Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

palmen

Moderator

TasselT

Medlem
Har den verkligen haft tekniska problem i Dublin?
Tittar man på avgångar från Dublin tycks det mesta, speciellt under förmiddag och tidig eftermiddag ha förseningar på 3-4 timmar eller vara inställt.
Verkar mera vara väderrelaterat.
Dublin Airport (DUB/EIDW) | Arrivals, Departures & Routes | Flightradar24
Det är ju inte helt lätt att veta den exakta orsaken, men de SAS-kärror som ankom senare kom också iväg före LN-RRO, så någon form av strul verkar den ha haft.

SK2080 är nu nere i 40 min försening. Får se vad dom säger som orsak till förseningen när vi bordat.

/ TT
 
Boarding completed på SK1841 ARN-FCO när man annonserar en felindikation i cockpit. Man väntar nu på ”reservdel från lagret” som kaptenen uttrycker det.

Update: Reservdel funnen! Dock oklart hur lång tid det tar innan delen är levererad, utbytt och felindikationen kan konfirmeras som avhjälpt.

Ingen slump att kärran, SE-RER, är 17 år gammal. Även om sånt här kan hända nya plan så är känslan att SAS gamla flotta skapar onödig oreda och badwill.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Hoppas ni kommer iväg. Kollar man upp din flight på flightstats.com ser man att SAS operations skiftade runt i planeringen vid 7-tiden i morse lokal svensk tid, bland annat med plan till Birmingham och Oslo. Varför kan man bara spekulera om.
 

KalleSus

Medlem
Boarding completed på SK1841 ARN-FCO när man annonserar en felindikation i cockpit. Man väntar nu på ”reservdel från lagret” som kaptenen uttrycker det.

Update: Reservdel funnen! Dock oklart hur lång tid det tar innan delen är levererad, utbytt och felindikationen kan konfirmeras som avhjälpt.

Ingen slump att kärran, SE-RER, är 17 år gammal. Även om sånt här kan hända nya plan så är känslan att SAS gamla flotta skapar onödig oreda och badwill.
Jag har svårt att se att det skulle finnas någon direkt statistisk koppling mellan åldern på maskinen och antalet inställda turer.
Självklart kräver säkert äldre maskiner mer service och översyn - men om man tittar på vad som faktiskt blir inställt, eller försenat på grund av teknik, så tror jag inte att det finns någon sådan koppling.
Senast i måndags drabbades en av de nyaste 320Neo och blev kvar på Mallorca i 13 timmar innan den flög tom tillbaka till Stockholm.
 

NotRyan

Medlem
Jag har svårt att se att det skulle finnas någon direkt statistisk koppling mellan åldern på maskinen och antalet inställda turer.
Självklart kräver säkert äldre maskiner mer service och översyn - men om man tittar på vad som faktiskt blir inställt, eller försenat på grund av teknik, så tror jag inte att det finns någon sådan koppling.
Senast i måndags drabbades en av de nyaste 320Neo och blev kvar på Mallorca i 13 timmar innan den flög tom tillbaka till Stockholm.
Nu är det lite OT i shorthaultråden, men att RKP nog är en av SAS pålitligaste långlinjemaskiner bevisar just detta :)
 
Igår var jag inbokad på SK 1553 Arlanda-Amsterdam med avgångstid 08.15 och ankomstid 10.20
Kl 06.45 fick jag besked via SMS att flighten är intställd och jag är ombokad ARN-CPH-AMS med avgångstid från ARN 09.10 och ankomsttid i Amsterdam 14.15 Dessa flighter gick på tid och jag anlände till Amsterdam kl 14.15 igår...dvs 3h55 min försenad.
Jag vet inte varför Sk 1553 blev inställd igår
Borde jag vara berättigad till kompensation?
Om jag är det...hur går jag tillväga för att få SAS ska betala ut kompensationen till mig?
Mvh Andreas
 
Igår var jag inbokad på SK 1553 Arlanda-Amsterdam med avgångstid 08.15 och ankomstid 10.20
Kl 06.45 fick jag besked via SMS att flighten är intställd och jag är ombokad ARN-CPH-AMS med avgångstid från ARN 09.10 och ankomsttid i Amsterdam 14.15 Dessa flighter gick på tid och jag anlände till Amsterdam kl 14.15 igår...dvs 3h55 min försenad.
Jag vet inte varför Sk 1553 blev inställd igår
Borde jag vara berättigad till kompensation?
Om jag är det...hur går jag tillväga för att få SAS ska betala ut kompensationen till mig?
Mvh Andreas
 

dino_81

Medlem
Igår var jag inbokad på SK 1553 Arlanda-Amsterdam med avgångstid 08.15 och ankomstid 10.20
Kl 06.45 fick jag besked via SMS att flighten är intställd och jag är ombokad ARN-CPH-AMS med avgångstid från ARN 09.10 och ankomsttid i Amsterdam 14.15 Dessa flighter gick på tid och jag anlände till Amsterdam kl 14.15 igår...dvs 3h55 min försenad.
Jag vet inte varför Sk 1553 blev inställd igår
Borde jag vara berättigad till kompensation?
Om jag är det...hur går jag tillväga för att få SAS ska betala ut kompensationen till mig?
Mvh Andreas

Under förutsättning att inte förseningen (det inställda flyget) berodde på extraordinära omständigheter som stod bortom flygbolagets kontroll är du berättigad ersättning.

Du begär ersättning på nedan länk:

Service och feedback | SAS
 

KalleSus

Medlem
Under förutsättning att inte förseningen (det inställda flyget) berodde på extraordinära omständigheter som stod bortom flygbolagets kontroll är du berättigad ersättning.

Du begär ersättning på nedan länk:

Service och feedback | SAS
Troligen teknikproblem med maskinen. Skulle ha varit OY-KBR (Airbus 319) som förutom Amsterdamturen också ställde in en planerad ToR Stockholm - Helsingfors. Borde ha funnits annan maskin i reserv - så i det här fallet ett klart fall för ersättning.
 
Toppen