agehall
Medlem
- Vad har vi för möjligheter till ersättning för detta? Det är en bonusresa med Amex 2-4-1 som jag bokat till dem och avgifterna är betalda med mitt Amex Elite. Kan jag förvänta mig att de får 600 euro per person i kompensation från SAS för detta? Kan/ska man begära något från Amex också?
Du kan nog inte förvänta dig några €600 för förseningen men eventuellt kan dina föräldrar förvänta sig det. Jag är lite osäker på vad som är prejudikatet för när plan skadas av markfordon - jag är inne på att det är extraordinärt, men jag vill minnas att ARN och andra juridiska instanser sa tvärt om. Finns mer om det någonstans i denna tråd.
AmEx kan ersätta faktiska kostnader under förseningen MEN det förutsätter att dina föräldrar har ett AmEx. Din försäkring täcker nämligen inte dem bara för att du betalat.
De flesta hyrbilsbolag har en limit på hur länge de håller en hyrd bil. Om de kommer 24h efter utsatt tid är tyvärr risken att den inte finns kvar. Jag hade sett till att få kontakt med den faktiska uthyrningsstationen och förklarat vad som skett. Annars är risken stor att det inte finns någon bil när de kommer.
- Är det något annat man bör beakta vad det gäller ersättningar? De hade en hyrbil bokad (förbetald). Alamo påstår att de håller bilen till dagen efter, men tjejen jag snackade med var allt annat än hjälpsam så jag är osäker på om jag förstod det korrekt. Det var bra pris på bilen, så det är inte hela världen om man går miste om en dag, så länge bilen finns där när de anländer! Hotellen de bokat (de skulle på roadtrip och hade bara en natt per hotell, och den planeringen går ju åt helvete nu), verkar iallafall gå att boka av så det bör inte bli några extrakostnader där.
Hotellen är nog inte heller så mycket att göra något åt. Det är ev reseförsäkring som gäller. Om dina föräldrar inte har ett AmEx och därmed kanske täcks av din AmEx-försäkring hoppas jag de har en bra reseförsäkring som del i hemförsäkringen eller på annat sätt.