Senaste nytt

Inte åka första benet

AABack2ARN

Medlem
Något i mig undrar om detta inte är något som enbart fungerar på grund av att det är inrikes? Jag tror inte det fungerar om det är olika marknader i Europa.

@Globetrotter_Sweden: Fick du ny bokningsklass på biljetten? Eller har priset ändrat sig mellan din bokning och idag?
 

LSH

Medlem
Det är riktigt att det bara gäller inrikesanslutningar vid utrikesresor. Det öppnar ändå ganska många möjligheter till "hidden city". Skulle tro att det finns en del sådana resor där SAS är ensamma om att ha direktflyg från ARN-X men har stor konkurrens på GOT-AMS/LHR/FRA/ARN/CPH-X.

Priset räknas inte om, men skatter på de strukna benen återbetalas inte heller.
 

AABack2ARN

Medlem
Ursprunglig bokning T ut och Z hem. Ingen ändring.

Ah. Jag tolkade det inlägg ovan som om du fick tillbaka 4500 när du tog bort sista benet men förstår det nu som att totalt sett fick du det du ville ha från början men till 4500 kr lägre pris :)

Jag håller med om att detta öppnar dörren för lite intressanta sökningar :)

Men hur vanligt är det egentligen med lägre priser på långdistans från andra svenska städer jämfört med att resa från Stockholm? Gjorde några jämförelser på expertflyer och det är exakt samma grundpriser från Göteborg som från Stockholm på MIA, LAX, ORD och EWR (vilka var de destinationer jag orkade kolla just nu). Från Ronneby och Luleå var de publicerade priserna "avsevärt" högre. Givetvis blir det en skillnad på grund av eventuella bränsletillägg och skatter även om man jämför GOT med ARN, men det borde ju snarast gjort biljetterna dyrare från Göteborg.

Kan det finnas tillfällen då Atlantflyget har en bättre tillgänglighet i vissa bokningsklasser om man utgår från GOT snarare än startar på ARN?
 

LSH

Medlem
Kan bekräfta att detta även fungerar för bonusresor. Kanske ingen stor överraskning eftersom SAS-award har 117-biljetter. Jag hade bokat på kampanj och ville därför inte boka om till open-jaw och betala fullpris. Kan ju även vara nyttigt för att slippa ombokningsavgift.

Strök första benet från KLR-ARN-OSL-ARN-KLR
 
Som en datapunkt så skulle jag flyga ARN-CPH-DUS och DUS-CPH-ARN i helgen som var, tillsammans med sällskap. Behövde byta medresenär i sista stund (4 timmar innan flight avgick kl 06ish på fredag från Arlanda..) och ny medresenär kunde inte åka med outbound flight, men däremot inbound.
Lösning:
* bytte namn i ursprungsbokning från ursprunglig medresenär till nya (600 kr)
* bokade enkelbiljett ARN-DUS som award för ny medresenär senare under fredagen
* flög ner själv och på hemresan så jackade nya medresenären in

Gick supersmidigt! Noterbart att support och gatepersonal båda sade samma sak: på en ren intra-Europa SAS-flight [EDIT: så inte long-haul, och inga andra carriers] kan man hoppa över outbound utan begränsningar och ändå flyga inbound. En skillnad var möjligen att jag fick intrycket av support att de "gjorde en anteckning" om att outbound skulle skippas, medan gatepersonal sa att det är bara hoppa över första benet och inget som behöver anmälas. Jag lutar nog åt att gatepersonal faktiskt har rätt.
 

LSH

Medlem
Gick supersmidigt! Noterbart att support och gatepersonal båda sade samma sak: på en ren intra-Europa SAS-flight [EDIT: så inte long-haul, och inga andra carriers] kan man hoppa över outbound utan begränsningar och ändå flyga inbound. En skillnad var möjligen att jag fick intrycket av support att de "gjorde en anteckning" om att outbound skulle skippas, medan gatepersonal sa att det är bara hoppa över första benet och inget som behöver anmälas. Jag lutar nog åt att gatepersonal faktiskt har rätt.

Ja du kan hoppa över hela avresan (europa), men normalt inte delar av den. Det är där undantaget med inrikesanslutningar kommer in. GOT-ARN-CPH kan bytas till ARN-CPH men du kan inte hoppas över första benet på GOT-ARN-[valri svensk ort]

Edit
 

megaman

Medlem
När jag skulle hem från Munchen var jag tvungen ta ett tidigare plan med annat bolag. Skulle dock jacka i sista benet till Umeå. Ringde SAS som inte rekommenderade detta. Var omöjligt att checka in i appen på sista benet då SAS-kärran från Munchen redan hade gått.

Fick ett auto-SMS ”Vill du checka in på SAS till Umeå, svara JA2”. Gjorde så och det var inga problem att åka sista sträckan.
 

LSH

Medlem
När jag skulle hem från Munchen var jag tvungen ta ett tidigare plan med annat bolag. Skulle dock jacka i sista benet till Umeå. Ringde SAS som inte rekommenderade detta.
Blev du ofrivilligt ombokad eller kastade du första benet? Och var det i så fall en icke-ombokningsbar biljett?
 
Toppen