Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

pep

Medlem
Ja, det var forskellige bookninger og billetter. Men normalt accepterer non-LCC at overtage bagagen og føre den videre? Også selv om det er forskellige alliancer! Men i dette tilfælde lykkedes det ikke endda selv om det var 2 star-alliance carriers...
3 gange har jeg rejst fra CPH til HIR (Solomon Øerne). Sidste leg med Solomon Airlines der ikke er i Alliance med nogen. 1 gang er det lykkedes mig at checke helt igennem (med SQ), men de andre gange har jeg måttet bagaen blive aflastet i BNE og selv blive i transitten og bede transfer desk om at finde den og mærke bagagen videre.
 

Ola

Ny medlem
Reser CPH-BKK, BKK-LHE kommande helg.
Av någon anledning har två separata biljetter har ställts ut. En med SK och en med TG.
Föreligger måhända överhängande risk att incheckat bagage inte kan taggas till slutdestinationen och jag tvingas hämta ut väskan i BKK ?
 

Dr. Miles

Expert
Reser CPH-BKK, BKK-LHE kommande helg.
Av någon anledning har två separata biljetter har ställts ut. En med SK och en med TG.
Föreligger måhända överhängande risk att incheckat bagage inte kan taggas till slutdestinationen och jag tvingas hämta ut väskan i BKK ?
Ja, det finns alltid den risk när man bokar som två separata biljetter.
 

henrik l

Medlem
En fundering till om transfer på BKK. Flyger i sommar FCO(LH C)-FRA(TG F)-BKK på en "USDM-resa". Anländer till BKK 06.25. Sedan har jag tänkt flyga vidare med Air Inida till Bangalore via Dehli. Har hittat en prisvärd biljett med AI i C. Flighten BKK-DEL med AI avgår 08.55. Om jag inte lyckas tagga väskan till BLR vid incheckningen på FCO, känns det ändå som att jag bör hinna byta, med tanke på att jag anländer med TG i F och kommer troligen att ha en C-biljett som ger fast-track vid avresa. Håller resonemanget?
 

Perra

Medlem
Exkluderat försenad ankomst osv

Anlände, runt 16:00, med TG i F från SYD i vintras och vi satt i taxin ca 30 min efter landning. Buggy till immigration (separat disk) och väskorna först på bandet

Är du en gambler så... ;)
 

Smuffe

Medlem
För ett par år sedan flög jag BKK-AUH- LHR (EY) LHR-ARN (SK) och fick väskan incheckad hela vägen även om det var på separata biljetter.
ARN-LHR-ARN bokade jag via resebyrå och LHR-BKK-LHR via LHR hemsida.
Jag har aldrig haft några problem med incheckning hela vägen vare sig från Arlanda eller Bangkok när jag har haft byte på separata biljetter och ibland tight om tid.
Men aom Dr. Miles skriver så var hellre på den säkra sidan. Förr eller senare kommer det att hända när man snopet står där och väntar på väskan även om den är incheckad hela vägen men att det beror på en tight connection.

Lycka till!
 

henrik l

Medlem
En fundering till om transfer på BKK. Flyger i sommar FCO(LH C)-FRA(TG F)-BKK på en "USDM-resa". Anländer till BKK 06.25. Sedan har jag tänkt flyga vidare med Air Inida till Bangalore via Dehli. Har hittat en prisvärd biljett med AI i C. Flighten BKK-DEL med AI avgår 08.55. Om jag inte lyckas tagga väskan till BLR vid incheckningen på FCO, känns det ändå som att jag bör hinna byta, med tanke på att jag anländer med TG i F och kommer troligen att ha en C-biljett som ger fast-track vid avresa. Håller resonemanget?

Som sagt, inga problem med detta. Slapp dessutom bära väskorna från bagagebandet till AI's incheckning:D

En interline som funkade och som löste en del praktiska problem var på rutten FRA-FCO-PMO med LH och AZ. Hade en business (USDM) FRA-FCO (LH) och en economy med AZ FCO-PMO. Onödigt att påpeka att jag blev väldigt glad då jag kunde skicka en resväska á 26 kg plus en kabinväska á dryga 10 kg hela vägen från FRA till PMO, så jag behövde bara släpa på den svintunga datorryggsäcken, plus en mindre ryggsäck. När jag plockade ut mitt boardingkort på FCO fick agenten ett något besvärat ansiktsuttryck när hon såg att jag hade två incheckade bagage. Men: Vielen Dank Lufthansa:D
 

Mikael

Medlem
Hur kan man ta reda på om det finns ett interline agreement mellan två bolag (förutom att fråga här...)?
Finns det alltid (eller oftast) inom allianserna?
I mitt fall gäller det nu United och SAS.
 

agehall

Medlem
United och SAS har interlineavtal. Det "vet man" utan att kolla. :)

Över lag så kan man anta att bolag inom allianser har interlineavtal inom den alliansen. Oftast har bolagen även avtal med de stora bolagen i andra allianser, men det är inte säkert.

Vill man kolla så kan väl KVS Tool visa informationen.
 
Toppen