Senaste nytt

Inte nöjd med SAS idag

Gnopps

Medlem
Jag var bokad att flyga klockan 1615 Köpenhamn-Helsingfors idag. Vid 1400 på kontoret ser jag att flyget är inställt så jag slänger mig i en taxi för att hinna med 1515-flyget, det senare flyget 1730 såg jag nämligen var fullbokat.

I taxiresan ringde jag frugan och bad henne gå till check-in online för att byta flyg där. Dock gav detta bara ett felmeddelande om att min bokning inte var biljetterad. Så fort taxin kom fram sprang jag till biljettluckan och tog ett nummer, medan jag väntade försökte jag byta flyg i check-in maskinen men den sa bara åt mig att kontakta personalen. Efter 10 minuters väntan blev det min tur och jag fick veta att jag blivit ombokad via Stockholm, personen jag pratade med kunde inte boka om mig på det tidigare direktflyget utan jag fick ta det med check-in personalen. Inte heller kunde de checka in mig där.

Således sprang jag över till andra sidan och ställde mig i kön för de som behöver hjälp med check-in. Kön gick långsamt och när det var min tur var klockan redan 1500, alltså flyget missat. Jag fick mitt nya boardingkort via Stockholm och gick till gaten.

Flyget till Stockholm gick bra men när det landat ser jag att 1805-flyget jag blivit ombokat till också har blivit inställt! Jag går till transferdisken där det redan är kö. Efter att ha väntat 10 minuter utan att könumren rört sig tar jag istället vägen ut genom säkerhetskontrollen till check-in. Där är också kö till biljettluckan men jag kommer fram efter 10-15 minuter. Här nästa dåliga nyhet: båda nästa avgångar till Helsingfors är också fulla, jag blir ombokad till flyget som avgår fem timmar senare klockan 2255 från Stockholm! Att bli ombokad till tidigare Finnair-flyg gick de inte med på (varken för mig eller andra passagerare). Då jag frågar får jag en voucher för 100 kronor att äta för (en portion nudlar med kyckling kostar 125 kronor).

Nu sitter jag alltså och väntar fem timmar i Stockholm och landar 0050 istället för 1850. Jag har ingen status med SAS men lyckligtvis kom jag in i Diners-loungen - som stänger 3 timmar innan mitt flyg går. Hade SAS i Köpenhamn varit mer effektiva hade jag glad kunnat landa 1750. Nu kommer jag istället fram 0050.

Vad jag hade önskat av SAS:

  • Bättre onlinesystem vid inställda flyg. Andra flygbolag erbjuder möjlighet att snabbt kunna boka om via internet och/eller incheckningsmaskinger - detta gick inte med SAS.
  • Bättre effektivitet i Köpenhamn. Kortare väntetid hade antagligen betytt att jag redan varit hemma.
  • Följ EU-reglerna. Jag snackade med andra i samma sists som jag och de hade inte blivit informerade av SAS om deras EU-rättigheter. Vidare har man rätt att bli ombokad till snabbast möjliga hemtransport, det står inte i lagen att det är begränsat till endast partnerflyg (men inte heller det motsatta).

Vad är era erfarenheter vid inställda/försenade flyg med SAS? Jag har lyckligtvis inte haft så många tidigare men denna första erfarenhet på länge var allt annat än positiv. Jag blir extra grinig eftersom jag bara endast hade tre kvällar med familjen på ett tag och nu försvann en av dem.
 
Last edited:
När jag reste hem ifrån Rom till Stockholm blev inte flyget inställt,men försenat med över 7 timmar. Nu är jag osäker på om man har samma rättigheter vid försenat som med inställt flyg. För mig var det viktigt att komma hem tidigast möjligt vilket jag också påtalat för den lokala SAS personalen i Rom. Jag frågade om möjligheterna till ombokning till annat *alliance bolag alternativt Skyteam/OW...enligt dem så var alla de flygen också fullbokade?? När jag undersökte saken själv fanns det gott och väl platser kvar på en AZ kärra som via AMS och med KL till Stockholm skulle ha minskat ner min försening mindre än den gjorde. Nu förstår jag att man knappast bokar om en hel kärra till andra bolag, men enligt SAS personal i Rom handlade det om att alla de flygen var sena. Fick inget som helst svar att man inte bokar om till andra bolag. Vilket skulle vara helt logiskt.

