Senaste nytt

Inställt flyg på grund av tekniska problem, -ersättning?

agehall

Medlem
Tyvärr håller inte lagen med dig där @Aurora. Flygbolagen ÄR ansvariga för att teknik såsom motorer ska fungera - det anses inte extraordinärt att de går sönder. Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.

Om man däremot har fått en bula i skrovet så är frågan hur den uppkommit. Det kan mycket väl vara extraordinärt, men det vet vi inte innan vi vet hur den uppstod.
 
Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.
Rigtigt godt eksempel. Dette er ALDRIG ekstraordinært da det er et indkommende fly - birdstrike under takeoff kan formenlig regnes som ekstraordinært.

Med de sager der har været i Landsretten i Danmark de seneste år vil jeg påstå at mekaniske problemer, herunder mekaniske problemer forsaget af tredjepart, som udgangspunkt aldrig er ekstraordinære.
 
A

Aurora

Guest
Tyvärr håller inte lagen med dig där @Aurora. Flygbolagen ÄR ansvariga för att teknik såsom motorer ska fungera - det anses inte extraordinärt att de går sönder. Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.

Om man däremot har fått en bula i skrovet så är frågan hur den uppkommit. Det kan mycket väl vara extraordinärt, men det vet vi inte innan vi vet hur den uppstod.

Hvis frågan om kompensasjon defineres ut fra hvordan en dent i skroget har uppkommit - hvorfor gjelder ikke det også motorer? Hva er definisjonen av noe extraordinært, og hvordan kan man uten å være flygtekniker si bestemt hva som er extraordinært og hva som ikke er?
 

Storsteffe

Medlem
Tanken var vel mer at ikke-fungerende motorer (eller dents i skroget) er noe flygbolag aldri planerar att strula til, dvs en "unforeseen event", dvs noe de ikke kan lastes for. Uansett om de heter Norwegian, Ryanair eller British Airways.
Blir väl lite svårt att få ersättning överhuvudtaget om den bara ska utgå när flygbolaget planerat att strula till det eller?
 

WF789

Medlem
I norsk flyklagenemnd får man "aldri" medhold som passasjer ved teknisk.
Er bortimot kun når flyselskapet ikke svarer nemnda de gir medhold.
 

wittis

Ny medlem
Hej,

EU domstolen har nu meddelat dom i målet C. van der Lans v KLM. Domen innebär en stor seger för flygpassagerarna då flygbolag inte längre kan åberopa tekniska fel som extraordinära omständigheter.

Så ja du kan kräva ersättning.

/Calle
 
Last edited by a moderator:

Nemo

Medlem
Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.

Rigtigt godt eksempel. Dette er ALDRIG ekstraordinært da det er et indkommende fly - birdstrike under takeoff kan formenlig regnes som ekstraordinært.
Passengers delayed by bird strikes can claim compensation, judge rules - Telegraph

Thomas Cook had refused to award compensation under EU Regulation 261/2004, arguing that the cause of the delay – a bird strike – was an “extraordinary” circumstance for which it was not liable. However, district judge Iyer ordered the company to pay Mr Ash and four other passengers around £310 each.
Bird strikes happen every day, in fact many times a day, and would hardly be worthy of comment but for the delay which they cause. They do not fall within the same category as a motorway collision between a car and my previous example of a horse, which would be extraordinary, for the simple reason that our skies are populated with birds, whereas our roads are not populated with horses.

Manchester County Court of Timothy Ash V Thomas Cook.
 

Tommy

Medlem

mha321

Medlem
Blir intressant att se exakt hur lång det här dras. Jag menar, bird strike tycker jag faktiskt är acceptabel anledning (beroende på hur lång tid, men att de måste ta ner kärran och inspektera är ju snarast bra!)

Visst är det trevligt att kunna begära kompensation för mer och mer. Men går det för långt kommer det ju bara leda till höjda priser och sänkt konkurrenskraft för europeiska bolag. Det gäller att hitta balansen. (under många år var pendeln alldeles för långt på flygbolagens sida, risken är att den slår över för långt åt andra hållet nu)
 
Toppen