Senaste nytt

Inställt tåg - Kan SJ skylla på Banverket ?

hallgren

Medlem
Nåja, så lätt är det inte. Exakt ett sådant case har jag mot SJ nu där jag är på väg in till Allmänna Reklamationsnämnden. SJ:s kundservice vägrar återbetala 75 kronor och ger mig bara hälften enligt ovan. Jag stödjer mig på "onyttig resa". Jag vill också ha ersättning för den biljett jag tvingades köpa med Öresundståg för att komma till jobbet i tid.

Det kan förstås vara olika från fall till fall men det var svaret jag fick från SJ på Twitter i våras när de nya reglerna infördes, och jag fick förra veckan precis en sån ersättning.

Edit: Precis som i att jag fick 100% tillbaka för att jag åkte på annat sätt eftersom tåget inte gick. Hade inget med Öresundståg att göra.
 

Valley

Medlem
Mmm. I mitt ärende är det så uppenbart. SJ väljer att inte köra tåget från Köpenhamn utan istället från Malmö. Svårt att ta sig över bron med SJ således. Kundtjänst är en No-Go, det är en samling osannolikt inkompetenta medarbetare som uppenbarligen följer ersättningsmallen slaviskt utan att kunna tänka.

Gjorde man det ändå.
Suttit tidigare med dem när tåg aldrig dök upp och ingen visste någonting. Hela tiden hänvisad till nästa station, som hänvisade till nästa station.
och som du säger. En hög grad av både inkompetens och otrevlighet (spydighet) hos deras personal
 

olo

Medlem
Min erfarenhet är att om man ansöker om resegaranti så följs det protokollet med 25/50% ersättning fullt ut.
Har man andra tankar om ersättning bör man istället fylla i en reklamation, vilket sker under kontakta oss. Då brukar det gå både lättare och snabbare. Misstänker att det då kommer till andra medarbetare.
 
Toppen