Senaste nytt

Intercontinental Ambassador tråden

...
Beträffande poäng vs $. Det låter som att poäng kan vara ett alternativ i ditt fall. $200-varianten är fördelaktig om man skall boka många nötter på poäng närmaste året, då man får 10% kickback. Kan ju själv göra ett snabbbt överslag om hur du tänker spendera dina poäng i framtiden och om det kan vara värt det.
...

Gällande den 10% kickbacken. Jag har nu bokat 7 nätter med poäng på olika IHG hotel, man får väl kickback på alla ihg hotel?. Jag tänkte såklart vänta med att köpa ambassador, köper det med pengar och inte poäng så jag får 10% kickback, för att slippa vara det i några månader utan att använda det. Kommer jag få min kickback även fast jag bokade utan att vara ambassador, så länge jag är ambassador när mina award stays är?
 
Last edited:

Kris

Medlem
Gällande den 10% kickbacken. Jag har nu bokat 7 nätter med poäng på olika IHG hotel, man får väl kickback på alla ihg hotel?. Jag tänkte såklart vänta med att köpa ambassador, köper det med pengar och inte poäng så jag får 10% kickback, för att slippa vara det i några månader utan att använda det. Kommer jag få min kickback även fast jag bokade utan att vara ambassador, så länge jag är ambassador när mina award stays är?
Kickback gäller på alla IHG-hotell. Du får kickback in på ditt konto ett gäng veckor efter vistelsen.

Vet ej om du behöver vara AMB med kickback option vid bokningstillfället för att få det. Gissningsvis är det så, men säkert en "avancerad" funktion som ihg-it ändå inte klarar av... Du kan ju alltid boka om när du skaffat AMB (förutsatt att det finns reward nights att tillgå).

En annan sak att tänka på. Det tar oftast lite tid (flertaet veckor) innan du får ditt medlemspaket, inkluderande voucher. Så glöm inte att gå med i tid om du tänkte använda voucher.
 
Kickback gäller på alla IHG-hotell. Du får kickback in på ditt konto ett gäng veckor efter vistelsen.

Vet ej om du behöver vara AMB med kickback option vid bokningstillfället för att få det. Gissningsvis är det så, men säkert en "avancerad" funktion som ihg-it ändå inte klarar av... Du kan ju alltid boka om när du skaffat AMB (förutsatt att det finns reward nights att tillgå).

En annan sak att tänka på. Det tar oftast lite tid (flertaet veckor) innan du får ditt medlemspaket, inkluderande voucher. Så glöm inte att gå med i tid om du tänkte använda voucher.

Tack för svar ! Gött att det gäller på alla :)
Jo man tycker ju att dom borde kunna fixa det i efterhand. Bästa är nog att jag frågar, vore ju tråkigt att bomma det.

Ska tänka på det, har första natten i början på oktober så får ta och fixa det senast i augusti tänker jag. Fast jag behöver inte vouchern riktigt direkt utan först i januari som planen ser ut nu, kan jag isånnafall vänta med Ambassador till och med incheckning kanske ?
 

Kris

Medlem
Du kan vänta med ambassador till incheckning om du inte behöver voucher för denna stay. Personligen hade jag ordnat det innan för att slippa rodda med det vid incheckning. Har en känsla av att super-upgrades vid anmälan på plats (utöver vad som lovas av programmet) inte är så vanliga längre. Vilket hade varit argumentet för att vänta och sajna upp på plats.

Åter igen, jag hade inte räknat med att få kickback på poängbokningar gjorda innan du anmäler till AMB. Dock kan det ju absolut funka. Har inte provat detta själv, då jag varit medlem ett tag.
 
Skrev till IHG och frågade om kickbacken gällde om jag bokat award nätter innan jag köpte ambassador. Svaret gjorde mig lite besviken måste jag säga, tråkigt att inte få kickback på mina nätter för nästan 200000 poäng :(

I'd like to share that 10% Rebate on Rewards Night booking is available to all accounts renewing under 200USD option. In addition, the redemption of Rewards Night must be done after renewing in order to qualify for the rebate which will be posted 6 weeks after the stay is completed.

Newly enrolled accounts are not eligible for the rebate.
 

Kris

Medlem
Skrev till IHG och frågade om kickbacken gällde om jag bokat award nätter innan jag köpte ambassador. Svaret gjorde mig lite besviken måste jag säga, tråkigt att inte få kickback på mina nätter för nästan 200000 poäng :(
Det var ett förväntat svar. Har du möjlighet att avboka och boka om? Med mindre det är en exotisk destination eller nära inpå så brukar det finnas reward nights.
 
Det var ett förväntat svar. Har du möjlighet att avboka och boka om? Med mindre det är en exotisk destination eller nära inpå så brukar det finnas reward nights.

Jag förstod det som att om jag nu köper Ambassador för första gången, "newly enrolled" , så får jag inte kickback ?
 

Kris

Medlem
Jag förstod det som att om jag nu köper Ambassador för första gången, "newly enrolled" , så får jag inte kickback ?
Jag lyckas inte se vilka options man kan välja vid enrollment (då jag redan är medlem). Finns det mer än ett val om du gör en provrullning? Det kan ju vara så att 10%-option bara finns vid förnyande av medlemskap. Vet ej om detta stämmer, men kunde inte hitta någon info efter snabb koll på ihg.com. Kanske någon annan som kan bekräfta. Annars är ju alternativet att spara poängen tills ett år senare...
 
Jag lyckas inte se vilka options man kan välja vid enrollment (då jag redan är medlem). Finns det mer än ett val om du gör en provrullning? Det kan ju vara så att 10%-option bara finns vid förnyande av medlemskap. Vet ej om detta stämmer, men kunde inte hitta någon info efter snabb koll på ihg.com. Kanske någon annan som kan bekräfta. Annars är ju alternativet att spara poängen tills ett år senare...

Under "Explore many benefits" står det:
Earn & Redeem Rewards
  • Complimentary weekend night certificate **
  • Elite status in IHG® Rewards Club
  • Redeem points for rewards, including free nights
Så "Redeem points for rewards..." måste ju såklart betyda att jag får kickback. Undra vad agenten jag skrev med pratade om, eller om jag kanske formulerade mig dumt så han missförstod mig. Hur som så svarade jag han nu bara för att extra kolla.

Tack @Kris för snabba svar!
 

jumbooze

Medlem
Jag tror tyvärr det bara är en "renewal option" och inte en "signup option" dvs ej nya medlemmar, jag tog den 200USD option när jag förlängde mitt medlemskap för jag tänker bränna min hög IHG poäng nästa år.
 
Toppen