Senaste nytt

Intercontinental Ambassador tråden

Henrik_B

Medlem
Det är snarare så att jag har en del nötter jag kommer att boka. Frågan är var.
Jag är en av dem som brukar tala mig varm om AMB... Som du kanske har läst så får man en weekend voucher om man köper AMB för 200 USD (tror jag det kostar nu). I korta drag innebär det att man under helgerna får andra natten gratis vid köp av första. Om du då bor på IC's som kostar mer än 200 USD/natt så kommer AMB-köpet att betala sig.
 

johhenrik

Medlem
Jag är en av dem som brukar tala mig varm om AMB... Som du kanske har läst så får man en weekend voucher om man köper AMB för 200 USD (tror jag det kostar nu). I korta drag innebär det att man under helgerna får andra natten gratis vid köp av första. Om du då bor på IC's som kostar mer än 200 USD/natt så kommer AMB-köpet att betala sig.
Kan man köpa AMbassador första gången med poäng? För annars är det väl typ 20k för att förnya, vilket kan vara en rätt bra deal tycker jag. Som RA får jag ju detta gratis så jag har inte betalat för Ambassador någon gång, så jag har lite dålig koll. Min första fick jag i en kampanj som gick ut på att bo på tre olika IC så fick man Ambassador gratis.
 

Henrik_B

Medlem
Har för mig att det tidigare inte gick att köpa för poäng. Men nu verkar de ha ändrat reglerna så att det går. Tolkar även texten på IC's FAQ som att man inte längre kan förnya med poäng. Har dock inte läst igenom T&C på ett tag.

The fee for new members for 12 months of membership is US $200. IHG® Rewards Club members may also purchase membership for 32,000 points. After 12 months, members can renew their membership for an annual fee of US $150.
 

FFlash

Medlem
För mig har Ambassador inte varit grejen hittills, men just nu kan det löna sig att regga om man faktiskt ska bo på IC. Köper man för 32000 poäng nu så får man ju tillbaks 25000 poäng pga en glitch som några rapporterar ha fått som "Spire benefit". Har inte testat själv...
 

jumbooze

Medlem
Jag förlängde mitt AMB med poäng för det var en Challenge i min Accelerate promotion.
Så för 24k förnyade jag och fick:
en check på 10k (det skulle vara 5k men de skickar alltid fel till mig)
5k poäng för att det triggade challenge
+ en BOGO Voucher
så man kan säga att medlemskapet kostade mig 9k bra deal
 

palmen

Moderator
Fick ingen uppgradering på rummet som man har rätt till på ett av hotellen på senaste resan. De drog av 50$ på priset (ca 20%) vilket jag inte är nöjd med.
Kan man kräva någon annan kompensation, om priset varit det viktiga kunde jag boka något annat från första början.
 

Kris

Medlem
Fick ingen uppgradering på rummet som man har rätt till på ett av hotellen på senaste resan. De drog av 50$ på priset (ca 20%) vilket jag inte är nöjd med.
Kan man kräva någon annan kompensation, om priset varit det viktiga kunde jag boka något annat från första början.
Vet ej tyvärr. Dock en intressant fråga. I synnerhet när någon annan (läs arbetsgivare) betalar kalaset. Hade en liknande incident när jag som platinum (ej IC hotell) blev ombokad till ett annat IHG-hotell vid ankomst pga överbokning vilket var jobbigt (förlorad sömn). Slutade med att jag inte behövde betala första natten, vilket var en klen tröst då jag inte betalade själv.

Någon annan som har något inspel i frågan?
 

Henrik_B

Medlem
Vet ej tyvärr. Dock en intressant fråga. I synnerhet när någon annan (läs arbetsgivare) betalar kalaset. Hade en liknande incident när jag som platinum (ej IC hotell) blev ombokad till ett annat IHG-hotell vid ankomst pga överbokning vilket var jobbigt (förlorad sömn). Slutade med att jag inte behövde betala första natten, vilket var en klen tröst då jag inte betalade själv.

Någon annan som har något inspel i frågan?

Du kan alltid be om points eller en högre statusnivå istället för gratisnatt. Sånt brukar ofta fungera bättre eftersom det direkt inte påverkar det aktuella hotellets kassaflöde. Liknande har fungerade för mig (från Accor LeClub Blue till Platinum pga takras i rummet). I @palmen's fall tycker jag dock inte att han ska kräva något mer. Då är det bättre behålla en god relation med hotellet i fråga och påpeka detta vid nästa bokningstillfälle.
 

flapps

Medlem
Fick ingen uppgradering på rummet som man har rätt till på ett av hotellen på senaste resan. De drog av 50$ på priset (ca 20%) vilket jag inte är nöjd med.
Kan man kräva någon annan kompensation, om priset varit det viktiga kunde jag boka något annat från första början.
När vi bodde på IC Sydney så hamnade vi i samma situation. Ingen upgrade. Fick 50$ , var inte speciellt nöjd med det så dom la in 10 000 poäng också.
 
Toppen