Senaste nytt

Inställt flyg från Helsingfors

agehall

Medlem
Ja, det är riktigt, skall vidare med tåg från Köpenhamn till Linköping som lämnar Kastrup runt 10. Antar att jag får kika om de kan boka om mig till SAS-flighten eller kanske till Stockholm.

Tack.
Så det är alltså INTE en connection det är frågan om. Eller kan man boka AY-flighter och SJ-tåg på samma biljett nu?

Hursomhelst, du har ju rätt till ombokning som passar dig eller pengarna tillbaka.
 

flybob

Medlem
Är de på lite flexibelt humör så borde det inte vara omöjligt att få ändra till Stockholm istället för till Köpenhamn. Däremot tror jag inte du har en chans att I det läget få ersättning för den tågbiljett du inte använder.

De var inte alls sugna på det. Enligt fare rules (ISA2AU2) så tillåter de inte rerouting på grund av att de kallar detta en försening och inte en inställd flight. Jobbets resebyrån jobbar på alternativ. Även om vi ber om att ta bort sista benet och boksr SK separat till Stockholm så bryter det mot reglerna.

Så det är alltså INTE en connection det är frågan om. Eller kan man boka AY-flighter och SJ-tåg på samma biljett nu?

Hursomhelst, du har ju rätt till ombokning som passar dig eller pengarna tillbaka.

Nej, det är riktigt. Man får passa dig för vilka ord man använder. Separat Sj-biljett från Köpenhamn.
 

agehall

Medlem
Även om det bara är en försening så är det väl i lagens mening att likställa med en inställd flight när det rör sig om så lång tid?
 

AABack2ARN

Medlem
Det där kan väl knappast bara vara en försening? De har ju bytt flygnummer. Fanns den flight du blev ombokad till sedan tidigare? I så fall är det än mindre tal om försening (tycker jag). På dom igen!!!
 

flybob

Medlem
Även om det bara är en försening så är det väl i lagens mening att likställa med en inställd flight när det rör sig om så lång tid?

Det där kan väl knappast bara vara en försening? De har ju bytt flygnummer. Fanns den flight du blev ombokad till sedan tidigare? I så fall är det än mindre tal om försening (tycker jag). På dom igen!!!

Jag tyckte samma. Jag är ute och reser nu men har vett vår reseagent driva frågan. Detta är vad hon kom tillbaka med för tillfället.

In a nutshell they are telling me that they cannot reroute and cannot add another airline to their ticket because of a schedule change.... they advise that both these options break their policy. they advise that as this is not a full cancellation, rather its a delay in schedule, they are bound by their rules.

As a last attempt they advised that I can contact their Helsinki team and seek a waiver ..... which would come from them anyway if anything was to happen.
Im going to do this - but they said they may not respond till after Boxing Day.
Im in next week - so happy to pursue this till we reach a suitable conclusion and keep you updated.
Sorry this is not the desired outcome...... usually if an airline alters their schedule.... their fare rules should no longer apply and they should make changes to suit the travellers needs.....

Hon brukar vara bra, så vi får se. Annars får jag försöka igen när.jag kommer hem eller bara acceptera läget och boka nytt tåg.
 

agehall

Medlem
Tyvärr kan nog inte din agent EU261/2004 och det är inte de som ska driva ärendet, så det är därför du inte får resultat.
 

flybob

Medlem
Tyvärr kan nog inte din agent EU261/2004 och det är inte de som ska driva ärendet, så det är därför du inte får resultat.
Men de uppfyller väl villkoren (a/b)?

If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or
 

flybob

Medlem
Nej. Finnair hävdar ju fortfarande att fare rules styr och det är inte sant. Det tyder på att din resebyrå försökt få dem att göra en "vanlig" ombokning istället för att slå lagstiftning i huvudet på dem.

Se punkt 5 & 6 i Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hsr dessvärre inget val utan företaget kräver att vi använder resebyrå. Har provat att förbipassera och fått tillsägelse.

Edit: Ber henne ta upp EU261/2004
 
Last edited:

agehall

Medlem
Grejen är att resebyråer inte är rätt för att hantera EU261/2004-ärenden. Antingen gör du det själv eller då tar du in en advokat som representerar dig. Annars lär du aldrig komma någonvart.
 
Toppen