Gnopps
Medlem
Jag var bokad att flyga klockan 1615 Köpenhamn-Helsingfors idag. Vid 1400 på kontoret ser jag att flyget är inställt så jag slänger mig i en taxi för att hinna med 1515-flyget, det senare flyget 1730 såg jag nämligen var fullbokat.
I taxiresan ringde jag frugan och bad henne gå till check-in online för att byta flyg där. Dock gav detta bara ett felmeddelande om att min bokning inte var biljetterad. Så fort taxin kom fram sprang jag till biljettluckan och tog ett nummer, medan jag väntade försökte jag byta flyg i check-in maskinen men den sa bara åt mig att kontakta personalen. Efter 10 minuters väntan blev det min tur och jag fick veta att jag blivit ombokad via Stockholm, personen jag pratade med kunde inte boka om mig på det tidigare direktflyget utan jag fick ta det med check-in personalen. Inte heller kunde de checka in mig där.
Således sprang jag över till andra sidan och ställde mig i kön för de som behöver hjälp med check-in. Kön gick långsamt och när det var min tur var klockan redan 1500, alltså flyget missat. Jag fick mitt nya boardingkort via Stockholm och gick till gaten.
Flyget till Stockholm gick bra men när det landat ser jag att 1805-flyget jag blivit ombokat till också har blivit inställt! Jag går till transferdisken där det redan är kö. Efter att ha väntat 10 minuter utan att könumren rört sig tar jag istället vägen ut genom säkerhetskontrollen till check-in. Där är också kö till biljettluckan men jag kommer fram efter 10-15 minuter. Här nästa dåliga nyhet: båda nästa avgångar till Helsingfors är också fulla, jag blir ombokad till flyget som avgår fem timmar senare klockan 2255 från Stockholm! Att bli ombokad till tidigare Finnair-flyg gick de inte med på (varken för mig eller andra passagerare). Då jag frågar får jag en voucher för 100 kronor att äta för (en portion nudlar med kyckling kostar 125 kronor).
Nu sitter jag alltså och väntar fem timmar i Stockholm och landar 0050 istället för 1850. Jag har ingen status med SAS men lyckligtvis kom jag in i Diners-loungen - som stänger 3 timmar innan mitt flyg går. Hade SAS i Köpenhamn varit mer effektiva hade jag glad kunnat landa 1750. Nu kommer jag istället fram 0050.
Vad jag hade önskat av SAS:
Vad är era erfarenheter vid inställda/försenade flyg med SAS? Jag har lyckligtvis inte haft så många tidigare men denna första erfarenhet på länge var allt annat än positiv. Jag blir extra grinig eftersom jag bara endast hade tre kvällar med familjen på ett tag och nu försvann en av dem.
I taxiresan ringde jag frugan och bad henne gå till check-in online för att byta flyg där. Dock gav detta bara ett felmeddelande om att min bokning inte var biljetterad. Så fort taxin kom fram sprang jag till biljettluckan och tog ett nummer, medan jag väntade försökte jag byta flyg i check-in maskinen men den sa bara åt mig att kontakta personalen. Efter 10 minuters väntan blev det min tur och jag fick veta att jag blivit ombokad via Stockholm, personen jag pratade med kunde inte boka om mig på det tidigare direktflyget utan jag fick ta det med check-in personalen. Inte heller kunde de checka in mig där.
Således sprang jag över till andra sidan och ställde mig i kön för de som behöver hjälp med check-in. Kön gick långsamt och när det var min tur var klockan redan 1500, alltså flyget missat. Jag fick mitt nya boardingkort via Stockholm och gick till gaten.
Flyget till Stockholm gick bra men när det landat ser jag att 1805-flyget jag blivit ombokat till också har blivit inställt! Jag går till transferdisken där det redan är kö. Efter att ha väntat 10 minuter utan att könumren rört sig tar jag istället vägen ut genom säkerhetskontrollen till check-in. Där är också kö till biljettluckan men jag kommer fram efter 10-15 minuter. Här nästa dåliga nyhet: båda nästa avgångar till Helsingfors är också fulla, jag blir ombokad till flyget som avgår fem timmar senare klockan 2255 från Stockholm! Att bli ombokad till tidigare Finnair-flyg gick de inte med på (varken för mig eller andra passagerare). Då jag frågar får jag en voucher för 100 kronor att äta för (en portion nudlar med kyckling kostar 125 kronor).
Nu sitter jag alltså och väntar fem timmar i Stockholm och landar 0050 istället för 1850. Jag har ingen status med SAS men lyckligtvis kom jag in i Diners-loungen - som stänger 3 timmar innan mitt flyg går. Hade SAS i Köpenhamn varit mer effektiva hade jag glad kunnat landa 1750. Nu kommer jag istället fram 0050.
Vad jag hade önskat av SAS:
- Bättre onlinesystem vid inställda flyg. Andra flygbolag erbjuder möjlighet att snabbt kunna boka om via internet och/eller incheckningsmaskinger - detta gick inte med SAS.
- Bättre effektivitet i Köpenhamn. Kortare väntetid hade antagligen betytt att jag redan varit hemma.
- Följ EU-reglerna. Jag snackade med andra i samma sists som jag och de hade inte blivit informerade av SAS om deras EU-rättigheter. Vidare har man rätt att bli ombokad till snabbast möjliga hemtransport, det står inte i lagen att det är begränsat till endast partnerflyg (men inte heller det motsatta).
Vad är era erfarenheter vid inställda/försenade flyg med SAS? Jag har lyckligtvis inte haft så många tidigare men denna första erfarenhet på länge var allt annat än positiv. Jag blir extra grinig eftersom jag bara endast hade tre kvällar med familjen på ett tag och nu försvann en av dem.
Last edited: