Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

agehall

Medlem
Du har aldrig åkt med Singapore Airlines(SQ) förut, eller hur?
Passa på och pressa på SAS att rerouta dig via London eller Frankfurt med SQ.:)
Via Köpenham kan man inte riktigt motivera då de inte flyger förran Lördag.

Jag funderade på detta direkt, men jag hade en massa ärenden som behövde fixas nu på förmiddagen och nu när jag tittar på alternativa rutter så är den enda vettiga omroutingen TG direkt från ARN, men det känns inte så lockande, för då måste jag åka typ NU, vilket passar dåligt.

Vad var anledningen till att planet blir kvar på CPH? Alltså inte bara svaret "tekniskt fel"... Beroende på orsaken har du ju eventuellt rätt till ekonomisk ersättning, utöver självklarheter som att de bokar in dig på ett annat flyg och står för eventuella hotellbokningar.

Visst är det bra att de ringer upp. Men ännu bättre vore det ju om de faktiskt följde de lagar och regler som reglerar sådana här händelser.

Jag vet inte ännu, men jag ska ta reda på det. Om det inte är väder eller liknande kommer jag att insistera på att 261/2004 gäller, framförallt då de flyger imorgon med ett annat flightnummer (SK6973).

Ha en trevlig resa agehall, vilken klass kommer Du att åka i?
Denna gång blir det C! :) Merkostnaden för detta var försumbar (vi pratar typ 2kkr) så jag bestämde mig för att det var en billig och bra uppgradering på en 11h flight. :)
 

agehall

Medlem
Grr, nu har jag fått en ny routing av SAS via e-mail.

Det blir
SK1429 ARN-CPH
SK6973 CPH-BKK
CI066 BKK-TPE

Med förseningen beräknas vi anlända BKK strax efter midnatt och sedan går CI066 0825. :( Finns det någon lounge som har öppet 24/7 i BKK?

Annars lär SAS få fixa mig ett hotell där också...
 

Dr. Miles

Expert
Jag funderade på detta direkt, men jag hade en massa ärenden som behövde fixas nu på förmiddagen och nu när jag tittar på alternativa rutter så är den enda vettiga omroutingen TG direkt från ARN, men det känns inte så lockande, för då måste jag åka typ NU, vilket passar dåligt.

Varken via Frankfurt eller London med SQ/TG finns platser i Business class idag.:(
Kod:
SQ         321     LHR   22:05     SIN   17:55     388      R4 F0 P0 A1 Z0 C0 J0 D0 S0 Y0 B0 E0 M0 H0 W0 Q0 N0 V0 T0 L0 K0

SQ         325     FRA   22:00     SIN   16:15     77W      F1 P1 A0 C0 Z0 J0 D0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 N0 Q0 W0 V0 K0 T0 L0 G0



TG         917     LHR   21:30     BKK   15:05     346      F0 A0 P0 C0 D0 J0 Z0 Y0 B0 M0 H0 Q0 T0 K0 S0 V0 W0

TG         923     FRA   21:10     BKK   12:50     773      F1 A0 P0 C0 D0 J0 Z0 Y0 B0 M0 H0 Q0 T0 K0 S0 V0 W0
 

Kris

Medlem
SK909 var inställd igår. Ännu ett liknande exempel. Snackade med en anställd på CPH som menade att det var något problem med bränslepump eller dylikt. Dock fick jag ingen info innan jag kom till CPH, inte ens det informativa "your flight has been cancelled, MVH SAS" som jag fick en gång LYS-CPH per sms. Var bara att slänga sig på luren för att bli ombokad den gången...

Nåväl, blev efter diskussion ombokad CPH-ARN-LHR-EWR. Med sista leg med VA. Deras upper Class var helt ok. Så även H-loungen på LHR T3. Rekommenderas!
 

Dr. Miles

Expert
Grr, nu har jag fått en ny routing av SAS via e-mail.

Det blir
SK1429 ARN-CPH
SK6973 CPH-BKK
CI066 BKK-TPE

Med förseningen beräknas vi anlända BKK strax efter midnatt och sedan går CI066 0825. :( Finns det någon lounge som har öppet 24/7 i BKK?

Annars lär SAS få fixa mig ett hotell där också...


Annars finns det Air China via Beijing ikväll.
Kod:
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
TPE  Taipei Metro / Taiwan Taoyua Intl TW = TPE TSA [RCTP]
FRI  29 Jun 2012

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------
CA         912     ARN   19:10     PEK   09:40     330      C9 D0 Z0 J0 I0 R0 Y0 B9 M0 H0 K0 L0 Q0 G0 S0 X0 N0 V0 U0 T0 E0
 -> CA     189     PEK   14:05     TPE   17:10     772      C9 D9 Z0 J9 I9 R9 Y0 B9 M9 H0 K9 L0 Q0 G0 S9 X9 N9 V0 U9 T0 E0

Om du har tur kan du testa Air Chinas nya Business class på Airbus A330.

Air China Business class, new Airbus 330-200_1.jpg Air China Business class, new Airbus 330-200_2.jpg
(Foto: Air China)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Hoppas att vi får höra ifrån Dig om resan
Har alltid undrat hur serviceprogrammet ser ut på 6973.
Har dom vänt på programmet så att det blir frukost först och middag sedan, eller kör dom planenligt middag först och frukost strax före landningen?
 

agehall

Medlem
Fast de har ju platser i F!!! Det kan jag ju acceptera.. ;)

Btw, visst lär man kunna skicka in ett claim till AmEx reseförsäkring för detta också? Jag får ju en rejäl försening, så det borde ju inte vara några problem att kvittera ut 1500:- i omkostnader. Undrar om det går att göra i både CPH och BKK...
 

agehall

Medlem
Hoppas att vi får höra ifrån Dig om resan
Har alltid undrat hur serviceprogrammet ser ut på 6973.
Har dom vänt på programmet så att det blir frukost först och middag sedan, eller kör dom planenligt middag först och frukost strax före landningen?

Jag lovar att återkomma med rapport. Jag hoppas verkligen de vänder på servicen. Det skulle suga rejält att få middag 0830 på morgonen, svensk tid.
 

Alx

Medlem
Fast de har ju platser i F!!! Det kan jag ju acceptera.. ;)

Btw, visst lär man kunna skicka in ett claim till AmEx reseförsäkring för detta också? Jag får ju en rejäl försening, så det borde ju inte vara några problem att kvittera ut 1500:- i omkostnader. Undrar om det går att göra i både CPH och BKK...

Såklart att du kan, det är just såna händelser den täcker. Dessutom alldeles oavsett orsak. Iaf så är det så på mitt Brittiska Amex. Ring och hör med de vad som gäller i BKK. Men en försening är (om jag inte missminner mig) enligt Amex ALL den extra tid som läggs på resan utöver ordinarie restid. Du skulle ju redan ha varit framme när du kommer till BKK, dvs du är fortfarande försenad... Men ring och fråga om det känns osäkert.
 
Last edited:
Toppen