Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Tonton

Medlem
Har inte han bäst möjlighet att ta reda på det? :p

Kompisen går att placera i kategorin: "omedveten passagerarare på sin första transatlantiska resa som han har bokat med en okänd resbyrå på nätet"

Så jag tänkte att detta forum är snabbare ;)

Hursom har jag fått höra att det är någon skruv på vingen som det rör sig om = tekniskt problem (?).
 
Kompisen går att placera i kategorin: "omedveten passagerarare på sin första transatlantiska resa som han har bokat med en okänd resbyrå på nätet"

Så jag tänkte att detta forum är snabbare ;)

Hursom har jag fått höra att det är någon skruv på vingen som det rör sig om = tekniskt problem (?).

Vad är väl en skruv mer eller mindre?
Är det IKEA som packat påsarna? ;)
 

011430121

Medlem
I dag lördag så får SK904 till EWR en ny avgång klockan 18,45, beror på att SK940 från LAX inkommer klockan 17,00.
SK939 avgick igår på ordinarie tid, så något har "hänt" i USA
 

Brandten

Medlem
I dag lördag så får SK904 till EWR en ny avgång klockan 18,45, beror på att SK940 från LAX inkommer klockan 17,00.
SK939 avgick igår på ordinarie tid, så något har "hänt" i USA
Satt precis och komponerade ett svar när jag såg det samma som du skrev. Att den avgick i tid så undrar vad som hände i USA.

Intressant med förseningar och hur operations planerar/tänker. Är det normalt EWR och LAX som slingas? Vad kommer det innebära att EWR blir försenade? Den kommer ju tillbaka sent från EWR och således kommer iväg sent till LAX. Hoppas man på att under ett par flygningar inte få några andra förseningar och flyga in dagens försening?
 

AABack2ARN

Medlem
Tittar man på historiken för en individ verkar det vara så att EWR och LAX slingas under några dagar därefter är det dags för lite TLC (Tender Loving Care) innan samma individ hamnar på en annan slingning (mest troligt HKG och ORD om det är ett plan som håller till i Stockholm).

Tidigare var det vanligt att planen bytte destination i EWR: planet från Stockholm åkte tillbaka till Köpenhamn.

Självklart skapar en stor försening ringar på vattnet men det finns lite slack i systemet som gör att det går att köra ikapp. Dock är dagens tabell tuffare än tidigare då planen är mer i luften och mindre på backen. Schemalagd turnaround verkar ligga på 2-2,5h vilket är ungefär vad markpersonalen behöver för att vända ett plan. Så ikappkörningen verkar mest ske om flygtiden blir kortare än planerat eller i samband med service. Och fixar man inte det på detta sätt tar man till LAN-kärran ;)

Innan expansion stod planen drygt 3 timmar på backen i Stockholm och upp till 5 timmar på backen i exempelvis New York vilket gav betydligt större möjligheter att komma ikapp en försening.
 

palmen

Moderator
Tittar man på historiken för en individ verkar det vara så att EWR och LAX slingas under några dagar därefter är det dags för lite TLC (Tender Loving Care) innan samma individ hamnar på en annan slingning (mest troligt HKG och ORD om det är ett plan som håller till i Stockholm).

Tidigare var det vanligt att planen bytte destination i EWR: planet från Stockholm åkte tillbaka till Köpenhamn.

Självklart skapar en stor försening ringar på vattnet men det finns lite slack i systemet som gör att det går att köra ikapp. Dock är dagens tabell tuffare än tidigare då planen är mer i luften och mindre på backen. Schemalagd turnaround verkar ligga på 2-2,5h vilket är ungefär vad markpersonalen behöver för att vända ett plan. Så ikappkörningen verkar mest ske om flygtiden blir kortare än planerat eller i samband med service. Och fixar man inte det på detta sätt tar man till LAN-kärran ;)

Innan expansion stod planen drygt 3 timmar på backen i Stockholm och upp till 5 timmar på backen i exempelvis New York vilket gav betydligt större möjligheter att komma ikapp en försening.
Det går väl inte att byta destination på planen i New York längre då det krävs A330E för att klara sträckan till Hong Kong och Los Angeles.
 
Toppen