Senaste nytt

Inställt plan, nedgraderad från SAS B till LH Y. Kompensation?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SWEDE

Medlem
Jag har inte för så länge sedan råkat ut för exakt samma sak - nu igen. Ironiskt nog var det väldigt kompetent supervisor på Transfer Centre/CPH som påpekade att "du ska kompenseras för nedgraderingen" (M med LH istf plus med SK), något som jag inte brytt mig om att ta mig an tidigare. Nåväl, jag skrev till Customer Service på SAS. Det blev ett nekande svar, utan att handläggaren ifråga egentligen förstod frågan, som det numera brukar vara med "Customer Service" på SAS. [Stackars Rickard som numera hånas internt för att han ville behålla SAS's egen Customer Service, ett slag han förlorade.] Jag påpekade i ett hövligt svar att en nedgradering skall kompenseras och jag har aldrig hittills aldrig nekats en sådan kompensation.
Jag har inte fått ett svar på det genmälet. Alla kunder skall behandlas lika ett sådant fall, men det tål likaväl att påpekas att jag har den högsta status man kan ha inom koncernen.
Så vad är kunskap, erfarenhet och status värt när personen man kommunicerar med inte har en susning om vad man pratar om.
T. Björklund har en god poäng. LH ger givetvis fan i vad SK hittar på och vad vi som kunder tycker. Star Alliance är i sönderfall sedan flera år och vi kan gräla om vem som startade processen, men faktum kvarstår.
Jag betackar mig slutligen från kommentarer från "the inner circle of trust " d.v.s. avlönade moderatorer.
Jag flyger, så in i helvete och det är detta forum handlar om.
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Jag ser två separata problem här.
Ett är själva nedgradering, det andra är hur man tar hand om kunden som flygbolaget har nedgraderat.

Det första kommer att ske även i framtiden så länge det inte finns Premium Economy på alla flygbolag och IATA skapar gemensamt fare code för Premium Economy.
För det andra, får flygbolaget skärpa sig. Det är deras skyldighet att erbjuda tjänsten man har betalat för. Om flygbolaget inte kan leverera den, så får de kompensera kunden.
 

SWEDE

Medlem
Allt detta är självklarheter, redan nämnda. Men det (någorlunda) nya i sammanhanget är vad man gör när "Customer Service" på SAS vägrar att hantera/besvara saken. Problemet är ju inget nytt i ett större sammanhang (internet/tv/telemobilföretag etc.),men hur går man vidare vis-a-vis SAS i en sådan sak? Vi vet givetvis vad "Customer Service" numera består av och att det är dödfött att argumentera med dem, i deras egenskap av en okunnig tredje instans överordnande prestationskrav ställda av SAS självt. Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Allt detta är självklarheter, redan nämnda. Men det (någorlunda) nya i sammanhanget är vad man gör när "Customer Service" på SAS vägrar att hantera/besvara saken. Problemet är ju inget nytt i ett större sammanhang (internet/tv/telemobilföretag etc.),men hur går man vidare vis-a-vis SAS i en sådan sak? Vi vet givetvis vad "Customer Service" numera består av och att det är dödfött att argumentera med dem, i deras egenskap av en okunnig tredje instans överordnande prestationskrav ställda av SAS självt. Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?

Om inte kundservice kan ge det man har rätt till är väl ARN det självklara. Nog för att man i en perfekt värld inte skulle behöva dra ärenden hela vägen dit. Men det finns väl inte många andra vägar att gå om man själv inte vill stämma dom i domstol eller liknande.
 

johhenrik

Medlem
Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?
Det finns nog ingen självklar instans. Rösta med fötterna är ju ett alternativ. En annan sak kan ju vara deras Facebooksida. Ibland verkar de ju agera snabbare om man kontaktar dem där än via vanliga kanaler. Men som sagt, det finns nog ingen riktig nästa instans.

Men, du säger du är Pandion , finns det ingen pandion-support att vända sig till?
 

agehall

Medlem
Thomas, vi har ju redan försökt förklara för dig hur det fungerar. Jag orkar inte dra den förklaringen igen - @johhenrik har redan länkat den diskussionen för de som är intresserade. Det har inget att göra med att SAS biljetter per se är värda mindre än några andra biljetter i Star Alliance, det har att göra med vilken typ av biljett du faktiskt köpt och vad du försökte göra med den.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att konstatera att du rest mer än mig i både C och F. Det är inte ens svårt att ha gjort eftersom större delen av mitt resande gjorts i economy. Men vad har det med saken att göra? Man behöver inte ha flugit alls för att kunna läsa biljettregler, vilket jag kan och det är vad som räknas i det här fallet.
 

ekf

Medlem
@Thomas Björklund jag tycker att du har snöat in i ditt klagomål från häromsistens. Vill du nödvändigtvis flyga i Business eller First så är det alltid bäst att boka flyget med ett bolag som erbjuder just de kabinklasserna. Det är jag övertygad om att du vet.
Det blir bara tröttsamt att läsa samma klagomål om och om igen. De flesta av oss är här för att lära oss av varandra, inte för att älta samma sak om och om igen.
 
Thomas, vi har ju redan försökt förklara för dig hur det fungerar. Jag orkar inte dra den förklaringen igen - @johhenrik har redan länkat den diskussionen för de som är intresserade. Det har inget att göra med att SAS biljetter per se är värda mindre än några andra biljetter i Star Alliance, det har att göra med vilken typ av biljett du faktiskt köpt och vad du försökte göra med den.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att konstatera att du rest mer än mig i både C och F. Det är inte ens svårt att ha gjort eftersom större delen av mitt resande gjorts i economy. Men vad har det med saken att göra? Man behöver inte ha flugit alls för att kunna läsa biljettregler, vilket jag kan och det är vad som räknas i det här fallet.
Jag köpte den dyraste biljetten SAS hade, gå tillbaks och läs. SAS är ett skitbolag i Europa och Världen, du måste ha noterat att dom allra flesta inte åker med SAS utanför Norden. I Norden är dom svåra att slå pga tidtabellen, men likförbannat ett skitbolag som ljuger och hittar på ofattbara historier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen