Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Budgetresenär, 8 September 2014.

1. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har bokat flyg från Köpenhamn till Casablanca med Royal Air Maroc och flyget har blivit inställt. Jag har blivit ombokat 2 dygn senare, vilket inte funkar för mig schemamässigt. Har precis mejlat flygbolaget och resebyrån, men räknar med att de kommer att slingra sig. Vilka lagliga rättigheter har jag? Jag tycker mig också minnas att det numera finns en lag om att resebyråer inte får ta betalt för support, vet någon mer om det?

2. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När skulle du rest?

3. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    19 september. Ombokad till 21 september.

4. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt til:

1/600€
    2/Ombokning enligt "bästa resväg"

Låter orimligt att 2/ inte ska gå att lösa förän 2 dagar senare..:

5. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns tex resa med TAP
    CPH-LIS-CMN 19SEP 8.30-16.20

6. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad heter regeln? Det är väl inte den välkända EU261/2004 eftersom det avser ett flyg med destination utanför EU med ett utomeuropeiskt flygbolag?

Royal Air Maroc verkar inte samarbeta med så många flygbolag och de är inte med i någon allians så jag tror det kan bli svårt att bli ombokad. De själva har inget flyg på sträckan förrän två dagar senare.

7. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo visst är det så!
    Vad jag vet så är det "Avresa från EU-flygplats" eller "EU-flygbolag utanför EU" som gäller.
    Flygbolagen kan inte slingra sig från denna bara för att de inte kommer från EU.

Men nu blev jag osäker!

8. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan det vara att de inte vill omboka passagerare till andra flygbolag? Fråga annars om det är möjligt att bli ombokad från Stockholm istället.

9. Christian R

Christian R DYKWIA

Så længe du ikke vil flyve Air Maroc for enhver pris tror jeg du har gode muligheder for at blive ombooket af rejsebureauet.

10. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi får det korrekta svaret när @agehall har läst detta, jag vet svaret tack vare agehall men vill inte ta åt mig någon ära.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!