Senaste nytt

Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

adhoc76

Medlem
Om kupongstatusen har ändrats till Airport Control så brukar flygbolaget kunna boka om dig om exempelvis IRROPS uppstår. Annars bör man vända sig till resebyrån.

Just precis så!

Och... det förekommer att flygbolagen gör sig omaket och kontaktar resebyrån som en extra bra service till "sina" passagerare.... Det är särskilt vanligt att de gör det med de större resebyråerna där de har upparbetade kanaler... Jag vet att SAS, Lufthansa m.fl. brukar kunna göra det. Hur det ser ut med den saken med Royal Air Maroc kan man bara spekulera i...

Dessutom kan ju flygbolagen, när de fått betalt via resebyrån, välja att ställa ut en ny egen biljett och notera att den av resebyrån sålda biljetten inte kommer att utnyttjas...
 

agehall

Medlem
Jag misstänker att en IATA-agent kan gå in och pilla på vad som helst, men om man gör det och bryter mot konventionerna och blir påkommen kan det stå en dyrt.
 
Om kupongstatusen har ändrats till Airport Control så brukar flygbolaget kunna boka om dig om exempelvis IRROPS uppstår. Annars bör man vända sig till resebyrån.
Vad beträffar min Turkish Airlines-resa 2012 så ändrade Turkish Airlines avgångstiden flera veckor i förväg. Det gick utan problem att boka om mig och jag behövde ens inte be om att få prata med telefonistens supervisor.
 
Jag skulle tro att det finns olika behörighetsnivåer och alla telefonisterna på flygbolaget kanske inte har högsta behörighetsnivå. Men jag är övertygad om att det finns personal hos flygbolagen som utan problem kan gå in och ändra bokningar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag misstänker att en IATA-agent kan gå in och pilla på vad som helst, men om man gör det och bryter mot konventionerna och blir påkommen kan det stå en dyrt.
Syrran påstår att det inte ens går. Jag utgår ifrån att hon inte ljuger för storebror. :D

Lite OT.
Jag bokade min THAI biljett till Beijing på Ticket för länge sedan och resebyrån i Hua Hin lyckades boka om biljetten som var icke-ombokningsbar mot ynka avgift 300 THB.
När jag kom till Bangkok flygplats (Det var Don Mueang den tiden) sa THAI check in agenten att det var något på tok.
Han kunde se både min original flight (som redan avgick några dagar sedan) och ny flight som skulle avgå den dagen.
Jag fick inte checka in utan jag fick stand-by plats. När check in stängdes fick jag boardingkortet för flighten och jag fick flyga med den flighten som jag var ombokades till.

Så tror jag att det är nog möjligt att andra resebyrå ändra biljetten som en annan resebyrå har bokat.
Sedan är det en annan fråga om biljetten gäller efter ombokning... :eek:
 

adhoc76

Medlem
Jag skulle tro att det finns olika behörighetsnivåer och alla telefonisterna på flygbolaget kanske inte har högsta behörighetsnivå. Men jag är övertygad om att det finns personal hos flygbolagen som utan problem kan gå in och ändra bokningar.

Sant. Låter ju fullt rimligt... En annan fråga är väl möjligen om de verkligen gör det så ofta. Jag har fått bra hjälp av Turkish vid ett tillfälle, trots bokning via resebyrå. Men kan inte påminna mig om att jag vid något annat tillfälle fått något annat svar när jag kontaktat flygbolaget än att de hänvisat till resebyrån... Den erfarenhet gäller både privat och i jobbet (som alltid bokar via resebyrå p.g.a. upphandling.)
 

adhoc76

Medlem
Han kunde se både min original flight (som redan avgick några dagar sedan) och ny flight som skulle avgå den dagen.

Jo men är ju det jag försöker beskriva. Om bolaget fått betalt av resebyrån så kan de ställa ut en ny biljett och strunta i den ursprungliga. Var väl därför det blev tokigt när de hade notering om både den gamla och den "nya" flighten.

Jag är ingen expert på detta, men det är så jag har fått det förklarat för mig....
 
Toppen