Senaste nytt

Interlajna sitt bagage vid olika bokningsnummer?

fmansson

Medlem
När jag flög ARN-LIN (SK) och LIN-CAG (AZ) för två veckor på två olika bokningar (2h i LIN) för två veckor sen så gick det inte att skicka bagaget hela vägen utan jag fick checka om på LIN.

Hemvägen var CAG-FCO-ARN på två bokningar och då gick det att skicka bagaget hela vägen. Även då AZ och SK.

På ARN checkade jag in med Star Gold men i Cagliari checkade jag in statuslös.

Kanske dagsformen på servicepersonalen som styr.
 
Det är som vilken baggageincheckning som helst, så ingen annorlunda. Han man checkat det hela vägen så kommer det komma fram tillslut på det ena eller andra sättet.
Det låter väldigt generöst av dem. Om det första planet är försenat och man inte hade interline:at sitt bagage hade ju sannolikheten ökat att man skulle missa sitt andra flyg (man hade ju behövt vänta på sitt bagage och sedan springa ut till incheckningsdiskarna för att checka in det igen). Interline:ingen ökar ju således risken för det flygbolaget som måste bekosta eftersändningen ifall bagaget inte hinner med det andra flyget (men passageraren hinner med det).

Men, det kan väl inte vara så att man interline:ing gör att man reser som om de två biljetterna vore en och samma biljett? Dvs att man genom interline:ing är garanterad att anlända till sin slutliga destination, även om man missar det anslutande flyget? Så generösa kan de väl inte vara???
 

johhenrik

Medlem
interline:ing innebär bara att du checkar baggaget hela vägen. Det löser inte ditt problem med om du missar flight 2 pga flight 1 är försenad.

Edit: Sorry, kanske ska vara extra tydlig. Interlining av ditt baggage innebär bara baggaget, inte att de interline:ar din biljett.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Vad händer om det första flyget blir försenat och passageraren hinner med det andra flyget, men bagaget hinner inte med? Är något flygbolag i så fall skyldig att skicka det med ett senare flyg? Och om det skulle vara tvärtom, att bagaget hinner med men inte passageraren, resulterar inte det i en försening (det finns väl en regel säger att flyget inte får lov att lyfta om bagaget är med men inte bagagets ägare)?

Jag lyckades att checka in väskan mellan en SAS biljett mellan Oslo - Beijing och Japan Airlines (JAL) biljett mellan Beijing - Tokyo.
Väskan kom inte fram till Tokyo med vårt flyg och det var Japan Airlines som tog hand om bagageärende. Vilket var en stor fördel för mig som en japan och hände i Japan.
JAL markpersonal ringde till min mobil varje dag och rapporterade läget och bad om ursäkt varje gång.
Jag fick återförena med väskan i Fukuoka efter många dagar.

Jag fick veta av JAL markpersonalen att väskan var kvar på Arlanda pga taggen försvann. (SAS fel)
Jag fick engångsersättning på Tokyo Narita för att köpa nödvändiga hygienartiklar.
Så mitt tips är, om man tappar väskan, ska man göra det i Japan. Det var en bra service där.
 

TjudöBoy

Medlem
Inga problem överhuvudtaget sist vi åkte till Phuket fastän vi hade 2 olika bokningar å sista legget var med Bangkok Airlines. Samma på returen dock var allt på *A då.
 

Claes L

Medlem
När vi flög Maui - Honolulu - New York så fråga check-in damen på den extremt lilla flygplatsen på Maui om hon kunde checka in baggage vidare från Honolulu. Två bokningar, inte samma allians.
 

Holloman

Medlem
Har en bokning ARN-FRA-SEA nästa vecka allt med Lufthansa där sista flygningen är bonus och första är en betald biljett. Jag frågade Lufthansa på deras Facebook och enligt dem skall det inte vara något problem. Vi får se om det stämmer!
 

AABack2ARN

Medlem
När vi flög Maui - Honolulu - New York så fråga check-in damen på den extremt lilla flygplatsen på Maui om hon kunde checka in baggage vidare från Honolulu. Två bokningar, inte samma allians.

Om du menar Kahului Airport (OGG) på Maui så är den inte så liten. 2012 hade flygplatsen över 5 miljoner passagerare. Om du menar flygplatsen uppe vid Lahaina så är den betydligt mindre, ja ;)
 
Toppen