Jag håller helt med om att det är dåligt av SAS att inte prioritera Guldkort och resenärer i Plus när dom behöver boka om folk, dessa borde ha förtur. Däremot har jag svårt att se att man skulle kunna kräva att flyga business när man har en biljett i economy även om det är extra. Lufthansa har väl ingen economy extra på short haul så det hade du inte blivit ombokad till.Jag har en biljett bokad i SAS Plus vilket är class C (business) men den var bokad i S vilket är en business discounted, inte en ekonomibiljett.
SAS menar att för att få en motsvarande biljett i flygklass C med annat bolag så ska man ha köpt en full fare biljett utan några som helst restriktioner, det som oftast benäms som full flex har full busïeness fare. SAS har på short o midhaul flights två kabinklasser: economy och plus.
Economy är Y och business är C vilket framgår på biljetten.
Alltså motsvarar inte den biljett jag har köpt till den flygklass jag var bokad och incheckad i ( Class C plats 1C) en economy i(Y) på rad 38 C allra längst bak i en överbokad Airbus från Swiss. då föreligger en ersättning med 50% av biljettpriset vid nedgradering. Hade man fått en Lufthansaflight så hade man troligen fått en economy extra vilket om man jämför är den klass som motsvarar SAS Plus som är någon slags lågprisbusiness men bättre än economy.(pitch, val av plats, längst fram i kabinen, måltider, loungetillgång och normala förmåner som priority boarding, dubblerad bagagemängd osv).. Om SAS då staller in en flight och varken lyckas boka om mig (vilket stod i sms:et att ombokning pågår) och mitt ressällskap till första bästa nästa flight (där det fanns plats när vi anlände till ARL och framförallt inte svarar på sin telefonservice som för guldkortsresenärer och uppåt ska vara bemannad dygnet runt så är det ett misslyckande i hanteringen av en frekvent kund, det är min åsikt och den kommer jag aldrig att ändra på. Jag hade nya biljetter med Swiss i min mejl 07:02 efter att ha köat och fått lite hjälp på ARL men att få komma med en tidigare flight till Rom en söndagmorgon via alternativ destination gick inte, dock fungerande detta för ett tjugotal som lyckades med detta konststycke och de var bokade i economy från början och inte var frekventa resenärer, en konstig prioritering enligt mig. Arbetsdelen av resan är avslutad så nu är det några semesterdagar kvar fore hemfärd med SAS i SAS Plus, det kommer säkert att gå bra!
Ver ej. Ngn form av irrops. Nu ska SK1527 flygas av inkommande plan från LLA. Vet dock inte vilket plan som var slingat från början.
Däremot har jag svårt att se att man skulle kunna kräva att flyga business när man har en biljett i economy även om det är extra. Lufthansa har väl ingen economy extra på short haul så det hade du inte blivit ombokad till.
Ja det är det. Så visst, hade man velat vända hela situationen till något positivt för sina drabbade kunder skulle man så klart både gett dig förtur i kön och plats i business! Tyvärr är det inte så SAS verkar jobba.Det är möjligt, men däremot är det väl så att economy trots allt är en nedgradering? SAS har ju då valet att antingen boka ekonomi och punga ut med EU261 för nedgraderingen eller sätta folk i business.
Grymt tråkigt att bli så försenad!
Men jag är inte riktigt med på hur SAS ska bevilja en business class biljett på annat bolag när man har en ekonomiklass biljett hos SAS?
Någon som lyckats?
Jag har en biljett bokad i SAS Plus vilket är class C (business) men den var bokad i S vilket är en business discounted, inte en ekonomibiljett.
Det är helt korrekt. Du har köpt en produkt som inte berättigar till business med andra bolag, oavsett vad du är berättigad till hos SAS.SAS menar att för att få en motsvarande biljett i flygklass C med annat bolag så ska man ha köpt en full fare biljett utan några som helst restriktioner, det som oftast benäms som full flex har full busïeness fare. SAS har på short o midhaul flights två kabinklasser: economy och plus.
Intressant - jag har iaf inte sett "business" på några biljetter från SAS intra-EU sista åren. C är en kabinklass och det skulle lika gärna kunna stå F - du får ändå inte flyga förstaklass om du blir ombokad. Det är bokningsklassen som faktiskt talar om vad du har köpt för produkt, inte kabinklassen.Economy är Y och business är C vilket framgår på biljetten.
Att du inte kunde få 1C på en överbokad kärra när du blir ombokad i sista minuten är väl inte så konstigt? Och på vissa flyg kan i princip hela planet vara premiumkabiner - tror mitt rekord är en flight ner till Mobile World Congress då jag tror det var 4 eller 5 rader economy och resten var business/premium economy på Air France.Alltså motsvarar inte den biljett jag har köpt till den flygklass jag var bokad och incheckad i ( Class C plats 1C) en economy i(Y) på rad 38 C allra längst bak i en överbokad Airbus från Swiss. då föreligger en ersättning med 50% av biljettpriset vid nedgradering.