Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

anjak

Medlem
Jag har en biljett bokad i SAS Plus vilket är class C (business) men den var bokad i S vilket är en business discounted, inte en ekonomibiljett.
SAS menar att för att få en motsvarande biljett i flygklass C med annat bolag så ska man ha köpt en full fare biljett utan några som helst restriktioner, det som oftast benäms som full flex har full busïeness fare. SAS har på short o midhaul flights två kabinklasser: economy och plus.
Economy är Y och business är C vilket framgår på biljetten.
Alltså motsvarar inte den biljett jag har köpt till den flygklass jag var bokad och incheckad i ( Class C plats 1C) en economy i(Y) på rad 38 C allra längst bak i en överbokad Airbus från Swiss. då föreligger en ersättning med 50% av biljettpriset vid nedgradering. Hade man fått en Lufthansaflight så hade man troligen fått en economy extra vilket om man jämför är den klass som motsvarar SAS Plus som är någon slags lågprisbusiness men bättre än economy.(pitch, val av plats, längst fram i kabinen, måltider, loungetillgång och normala förmåner som priority boarding, dubblerad bagagemängd osv).. Om SAS då staller in en flight och varken lyckas boka om mig (vilket stod i sms:et att ombokning pågår) och mitt ressällskap till första bästa nästa flight (där det fanns plats när vi anlände till ARL och framförallt inte svarar på sin telefonservice som för guldkortsresenärer och uppåt ska vara bemannad dygnet runt så är det ett misslyckande i hanteringen av en frekvent kund, det är min åsikt och den kommer jag aldrig att ändra på. Jag hade nya biljetter med Swiss i min mejl 07:02 efter att ha köat och fått lite hjälp på ARL men att få komma med en tidigare flight till Rom en söndagmorgon via alternativ destination gick inte, dock fungerande detta för ett tjugotal som lyckades med detta konststycke och de var bokade i economy från början och inte var frekventa resenärer, en konstig prioritering enligt mig. Arbetsdelen av resan är avslutad så nu är det några semesterdagar kvar fore hemfärd med SAS i SAS Plus, det kommer säkert att gå bra!
Jag håller helt med om att det är dåligt av SAS att inte prioritera Guldkort och resenärer i Plus när dom behöver boka om folk, dessa borde ha förtur. Däremot har jag svårt att se att man skulle kunna kräva att flyga business när man har en biljett i economy även om det är extra. Lufthansa har väl ingen economy extra på short haul så det hade du inte blivit ombokad till.
 

mry

Medlem
Ver ej. Ngn form av irrops. Nu ska SK1527 flygas av inkommande plan från LLA. Vet dock inte vilket plan som var slingat från början.

Jag flög SK011 igår från Luleå till Stockholm och då sa kaptenen att orsaken till förseningen på ca 30 min var att de fick byta plan, alltså SK010 isom skulle flyga Arlanda till Luleå hade ett tekniskt fel. Oklart om detta är orsaken till alla följdförseningar för det verkar ju varit lite förseningar som bara blev större och större hela dagen.
 

mry

Medlem
Satt för övrigt bredvid en yngre kvinna som skulle flyga från Luleå till Kristianstad via Arlanda då. Hon skulle flyga med W2 (Sparrow Aviation, tidigare flyglinjen har jag för mig) och då vi var 30 min sena till Arlanda hade SAS tydligen bokat om henne till Malmö istället. Jag antar att hon vart två timmar minst försenad och har rätt till ersättning för försening det för det lär ju ta 1,5 timmar med taxi från Malmö till Kristianstad. Det positiva var nog att hon fick mer Eurobonus poäng antar jag :)
 

nollbit

Medlem
Däremot har jag svårt att se att man skulle kunna kräva att flyga business när man har en biljett i economy även om det är extra. Lufthansa har väl ingen economy extra på short haul så det hade du inte blivit ombokad till.

Det är möjligt, men däremot är det väl så att economy trots allt är en nedgradering? SAS har ju då valet att antingen boka ekonomi och punga ut med EU261 för nedgraderingen eller sätta folk i business.
 

anjak

Medlem
Det är möjligt, men däremot är det väl så att economy trots allt är en nedgradering? SAS har ju då valet att antingen boka ekonomi och punga ut med EU261 för nedgraderingen eller sätta folk i business.
Ja det är det. Så visst, hade man velat vända hela situationen till något positivt för sina drabbade kunder skulle man så klart både gett dig förtur i kön och plats i business! Tyvärr är det inte så SAS verkar jobba.
 

