Senaste nytt

Inte åka första benet

Svaret på den här frågan finns redan på forumet antar jag, men yckades inte hitta rätt. Lite kass rubrik på min fråga. Sorry.

Go light bokad från Göteborg via Stockholm till Miami.

Retur i business class till Stockholm vidare till Göteborg.

Det var ca 4k billigare i business att boka från Göteborg jämfört med från Stockholm där jag huserar.

Hur hanterar jag mig själv och bagage om jag vill kliva på och av i stockholm, dvs skippa Göteborgsdelen?
 
Svaret på den här frågan finns redan på forumet, men jag lyckades inte hitta rätt. Lite kass rubrik på min fråga. Sorry.

Go light bokad från Göteborg via Stockholm till Miami.

Retur i business class till Stockholm vidare till Göteborg.

Det var ca 4k billigare i business att boka från Göteborg jämfört med från Stockholm där jag huserar.

Hur hanterar jag mig själv och bagage om jag vill resa via skippa Göteborgsdelen?
Tyvärr, åker du inte första benet blir det, vad jag förstått, no-show och hela utresan avbokas. Hemåt är det enklare, där kan du ju bara strunta i sista resan om du inte har checkat bagage.
 

Johans00

Medlem
Du kan ju alltid testa att fråga kundservice om det går att hitta på något för dig, det lär inte funka men kan vara värt ett försök. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och flyga lite extra.
 

LSH

Medlem
Det är riktigt att det generellt inte går. Inrikesanslutningar vid utrikesresa är dock ett undantag. Så utresan är inga problem. Ring och be dem stryka första benet. Vad gäller hemresan är jag dock osäker. Fråga. Om de inte godkänner det får du resa utan bagage och sedan ställa in sista segmentet när du landat på ARN.

Diskussion om att hoppa över ett segment i en bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Edit: Förutsätter att detta är en SAS-resa, köpt av sas.
 
Tack för svaret. Läste länkad tråd och eftersom vi är två på bokningen varav min kompis ska flyga från Göteborg så blir det som det beskrivs i :

Diskussion om att hoppa över ett segment i en bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

"Support bröt ut min resa ur bokningen och avbokade första segmentet. Inga skatter återbetalas. Man sa också att jag inte kommer kunna checka in online utan måste göra det i disk på Arlanda."

Jag återkommer med bekräftelse...
 

LSH

Medlem
Intressant...Här har vi två "regler" som krockar ordentligt. SAS (och andra bolag) förbjuder "hiddden city-bokningar" i sina villkor. Samtidigt sanktionerar denna regel samma sak. Det senare måste vara något som är påtvingat genom eu-lagstiftning eller liknande.
 
Toppen