Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Agö

Medlem
Skulle flugit med SK2856 från Biarritz till Arlanda kl. 11.20 idag men ny beräknad avgångstid är nu kl. 22.30. Planet från Arlanda landade i tid kl. 10.30 idag i Biarritz och står här men ska ha skadat ett hjul i landningen som måste lagas. Så värst mycket information har inte handlingagenten i Biarritz men tydligen ska inget nytt flyg hit utan det som står här ska lagas. Får dock inte ihop det med crew rest-reglerna men kanske flyger SAS hit en tekniker och besättning med nåt vanligt Air France flyg? Några andra SAS-flighter finns inte idag.

Detta borde väl vara en klockren EU-förordning 261 kompensation?
Indeed.
 

SK989

Medlem
Får dock inte ihop det med crew rest-reglerna men kanske flyger SAS hit en tekniker och besättning med nåt vanligt Air France flyg? Några andra SAS-flighter finns inte idag.

Det visade sig att SAS lät ett av sina plan på väg till NCE gå ned i Biarritz med tekniker, reservdelar (till noshjulet) och - antar jag - ny crew. Resenärerna på väg till NCE blev väl en timme sena minst p.g.a. den omvägen men jag antar att det var den minst dåliga lösningen för alla.

SAS var frikostiga med matvouchers till oss som skulle åkt 11.20 från Biarritz (vi kom iväg ca kl. 22). Jag, min fru och våra två barn (alla bokade i Plus) fick tillsammans 230 euro i vouchers att använda på flygplatsen, vilket inte var helt lätt att fixa på den enda lilla restaurangen med tanke på att barnen inte äter så mycket. Vi gjorde dock vårt bästa att bränna alla euros genom att beställa en flaska Taittinger för 80 euro samt köpa flera burkar fois gras i resturangens lilla presentaffär. Det blev ändå 15 euro över...
 

LHF_fan

Medlem
Har en fråga.

Var inbokad på ARN-LLA SK2003(Bokningsklass A Business) kl19.20 den 21 juni-16. Flyget blev inställt och ingen anledning gavs. Blev först ombokad till SK02 kl 20.35, sedan blev försenat till 21.30. Landade på LLA och klev ur gaten ca kl 23.00.

Vare sig förklaringar eller vouchers gavs som plåster på såren.

Kontaktade SAS customer service dagen efter och fick svar av SAS den 21 juli.... (bara en månad senare) SAS ersätter utlägg kopplade till mat, alkoholfri dryck, boende och transport till/från boende etc. De ville även ha Kvitton på eventuella utlägg och specifikation över gjorda köp med referens till respektive kvitto men dem har jag inte kvar.

Vad gäller i en sådan här situation?

Tacksam för svar.
 

011430121

Medlem
Ursäkta jag är nog lite trög, A Business vad är det, SAS har väl enbart ekonomi och plus? När skulle SK 2003 ha landat i Luleå? Du uppger avgångstid på ena flygningen och ankomst på den andra, om nu inte 19,20 är ankomst tid för SK2003, ca tider gäller inte, det är när flygplansdörren öppnas som är ankomst tid och inte när du klev ur gaten. Återkom med rätt uppgifter så kommer många att informera dig om dina rättigheter.
 

LHF_fan

Medlem
Ursäkta mig, försöker igen.

Ursprungligt inbokad SK002 ARN-LLA avgång 19.20 ankomst 20:35
Ombokad till SK2003 avgång kl 20.35, som blev försenad till 21.30. Landade på LLA och klev ur gaten ca kl 23.00.

Hoppas det blev lite tydligare
 

AABack2ARN

Medlem
@011430121: Bara som en liten kommentar till "A Business". Det är något SAS själva skriver på poängsidan på hemsidan i vissa fall. Normalt skriver de ju inte ut bokningsklass alls på egna flygen utan enbart kabinklassen. Men i några fall har jag sett A Business på SAS egna flyg. Huruvida du är trög eller inte låter jag dig ta ställning till själv ;) men SAS egen information är generellt sett mycket varierande så LHF_fan har nog helt enkelt skrivit vad som synts på hemsidan.
 

andreas

Medlem
Ursäkta mig, försöker igen.

Ursprungligt inbokad SK002 ARN-LLA avgång 19.20 ankomst 20:35
Ombokad till SK2003 avgång kl 20.35, som blev försenad till 21.30. Landade på LLA och klev ur gaten ca kl 23.00.

Hoppas det blev lite tydligare

Som jag ser det är så är du berättigad till €250 då:

1, Din första flygning ställdes in.
2, Flyget som du ombokades till lyckades inte ta dig till destinationen inom 2 timmar från ursprunglig ankomsttid. Därför kan 50% reduceringen inte tillämpas här.

€250 då avståndet inte överstiger 1500 km.
 

KalleSus

Medlem
Ursäkta mig, försöker igen.

Ursprungligt inbokad SK002 ARN-LLA avgång 19.20 ankomst 20:35
Ombokad till SK2003 avgång kl 20.35, som blev försenad till 21.30. Landade på LLA och klev ur gaten ca kl 23.00.

Hoppas det blev lite tydligare

Jag får inte heller ihop det här, trots ett nytt försök från dig.
SK002 avgår runt 19.20 från Arlanda till Luleå. Så långt hänger jag med (även om den flighten blev inställd just den dag du skulle åka).

Men blev du verkligen ombokad till SK2003?


Ett udda nummer flyger ju i motsatt riktning, dvs SK2003 är en avgång från Luleå, med avgångstid c:a 18.30.
Blev du kanske ombokad till SK020? Den avgår nån timme efter SK002 och har beräknad landning i Luleå c:a 22.25.
Nu var det ju midsommarveckan som du åkte, och då kan ju flighterna vara lite omstuvade, men jag har svårt att tro att SAS använder ett "södergående" flightnummer på en "norrgående" avgång.

Kanske bäst att du kollar dina biljetter och boardingkort ännu en gång, innan du ställer vidare krav på ersättning. Risken är väl annars att du inte får ut någonting.
 
Toppen