Senaste nytt

Intercontinental Ambassador tråden

Kris

Medlem
24.000 har ju dock varit sjukt lågt, med tanke på att man får 5k osv tebax. Så är väl inte mycket att säga där. 40k-5k är fortfarande ett ok värde tycker jag och kanske mer rimligt.

Ang RA-mailen så blev jag nedgradera den 4:e men fick ingen info om det. Sen fick jag mail ca 10 dagar senare om att jag behållt min RA och några dagar senare var det tillbaka. Posten från den 4:e på hemsidan, som sagt Ambassador status säger nu Royal Ambassador renewal.

Jag skulle kunnat betala en summa för att få höra hur samtalen lät där hos IHG under årets två första veckor... :) Känns som det var lite svettigt för dem. :)
Förvisso, 24k var en ganska låg nivå. Sen kan man ju alltid diskutera huruvida och hur mycket det skall kosta att vara med i ett lojalitetsprogram. Personligen har jag fått bra ROI.

Skulle också vilja varit en fluga på väggen på ihg HQ under infokrisen. Jag fick samma mail om nedgradering. Snacka om communication shit storm...:cool:

En annan sak är ju att de bara gjort det så jobbigt för sig genom att inte ha 1mån (eller mer) grace period. Folk undrar ju om sin status från december och framåt. Skulle inte förvåna mig om de tappar en del trafik i januari från folk som hänger på (den odefinierade, men antagna 10kUSD) gränsen. Well, de kanske gör en lessons learned från 2016/2017 och förbättrar till 2019 renewal. Eller inte... den som lever får veta.
 
För en helt oinsatt, vad vinner jag på att signa upp mig på detta? Siktar på 6 nätter på Intercontinental Bali Jimbaran. De har ju ganska saftiga priser, framförallt för club-rum. Men om jag förstår det rätt så ger inte Ambassador någon club access?
 

palmen

Moderator
För en helt oinsatt, vad vinner jag på att signa upp mig på detta? Siktar på 6 nätter på Intercontinental Bali Jimbaran. De har ju ganska saftiga priser, framförallt för club-rum. Men om jag förstår det rätt så ger inte Ambassador någon club access?
Ambassador ger inte club access men garanterad rumsuppgradering (osäker om det även gäller svit). Sen checkout får ni också samt direkt guld (vilket inte ger något direkt).
För mig som bara bor kortare stays så är det värt det alla dagar i veckan. Brukar aldrig vara problem att checka in tidigt och man har garanterad utcheckning vid 16.
Får en voucher med att få gratis natt också som med fördel nyttjas på de finaste hotellen.
 

Kris

Medlem
För en helt oinsatt, vad vinner jag på att signa upp mig på detta? Siktar på 6 nätter på Intercontinental Bali Jimbaran. De har ju ganska saftiga priser, framförallt för club-rum. Men om jag förstår det rätt så ger inte Ambassador någon club access?
Korrekt att man inte får Club access som Ambassador. Dock brukar de ha någon form av rabatt för uppgradering för Ambassadors. Brukar vara en 10-30% rabatt.

Som Palmen skeiver är det en kategori uppgradering som är garanterad. Beroende på vilken rumtyp du bokar kan detta vara riktigt bra value for money. Men det gäller att ha koll/informera sig innan för att undvika besvikelser. Förutom att kolla på BC.se och andra nätforum kan det vara bra åt skicka ett mail direkt till hotellet och fråga. Notera att en del hotell mer och mer kör lite fulspel med katrgorier där en kategori upp kan vara ett identiskt rum men på en högre våning eller med en specifik utsikt. En annan sak att hålla koll på är taket för uppgraderingar. Dessa finns listade för individuella hotell under sektionen The room upgrades for both Ambassadors and Royal Ambassadors excludes the following rooms/propertiesTerms and Conditions

Om man kikar på IC Bali specifikt är alla rum över Duplex exkluderade. De flesta hotell exkluderar dock bara "specialsviter" som det bara finns någon enstaka, vilka brukar kosta skjortan samt det finns väldigt få av. Således förståeligt. Men det finns ju undantag som bekräftar regeln...har man tur...

