Inställt flyg, ombokad plus förlorat bagage

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av David_Sundberg, 1 April 2015.

  1. David_Sundberg

    David_Sundberg Medlem

    Ort:
    Nybro
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej Alla
    Hoppas kunna få hjälp av någon av er att reda ut vad som gäller i denna situation som jag sitter i just nu:

    Var inplanerad på att flyga Köpenhamn - Aberdeen igår den 31/3 kl 1805 med ankomst 1850 lokal tid, 10 minuter innan boarding så ställer SAS in flighten och vi blir ombeda att bege oss till Transferdesk i Köpenhamn.

    Blir ombokad ganska snabbt och enkelt till Lufthansa till Frankfurt för vidare connection till Aberdeen, men det visar sig att flyget från Frankfurt är drygt 1h10min försent in från Frankfurt vilket medför försening från Köpenhamn på cirka 50 min. Blev även downgraded från SAS Plus till Ekonomi.

    Till slut hamnar jag i Frankfurt där jag har missat min anslutning till Aberdeen och blir ombokad till en flight som är planerad att ta av kl 2110, cirka 24 timmar senare.

    Blev sedan ombokad av resebyrån jag använder till British Airways vid lunchtid från Frankfurt via London till Aberdeen med ankomst 1600 lokal tid.

    Det som var droppen som fick bägaren att rinna över var att SAS inte förde över mitt bagage till Lufthansa så jag kunde få med mig min väska.

    Så min fråga till er kunniga här inne på forumet:

    Kan jag förvänta mig att kunna försöka få ersättning för något av detta? Inställt flyg, förlorat bagage, downgraded från SAS Plus till ekonomi på Lufthansa, ankomst 20 timmar senare till sin destination?
     
  2. Christian R

    Christian R DYKWIA

    JA! Du bør have ret til kompensation for alle de ting du nævner, dog kommer det lidt an på hvorfor flyvningen blev aflyst. Du har også lov til at købe nødvendigt tøj og hygiejne artikler på forsikringens/flyselskabets regning.

    Der er andre som har bedre styr på beløbstørrelsernen end jeg.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Klockren EU261/2004. Detta inlägg hör hemma där.
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    1) du ska kräva ersättning av sas för downgrade
    2) kolla varför det blev inställt
    3) kolla hur resan betalades, om det var kort vilket och vad säger kortförsälringen om försening och försenat baggage
    4) har du hemförsäkring vad säger den om dito
    Som sagt EU261/2004 skrevs med detta i åtanke
    5) du bör även få för förseningen men 2) här är viktigt isf
     
  5. David_Sundberg

    David_Sundberg Medlem

    Ort:
    Nybro
    Land:
    Sverige Sverige
    Flyget från Köpenhamn blev inställt på grund av det saknades Crew för att utföra flygningen.

    Resan bokades och betalades via resebyrå via företaget jag är anställd i, har inte några utgifter förutom kostnad för hotell och eventuellt inköp av kläder om väskan inte dyker upp idag.
     
  6. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Då har du definitivt rätt till ersättning för det inställda flyget enligt EU261/2004.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×