Inställt KLM flight, har jag rätt till kompensation?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av JonW, 29 Mars 2013.

  1. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jaha, min guldperiod hos KL kunde ju ha börjat bättre.
    17:10 planet idag från Linköping inställdes p g a tech.
    Hanteringen har inte imponerat hittills, terminalpersonalen kunde bara informera att ombokningar skulle hanteras i Indien (!).
    Efter en timme ringde en indisk herre och meddelade kort att jag var ombokad till 06:05 planet i morgon, utan någon möjlighet att diskutera alternativ eller nämna något om kompensation, framförde bara en kort ursäkt och tackade mig för att jag valt KLM...

    Inte alldeles guldkantat att byta en glad fredagkväll i AMS mot att stiga upp på ett av mig extrabetalt hotellrum i Linköping runt 04:15 på påskaftons morgon...

    Så det ska bli intressant att se om KLM kommer att ära EU:s kompensationsregler utan tjafs...
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var ju lite trist. Dock är det ju svårt att göra något från LPI den tiden på dygnet. Tror inte du hinner till några alternativa flighter. Man får väl förutsätta att KLM står för dina kostnader samt EU261/2004-ersättning.

    Det jag inte begriper är varför ombokningarna skulle ske i Indien!? Det verkar ju helt galet. Jag hade ringt AF/KL och sett till att lösa det över telefon med dem direkt.
     
    1 person likes this.
  3. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt kaptenen skulle de flyga upp en flygtekniker (Linköping är ju känt för sin stora brist på flygteknisk kompetens...:rolleyes:) Denne skulle dock inte anlända förrän runt kl 23.
    Skulle det handla om en utdragen reparation kan man undra om det inte vore enklare att flyga upp en annan påsköverflödig Cityhopper, AMS är ju bara typ 1:40 bort lufttid.
     
  4. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var ju trist... Tyvärr nackdelen med att flyga från obygden, nästan lika illa från MLA. Ställs planet in och man blir ombokad brukar i regel nästa flyg vara först om 24 Hr. Om det nu inte är KM/Lufthansa man flyger...

    Självklart kommer KLM att ersätta dig för hotell, mat m.m. spara bara kvitton. EU261/2004-ersättningen kanske du däremot, likt med de flesta flygbolag, behöver strida lite för att få ut.
     
  5. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det känns nog så.
    De kom stickande i morse med en voucher om 10 E för mat o dryck alt 2000 miles.
    Samt en rabattcheck om 50 E på nästa FB flight, verkligen generöst....
    Och inte ett ljud om mina kostnader i Linköping.
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tog du ersättningen? Jag har förstått att man alltid ska säga nej till sådana där skambud och istället lösa det på rätt sätt.
     
    1 person likes this.
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Oj det var otroligt lågt gjort. Det har jag faktiskt själv aldrig varit med om (annat än utanför EU där förhandling är enda regelverket). De gånger jag har drabbats av liknande saker har flygbolaget ersatt hotell- och matkostmader utan knotande. Jag trodde helt klart bättre om KLM.

    Som Agehall säger bör man inte acceptera den ersättningen. Det är lättast så när man väl tar fighten. Men OM du ändå redan skulle ha gjort det har jag mycket svårt att tro att det på något sätt skulle innebära att du i juridisk mening har accepterat sämre ersättning än EU261/2004. Flygbolagen får/kan inte friskriva sig från det ansvaret. Som konsument är man ganska bra skyddad mot företag som försöker lura en att acceptera sämre villkor än vad som är lagstadgat.

    Hur som helst, hoppas att din resa avgick i tid i morse och att du får en bra vistelse i Amsterdam!
     
  8. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har iaf inte utnyttjat någon av voucherna.
    Är lite osäker på om jag kvitterade själva mottagandet i morse, var lite snurrig den tidiga timmen...
     
  9. OrangeWindies

    OrangeWindies Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    När min KLM flyg blev inställt i augusti förra året var det LPI-personalen som ombokade oss och också bokade taxi och hotell. Vouchrarna verkade vara kompensation för "refreshments, meals".
     
  10. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tja, typ 4 timmar efter indiern ringde nån från LPI o meddelade att jag blivit ombokad.
    Jag svarade att Indien redan meddelat detta.
    Killen suckade och sa typ "Dom ska ju inte ringa från Indien, men det gör dom i alla fall....)
    LPI-killen återkom runt kl 23 med en taxitid 6 timmar senare.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×