Ambassador bemefits finns listade här InterContinental Ambassador Programme

Om man planerar en semester på IC resorts rekommenderar jag å det varmaste att fixa Club access (via bokning eller upsell). I synnerhet om man planerar att vara en del på resortet och kan utnyttja servicen. En sak att ta med i kalkylen är att frukost inkluderas via Club, så man kan ju jämföra en breakfast included rate med Club som utgångspunkt.
 

Kris

Medlem
Brukar aldrig vara problem att checka in tidigt och man har garanterad utcheckning vid 16.

Får en voucher med att få gratis natt också som med fördel nyttjas på de finaste hotellen.
Sen utcheckning är indeed kanske den mest användbara förmånen. Skönt att slippa tjafsa eller förhandla om det. Ibland går det till och med att pressa det förbi kl16, men oftast inte.

Vouchern är fin, men som nämnt skall man ofta upp i kostnad (dyrare hotell) för att få något ut av den. Man behöver boka en speciell rate som brukar ligga runt "best flexible" (men sen är ju bokningen flexibel också...) så det brukar landa på kanske 20-40% rabatt snarare än 50%. Jag tänkte bränna min nästa voucher på IC Barclay i New York. Tror det landade på knappt 300 USD om jag minns rätt. Om man prickar en liknande bokning så blir Ambassador självfinansierat. :)
 

Johnnyboy

Medlem
Hallå!

Ska spendera en helg i boston i slutet av april och funderar på att boka om ett annat hotell till just IC och isåfall även bli medlem.
Det som talar emot är att BOGO med största sannolikhet inte hinner dyka upp.

Har inga direkt planerade vistelse på IC i år men nästa år kan det nog bli både det ena och andra beroende på prisbilden.

Är det värt att bli medlem?
 

Kris

Medlem
Hallå!

Ska spendera en helg i boston i slutet av april och funderar på att boka om ett annat hotell till just IC och isåfall även bli medlem.
Det som talar emot är att BOGO med största sannolikhet inte hinner dyka upp.

Har inga direkt planerade vistelse på IC i år men nästa år kan det nog bli både det ena och andra beroende på prisbilden.

Är det värt att bli medlem?
Kanske tveksamt att bli Ambassadormedlem för en enkel vistelse. Det gäller ju ett år från medlemsdagen, så om du med nästa år menar jan-mar också, så kan det ju en parameter att tänka på (inkl voucher).

För din Bostontur kan du ju göra kalkylen med en kategori uppgradering, late check out, evt. kortare kö till in/utcheckning osv. Dvs matcha det upplevda värdet av detta mot kostnaden för Ambassador. Btw. man brukar få rabatt för Club access också om det är av intresse. HR dock inte testat Boston IC, så ingen förstahandsupplevelse.
 

Johnnyboy

Medlem
Kanske tveksamt att bli Ambassadormedlem för en enkel vistelse. Det gäller ju ett år från medlemsdagen, så om du med nästa år menar jan-mar också, så kan det ju en parameter att tänka på (inkl voucher).

För din Bostontur kan du ju göra kalkylen med en kategori uppgradering, late check out, evt. kortare kö till in/utcheckning osv. Dvs matcha det upplevda värdet av detta mot kostnaden för Ambassador. Btw. man brukar få rabatt för Club access också om det är av intresse. HR dock inte testat Boston IC, så ingen förstahandsupplevelse.

Club access är definitivt av intresse då vi idag inte har någon frukost bokad och eftersom vi är tre personer så kan det dra iväg i pris.
Hade man kunnat nyttja BOGO direkt utan att behöva vänta så hade det definitivt varit värt det även med 200 dollar i medlemsavgift.

Är det någon som har fått hem BOGO i rimlig tid? Samt har bott på IC i boston och tycker att club access är värt att betala för?
 
Last edited:
Toppen