
Driving in Montenegro

Montenegro Guide skrev:
An international driving permit is not necessary, but if a tourist wants to rent a car, it is good to have it. Most of the car rentals require it.
Montenegro Guide - Transportation
 

olo

Medlem
Jag har kört bil i Montenegro med vanligt svenskt körkort. Vid hyra i såväl Dubrovnik som Tivat nöjde sig hyrbilsfirmorna nöjer med svenskt körkort.
Vid gränserna (Montenegro-Kroatien, Montenegro-Bosnien) så vill de bara se pass utöver bilens papper inkl. gröna kortet.

Utöver bra försäkring, är tipset att inte slå på för stor bil. Det är trångt i gränderna...
 

Arnel

Medlem
Kan bekräfta att jag själv har använt mitt svenska körkort på i princip hela Balkan (har ursprung därifrån), och det har aldrig varit några problem.
 
Toppen