Inställt tåg - vad täcker försäkringen?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av OliT, 25 December 2011.

1. OliT

OliT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trafikverket har ställt in all trafik i Norrland på grund av stormvarning, och således också det tåg jag skulle åka till Stockholm med i kväll.
    SJ säger att de återbetalar biljetten, men vad gäller nu? Jag bokade med mitt Eurobonus-Amex och omfattas därför av den försäkringen, så jag antar att den träder in.

Kan jag boka ett flyg i morgon och få kostnaden för det täckt på något sätt? SJ erbjuder bara ombokning till annat tåg, men jag jobbar i morgon förmiddag och det blir lite svårt att hitta dit med tåg.

2. Jacob

Jacob Medlem

Jag vet inte exakt vad reglerna säger men de allra flesta flyg från Norrland till Stockholm ser ut att vara knökfulla sånär som på enstaka plats här och där.

Hoppas du kommer fram i tid.

3. OliT

OliT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag landade faktiskt precis på ARN. Jag var ute rätt tidigt (eftersom jag räknade med att SJ inte skulle ha någon lösning) och fick en plats på en knökfull 737 från Skellefteå. Blir nog bara en timme sen till jobbet.

Amex går dock inte att få tag på förrän i morgon, får se vad de säger.

1 person likes this.
  4. Malu

Malu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  5. OliT

OliT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, från Skellefteå var det en -600. Men det är å andra sidan inte en knytpunkt för tågen i övre Norrland på samma sätt som Luleå. Jag fick precis SMS från SJ om att mitt tåg beräknas kunna gå 18.44, alltså ett dygn för sent.
    Nu måste jag ta ställning till om jag ska avboka biljetten, eller låta den vara. Om jag avbokar är jag rädd att gå miste om eventuell ersättning på försäkringen.

6. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror faktiskt att de flesta försäkringsbolag kommer hävda att det är SJ som ska ersätta dig för de ska de enligt lag.

Det borde vara som så att de erbjuder återbetalning och om du har haft mer kostnader än det ska SJ ersätta dig om du kan påvisa att du har mer kostnader än så.

Alltså kostade flygbiljetten mer än tågbiljetten så kan du få skillnaden av dem.

Därimot får du nog ersättning för förseningen av försäkringsbolaget på kortet.

7. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flyttade denna diskussion till SJ-forumet eftersom vi just nu (tyvärr) behöver info om rättigheter vid inställda tåg :(

8. Jacob

Jacob Medlem

Så här står det på SJs hemsida

Trafikstopp då SMHI har utfärdat en klass 2-varning

2011-12-27 klockan 08.00

På grund av nattens hårda väder meddelar Trafikverket att det förnärvarande är stopp i tågtrafiken på följande sträckor:
    Bollnäs-Ljusdal
    Hudiksvall-Sundsvall
    Mora-Borlänge-Sala
    Ånge-Långsele
    Ånge-Storlien

Skadornas fulla omfattning är fortfarande okänd och en ytterst preliminär prognos från Trafikverket är satt till klockan 12.00 den 27 december.

Vi avråder resande att påbörja sin resa då vi inväntar prognos från Trafikverket på skadornas omfattning.
    Fullt återköp oavsett flexibillitetsnivå eller ombokning till annan avgång gäller.

Har du en återbetalningsbar biljett och vill avboka gör du det via Sök beställning här ovanför på startsidan.

Har du en ombokningsbar eller ej ombokningsbar biljett och vill avboka och få pengarna tillbaka gör du det via formuläret nedan.

För ombokning till annan avgång kontaktar du oss via 0771-757575 eller besöker någon av våra resebutiker.

9. OliT

OliT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag fått besked från Amex/Solid, och de täcker de extra resekostnaderna upp till 1 500 kronor.
    Det viktiga var att jag inte hade accepterat SJ:s återbetalning.

Jag fick betala en femhundring extra för flygbiljetten och 900 (!) kronor för flygtaxin, så det ska ganska exakt täcka.
    Taxin gick dock inte att betala med Amexkortet, något som annars är ett krav för utläggen.
    Tjejen jag pratade med sa att de har förståelse för att det inte alltid går att betala med Amex-kortet, men att jag hade kvitto var tillräckligt.

Sammanfattningsvis: Amex fixar biffen.

3 personer gillar detta.
  10. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dagens info från Konsumentverket (hemsidan) angående ersättningar - se bif länk:

Tåg - Konsumentverket

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!