Wendestam

Medlem
Någon som vet varför SK499, ARN-OSL, är försenad? Skulle gått för en timma sedan och har fortfarande inte lyft. Sitter i OSL och väntar på returen hem...
 

Jensik

Medlem
Grymt tråkigt att bli så försenad!

Men jag är inte riktigt med på hur SAS ska bevilja en business class biljett på annat bolag när man har en ekonomiklass biljett hos SAS?

Någon som lyckats?

Under senaste året har jag 50% / 50% på denna. Flög med SK Plus ARN-HEL som blev inställd ca 30-40 min innan flygning. Blev direkt ombokad till Finnair i ekonomi (fick dock utan problem ersättning för denna nergradering utan problem). Flyget var fullbokat så jag la inte ner energi på att försöka få sitta i Business(gick 10 min efter SK -flyget så jag misstänker många av oss fyllde upp de lediga platserna på flyget) .
Flög även SK Plus på ARN-CPH-AMS i Plus där CPH-AMS legget blev inställt. Där blev jag ombokad till KLM Business class utan att fråga om det.
 

Hachans

Medlem
Fick idag ersättning för ett försenat flyg från Kiruna. Det var ungefär 27 timmar sent och fick även lite Eurobonuspoäng som plåster på såren.

Dock så hävdar SAS att det var mitt eget fel att info inte kom fram för förseningen, för jag angett mitt nummer i fel format. Konstigt nog har ju alla SMS innan kommit fram och varenda gateändring för andra flyg efteråt. Dessutom så kom ju incheckningssmset till flyget jag blev ombokad på till det numret, så uppenbarligen är ju numret rätt. Kollegorna som var med fick inte heller SMS. Och medan jag verkligen uppskattar kompensationen, så uppskattade jag inte tonen från SAS att det var mitt fel att jag inte fick info.
 

agehall

Medlem
Jag har en biljett bokad i SAS Plus vilket är class C (business) men den var bokad i S vilket är en business discounted, inte en ekonomibiljett.

Nja, det är inte helt korrekt. Du hade en biljett i bokningsklass S som p SAS innebär SAS Plus men det betyder inte att det automatiskt är något annat än economy på andra bolag. Det är faktiskt så att S-klass hos SAS bokas som ekonomi hos Swiss.

Sedan är det även värt att notera att oavsett vad SAS använder för bokstav för SAS Plus, så är det inte business - det finns ingen business på SAS intra-EU.

SAS menar att för att få en motsvarande biljett i flygklass C med annat bolag så ska man ha köpt en full fare biljett utan några som helst restriktioner, det som oftast benäms som full flex har full busïeness fare. SAS har på short o midhaul flights två kabinklasser: economy och plus.
Det är helt korrekt. Du har köpt en produkt som inte berättigar till business med andra bolag, oavsett vad du är berättigad till hos SAS.

Economy är Y och business är C vilket framgår på biljetten.
Intressant - jag har iaf inte sett "business" på några biljetter från SAS intra-EU sista åren. C är en kabinklass och det skulle lika gärna kunna stå F - du får ändå inte flyga förstaklass om du blir ombokad. Det är bokningsklassen som faktiskt talar om vad du har köpt för produkt, inte kabinklassen.

Alltså motsvarar inte den biljett jag har köpt till den flygklass jag var bokad och incheckad i ( Class C plats 1C) en economy i(Y) på rad 38 C allra längst bak i en överbokad Airbus från Swiss. då föreligger en ersättning med 50% av biljettpriset vid nedgradering.
Att du inte kunde få 1C på en överbokad kärra när du blir ombokad i sista minuten är väl inte så konstigt? Och på vissa flyg kan i princip hela planet vara premiumkabiner - tror mitt rekord är en flight ner till Mobile World Congress då jag tror det var 4 eller 5 rader economy och resten var business/premium economy på Air France.

Det är möjligt att du har ett case för nedgraderingen, men det om du ska ha en chans att få igenom det måste du släppa idén om att du var bokad i business, för det var du inte och där kommer du att köra fast. Släpp även hela diskussionen om kabinklasser som bara kommer att leda till att du virrar bort dig och målar in dig i ett hörn och påpeka istället för SAS att du bokat SAS Plus men pga ombokning blev du nedgraderad till economy. Håll sedan hela klagomålet sakligt - jag förstår att du skriver lite i affekt här, men se till att inte göra det när du skickar in klagomålet till SAS. Om du skriver mer än fem korta meningar kommer ingen att orka läsa det och du får avslag - kort och koncist samt håll dig till fakta så har du en chans.
 
Toppen