Senaste nytt

Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

Dr. Miles

Expert
Jag tycker mycket synd om dig, Budgetresenär.
Det var just därför har jag bestämt mig att undvika bokning genom resebyrå. Jag brändes också i ett liknande fall fast för hemresan från Kina.
Flygboalget hänvisade mig ombokning endast skulle ske via resebyrån och resebyrån i Sverige var inte öppen vid den tidpunkten.:(

Jag önskar dig att lycka till med ombokning eventuellt återbetalning av biljetten.
 

agehall

Medlem
Allmänna reklamationsnämnden är ju en möjlig kostnadsfri väg vidare innan tingsrätt.

Får man fråga vilken resebyrå det är som beter sig så här illa (@agehall vet att du kommer säga "alla" ;))

Jag skulle nog faktiskt inte säga "alla" men dock "de flesta". I @Gnopps gamla resebyråtester så utvärderades hur resebyråerna agerade vid ändringar mm och flera av dem tog ut konstiga avgifter för sådant som de borde fixa gratis.
 
Här kommer lite mer om min underbara dag idag... Jag har ringt till Royal Air Maroc totalt 4 gånger, de första 2 samtalen var ganska korta och det enda de erbjöd mig var att resa antingen 2 dagar tidigare eller 2 dagar senare eller full refund. Tredje gången jag ringde krävde jag att få prata med telefonistens suporvisor och givetvis kom bortförklaringar såsom han pratar inte engelska, han är upptagen och han jobbar inte på det här stället. Till slut bad telefonisten mig vänta ett tag och när hon återkom gick hon med på att byta avreseorten till Stockholm, men jag skulle själv få betala resan till Stockholm. Återigen började jag tjata tills tjejen nästan började gråta och till slut kopplade hon fram samtalet till en supervisor (jag fick vänta ca 20 minuter i kö, dock). Jag ringde med Skype och precis då blev det någon störning och samtalet bröts. Jag ringde upp igen och vid det här gick det snabbare att få prata med suporvisorn, men han sa de inte kunde ändra min itinerary, men resebolaget skulle göra det utan kostnad. Jag fick ett telefonnummer av honom och tolkade det som att han hade varit i kontakt med resebyrån och kommit överens med dem att jag skulle få bli re-routad gratis. Men när jag ringde upp numret var det bara resebyrån vanliga telefonsvarare som sa att de inte hade någon telefonsupport. Så imorgon blir det till att ringa och tjata igen.

Att flygbolaget inte kan re-routa tror jag är skitsnack, varför skulle det gå att byta avreseort till Stockholm, men inte att re-routa? Svaret tror jag är att det kostar dem pengar att sätta mig på ett av deras partners flygplan, medans det är gratis att sätta mig på deras egna plan. En grej jag tänkte föreslå imorgon är att de byter avreseort till Stockholm och uppgraderar mig till Business Class för då kan jag tänka mig att själv betala resan upp till Stockholm. Är det någon med Expertflyer som skulle vilja se hur många platser det finns kvar på flyget, dvs Arlanda -> Casablanca den 20:e september? Har någon andra tips på kompensation jag kan kräva, som inte involveras deras partners?
 

agehall

Medlem
Problemet är att din resebyrå "äger" biljetten. Då ska andra inte få pilla på den hur som helst, inkl flygbolagen. Jag vet inte exakt hur det där funkar (någon med mer IATA-kunskaper kanske kan förklara?) men jag vet vad effekten blir... Men visst, om de nu går med på att du får flyga från Stockholm, så har de ju gjort en rerouting, men utan ersättning för sträckan upp till stockholm, som de bör stå för, så lite konstigt är det.

Jag skulle inte hålla på och dabba med olika förslag till kompensation - kör på EU261/2004 rakt av och inget annat. Så fort du frångår den så har du egentligen ingen grund att stå på alls, så du har nog mer att förlora på att försöka göra andra deals.
 
...kör på EU261/2004 rakt av och inget annat...
Hur ska jag kunna göra det? Flyget ställdes in mer än 2 veckor innan avgång. Att jag inte fick något besked om det lär ju inte spela någon roll, flygbolaget kommer att hävda att resebyrån borde ha skickat ut ett besked. Resebyrån kommer inte att göra ett enda dugg.
 

agehall

Medlem
Det är flygbolagets ansvar att meddela dig. Om du inte fått reda på det mer än 2 veckor före avgång så är reglerna giltiga. Det pratas om "notifies the passenger", dvs när du blir notifierad, inte när de faktiskt ställde in flighten.
 

adhoc76

Medlem
Problemet är att din resebyrå "äger" biljetten. Då ska andra inte få pilla på den hur som helst, inkl flygbolagen. Jag vet inte exakt hur det där funkar (någon med mer IATA-kunskaper kanske kan förklara?)

Det stämmer det du skriver. Syrran jobbar på (online)resebyrå. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men som jag har fått det förklarat så släpper bolagen ifrån sig biljetter till resebyrån som kan boka i bolagens system (amadeus vanligast). När biljetterna är utställda kan de bara ändras av resebyrån. Alla andra än aktuell resebyrå, inklusive flygbolagen, kommer då inte åt biljetterna och kan göra ändringar. Det betyder, precis som du @agehall har påpekat, att man hamnar i limbo när man har ett avtal med resebyrån, men det är flygbolaget som ställer in. Flygbolaget rycker på axlarna och hänvisar till resebyrån (som man de facto har ett köpeavtal med) och resebyrån skyller på sina villkor som man accepterat vid köpet där de bl.a. friskriver sig från ändringar som flygbolagen gör. De där hundralapparna man kan tjäna på att boka via resebyrå brukar jag betrakta som en premie för försäkring och istället välja att boka direkt hos flygbolaget. Först när vi pratar över 1000 kr skillnad på priset brukar jag överväga resebyrå och då välja något av syrrans bolag.
 
...När biljetterna är utställda kan de bara ändras av resebyrån....
Det kan ju uppenbarligen inte stämma. Hur kunde Turkish Airlines boka om mig vintern 2012? I maj ändrade Royal Air Maroc avgångstiden med några timmar, hur var det möjligt? Om jag hade accepterat Royal Air Marocs erbjudande om att flyga ifrån Stockholm istället, hur skulle de då lösa det? Det finns för mycket som talar emot det. Jag tror att den enkla förklaringen är att de försöker slingra sig genom att skylla på att de inte kan ändra det.
 

Jonas C

Medlem
Om kupongstatusen har ändrats till Airport Control så brukar flygbolaget kunna boka om dig om exempelvis IRROPS uppstår. Annars bör man vända sig till resebyrån.
 
Toppen