Inställt flyg på grund av tekniska problem, -ersättning?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Brinkmann, 20 Juli 2015.

1. Brinkmann

Brinkmann Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Jag skulle med SK1415 till CPH och vidare till BLQ i morse. På grund av skada så blev jag snabbt och smidigt ombokat via frankfurt, 09:10. Kommer nu landa 14:40 typ, istället för 10:25 i BLQ.

Visst kan jag få ersättning för detta enligt EU261/2004?

/Tomas

2. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du skall kunna få ersättning enligt EC261/04 enligt mig. Du ankommer mer än 3 timmar sent trotts ombokning.

Jakob Österberg gillar detta.
  3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I loungetråden skrev du att det var en buckla i planet. Hur uppkom den? Det där är inte klockrent - det kan mycket väl anses som extraordinärt.

Gus gillar detta.
  4. Brinkmann

Brinkmann Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte så noga. Tror inte det var nån spontansladd eller styrfylla från servicefordon direkt där och då, utan de meddelade att man under kontroll hittat en 'dent'. Så jag kontaktar väl sas och kollar. Får ju boka taxi istället för planerad samåkning å missar första mötet.

/T

5. Aurora

Aurora Medlem

Så i stedet for en spontansladd så mener du noen i SAS har laget en dent med viten og vilje, som ble oppdaget en del senere på grunn av ????? (jeg klarer ikke finne på noe fornuftig). Dette er helt klart noe alle flyselskap burde klare å forutse og forhindre? :p

Hvis et flygplan settes på bakken på grunn av "dents", er det ganske alvorlige greier. Det finnes ikke en eneste pilot som med viten og vilje flyr med dents i skroget som gjør flygplanet "non flyable". Derfra kan man jo bruke egen logisk tankegang.

6. Brinkmann

Brinkmann Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo, min uppfattning också. Vad jag menar är att det inte skett något i direkt anslutning till förberedelsarna, utan att planet bör ha fått skadan innan. Tyvärr hördes det så dåligt när piloten annonserade att de upptäckt något på radion, så jag missade exakt vad som var problem. Frågan är vad som definierar extraordinärt =)

7. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förbered dig på att SAS kommer att hävda att det är extraordinärt. De flesta flygbolag har det ungefär som ett auto reply vid EU261/2004-ärenden... :)

011430121 och Brinkmann gillar detta.
  8. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Det är väl jättebra att ingen pilot vill flyga ett plan som inte är flygbart... Nu var ju frågan om man kan få någon ersättning för förseningen, inte om det var korrekt av piloten eller inte. Jämför det med att det är fel på motorerna, utan att känna någon pilot personligen så kan jag gissa att ingen pilot vill flyga utan motorer... Oavsett det så är man i de flesta fall berättigad ersättning pga icke fungerande motorer är ett tekniskt problem och således inte extraordinärt.

Peter Hagander och Brinkmann gillar detta.
  9. Brinkmann

Brinkmann Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag skickar in för att kolla så får vi se.

Givetvis ifrågasätter jag inte beslutet att ställa kärran, och jag är varken irriterad eller arg. Jag ser det bara som en möjlighet att få lite extra cash ;)

Gus och Jakob Österberg gillar detta.
  10. Aurora

Aurora Medlem

Tanken var vel mer at ikke-fungerende motorer (eller dents i skroget) er noe flygbolag aldri planerar att strula til, dvs en "unforeseen event", dvs noe de ikke kan lastes for. Uansett om de heter Norwegian, Ryanair eller British Airways.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!