Skrev till SAS C.R och fick 300 Euro i ersättning i form utav presentkort. Jag hänvisade till mina rättigheter enl. konsumentverket (KO). Sas hade kunnat hävda att detta var en extraordinär händelse varpå jag inte skulle få ersättning. Men de kompade med 300 euro och jag blev nöjd med det, trots min försening.

Tråkigt det som hänt dig, skriv i vilket fall till SAS och be om kompensation.
 

Alx

Medlem
Reglerna är enkla och tydliga, särskilt vid inställt flyg. Tyvärr tycks SAS (liksom flertalet andra flygbolag) allt som oftast utnyttja det faktum att resenärer oftast inte känner till sina rättigheter och nöjer sig med rejält mycket mindre assistans och ersättning än de har rätt till.

Lite OT, men med tanke på en annan tråd startad idag angående etik och moral: Här har vi ett tydligt exempel på när det är flygbolagen som med all önskvärd tydlighet visar hur låg etik och moral de har!
 

agehall

Medlem
Ingen rolig historia. Tyvärr fick du nog smaka på den alltid så trevliga och vänliga sas-personalen på CPH.

Här har vi ett klockrent exempel då jag inte skulle tveka att boka en fullflex C biljett och traska över till SAS loungen för att sedan avboka den. Detta skötte de riktigt dåligt, framförallt i CPH, men även på ARN tycker jag. Se dessutom till att kontakta kundtjänst och begär ersättning. Räkna med att det tar tid innan de svarar, men de brukar svara efter ett par månader.
 
Jag är lite förvånad vad ni andra skriver. De gånger när jag haft inställd flyg har SAS bokat mig smidigt om. T.ex. en gång SK ARN-HEL var inställd blev jag ombokad till KF ARN-TKU och sen buss hem. Det blev några timmars försening men jag kom fram med en rimlig försening.

Om jag skickat feedback till SAS har jag nästan alltid fått svar inom en vecka senast. Oftast snabbare. Har jag alltså bara haft tur eller?
 

agehall

Medlem
Jag är lite förvånad vad ni andra skriver. De gånger när jag haft inställd flyg har SAS bokat mig smidigt om. T.ex. en gång SK ARN-HEL var inställd blev jag ombokad till KF ARN-TKU och sen buss hem. Det blev några timmars försening men jag kom fram med en rimlig försening.

Om jag skickat feedback till SAS har jag nästan alltid fått svar inom en vecka senast. Oftast snabbare. Har jag alltså bara haft tur eller?

Dina problem började inte i CPH - roten till allt ont inom SAS.. :)

Jag har fått betydligt snabbare svar av kundservice sedan jag blev EBG, men det kan fortfarande ta en stund. Jag misstänker att i mitt fall, när det tog tre månader att få någon respons, så måste ärendet ha trillat ur systemet på något sätt.
 
Dina problem började inte i CPH - roten till allt ont inom SAS.. :)
Det är ju faktiskt sant att jag har haft bara inställda SK/KF avgångar från ARN, HEL och TXL. Det har alltid blivit en smidig ombokning.

När det gäller svarstid från CR har jag märkt betydlig snabbare hjälp efter blev EBG 2½ år sen... Jag tycker att EBG ska prioriteras. Du är ju en lojal kund så du ska få snabbare svar än resenärer som reser inte så ofta.
 

MarcusC

Medlem
Kan bara instämma gällande CPH, tror ARN/OSL/HEL hanterar detta klart bättre. Sedan är det väl flera olyckliga faktorer på samma gång för gnopps..
 
Toppen