Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

agehall

Medlem
  • Vad har vi för möjligheter till ersättning för detta? Det är en bonusresa med Amex 2-4-1 som jag bokat till dem och avgifterna är betalda med mitt Amex Elite. Kan jag förvänta mig att de får 600 euro per person i kompensation från SAS för detta? Kan/ska man begära något från Amex också?

Du kan nog inte förvänta dig några €600 för förseningen men eventuellt kan dina föräldrar förvänta sig det. Jag är lite osäker på vad som är prejudikatet för när plan skadas av markfordon - jag är inne på att det är extraordinärt, men jag vill minnas att ARN och andra juridiska instanser sa tvärt om. Finns mer om det någonstans i denna tråd.

AmEx kan ersätta faktiska kostnader under förseningen MEN det förutsätter att dina föräldrar har ett AmEx. Din försäkring täcker nämligen inte dem bara för att du betalat.

  • Är det något annat man bör beakta vad det gäller ersättningar? De hade en hyrbil bokad (förbetald). Alamo påstår att de håller bilen till dagen efter, men tjejen jag snackade med var allt annat än hjälpsam så jag är osäker på om jag förstod det korrekt. Det var bra pris på bilen, så det är inte hela världen om man går miste om en dag, så länge bilen finns där när de anländer! Hotellen de bokat (de skulle på roadtrip och hade bara en natt per hotell, och den planeringen går ju åt helvete nu), verkar iallafall gå att boka av så det bör inte bli några extrakostnader där.
De flesta hyrbilsbolag har en limit på hur länge de håller en hyrd bil. Om de kommer 24h efter utsatt tid är tyvärr risken att den inte finns kvar. Jag hade sett till att få kontakt med den faktiska uthyrningsstationen och förklarat vad som skett. Annars är risken stor att det inte finns någon bil när de kommer.

Hotellen är nog inte heller så mycket att göra något åt. Det är ev reseförsäkring som gäller. Om dina föräldrar inte har ett AmEx och därmed kanske täcks av din AmEx-försäkring hoppas jag de har en bra reseförsäkring som del i hemförsäkringen eller på annat sätt.
 

Agö

Medlem
Du kan nog inte förvänta dig några €600 för förseningen men eventuellt kan dina föräldrar förvänta sig det. Jag är lite osäker på vad som är prejudikatet för när plan skadas av markfordon - jag är inne på att det är extraordinärt, men jag vill minnas att ARN och andra juridiska instanser sa tvärt om. Finns mer om det någonstans i denna tråd..
Sidan 20, under p C, med hänvisning till rättsfall:

"The Court has clarified that the collision of mobile boarding stairs with an aircraft cannot be considered as ‘extraordinary circumstances’ exempting the air carrier from payment of compensation under Article 5(3) of the Regulation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Extraordinary circumstances would apply, for example, when damage to the aircraft is due to an act external to the airport’s normal services, such as an act of terrorism or sabotage."

https://ec.europa.eu/transport/site...ter-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf
 
Du kan nog inte förvänta dig några €600 för förseningen men eventuellt kan dina föräldrar förvänta sig det. Jag är lite osäker på vad som är prejudikatet för när plan skadas av markfordon - jag är inne på att det är extraordinärt, men jag vill minnas att ARN och andra juridiska instanser sa tvärt om. Finns mer om det någonstans i denna tråd.

AmEx kan ersätta faktiska kostnader under förseningen MEN det förutsätter att dina föräldrar har ett AmEx. Din försäkring täcker nämligen inte dem bara för att du betalat.


De flesta hyrbilsbolag har en limit på hur länge de håller en hyrd bil. Om de kommer 24h efter utsatt tid är tyvärr risken att den inte finns kvar. Jag hade sett till att få kontakt med den faktiska uthyrningsstationen och förklarat vad som skett. Annars är risken stor att det inte finns någon bil när de kommer.

Hotellen är nog inte heller så mycket att göra något åt. Det är ev reseförsäkring som gäller. Om dina föräldrar inte har ett AmEx och därmed kanske täcks av din AmEx-försäkring hoppas jag de har en bra reseförsäkring som del i hemförsäkringen eller på annat sätt.

Sidan 20, under p C, med hänvisning till rättsfall:

"The Court has clarified that the collision of mobile boarding stairs with an aircraft cannot be considered as ‘extraordinary circumstances’ exempting the air carrier from payment of compensation under Article 5(3) of the Regulation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Extraordinary circumstances would apply, for example, when damage to the aircraft is due to an act external to the airport’s normal services, such as an act of terrorism or sabotage."

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/news/doc/2016-06-10-better-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf

Tack för infon, från er bägge! Hyrbilsfirman är kontaktad, de påstår att bilen ska finnas kvar, hoppas det är sant. Skönt att se infon om att det inte bör räknas som en extraordinär omständighet. Faktum är ju att även om Chicago-flyget inte hade blivit inställt så hade de ändå blivit försenade, i och med att Los Angeles-flyget de egentligen skulle åka med också var inställt (vet dock inte varför det ställdes in).
 

Lauda 777

Medlem
SK943 (och så klart returen SK944) CPH-ORD inställt idag, någon som vet orsak?

Har sett att den flugits av LN-RKP senaste dagarna, något plan som är tech?
 

KalleSus

Medlem
SK943 (och så klart returen SK944) CPH-ORD inställt idag, någon som vet orsak?

Har sett att den flugits av LN-RKP senaste dagarna, något plan som är tech?

LN-RKO är ur trafik sen över en vecka tillbaka. Därför behövs en 340 på 330-nätet (oftast 909/910 eller 925/926) och LN-RKP har fått slita hårt. Kanske för hårt?
Någon som vet om LN-RKOs bortavaro är planerad service eller något extraordinärt som inträffat?
 

mjulven

Medlem
Ett plan ska enligt piloten på SK907 stå på EWR förmärvarande pga att det blivit påkört av ett fordon. Detta ledde till att åtminstone SK907 gick iväg 1 timme försenat från Oslo.
 

KalleSus

Medlem
Ett plan ska enligt piloten på SK907 stå på EWR förmärvarande pga att det blivit påkört av ett fordon. Detta ledde till att åtminstone SK907 gick iväg 1 timme försenat från Oslo.

Det är LN-RKR som tillfälligt sattes in för några svängar till/från Oslo, men det blev alltså inte riktigt så många som det var tänkt. 908 inställd i går och 907 idag fick maskin uppflugen från Köpenhamn - LN-RKO som alltså är tillbaka efter en tids frånvaro.
 
Det är LN-RKR som tillfälligt sattes in för några svängar till/från Oslo, men det blev alltså inte riktigt så många som det var tänkt. 908 inställd i går och 907 idag fick maskin uppflugen från Köpenhamn - LN-RKO som alltså är tillbaka efter en tids frånvaro.

LN-RKR verkar fortfarande stå kvar i Newark, hoppas för SAS skull att den inte fick en mer allvarlig skada så att det tar lång tid att reparera
 
Toppen