Senaste nytt

Inställda plan - bara sitta och invänta information?

Brandten

Medlem
Jag bevittnade en parodi på Arlanda imorse. Skulle med 1125 till LLA, kom iväg 3h sent.

Problemet var att bagagetraktorerna inte klarar det minsta snö före de börjar slira. En satte sig fast, då hämtades en ny för att putta undan och då körde den fast. Då stod alla där och var ivägen när plogtraktorn kom.

Svårt att förklara men det var hönshus utan styrning av sällan skådat slag. Aviators traktorer såg ut att ha bättre däck för övrigt.
Otroligt! Det är sådana här case jag menar (bla) om man verkligen skulle tjura till och dra sin försening till rätten.

SAS säger
Det kom snö, vi kunde inte göra något.

Resenären
Kollade ni inte väderleksrapporten och tog in extra personal? Snökedjor till bagagebilarna? Extra sand för halkan? Man kan dra exempel till oändlighet.

Gjorde ni allt ni kunde för att undvika förseningen?
Nej - och därmed borde man vinna.
 

Canadien

Medlem
Här borde ju SAS och övriga bolag kunna ställa bättre krav på leverantören genom avtal. På Chicago har jag sett bagagehanteringen skötas utan problem manuellt vid extremväder, de lastade då vagnen halvfull och drog dem en och en för hand in i terminalbyggnaden. Kostade lite fler personal som jobbar men det löser problemet.
 

Brandten

Medlem
Här borde ju SAS och övriga bolag kunna ställa bättre krav på leverantören genom avtal. På Chicago har jag sett bagagehanteringen skötas utan problem manuellt vid extremväder, de lastade då vagnen halvfull och drog dem en och en för hand in i terminalbyggnaden. Kostade lite fler personal som jobbar men det löser problemet.
Jag vet inte varför jag drar parallellen och jag tror det kan vara minerad mark jag går på men.

Kom sjukt mycket snö hemma och ena dagen när traktorn körde förbi och plogade så plogades det upp höga snövallar vid boendeinfarten så respektive fick skotta ut sig själv så att säga. Chauffören mellan 20-30år.

En annan dag plogades samma väg fast då med en äldre herre bakom ratten, uppskattningsvis 55-60+år. Han snitsade till infarterna genom att vända bladet och vi såg inte skymten av någon snövall på hela gatan.

 

Valley

Medlem
Jag vet inte varför jag drar parallellen och jag tror det kan vara minerad mark jag går på men.

Kom sjukt mycket snö hemma och ena dagen när traktorn körde förbi och plogade så plogades det upp höga snövallar vid boendeinfarten så respektive fick skotta ut sig själv så att säga. Chauffören mellan 20-30år.

En annan dag plogades samma väg fast då med en äldre herre bakom ratten, uppskattningsvis 55-60+år. Han snitsade till infarterna genom att vända bladet och vi såg inte skymten av någon snövall på hela gatan.


Se det positiva. Kom ju något och gjorde ett försök. "Hemma på vår gata, i stan......." får vi vara glada om vi över huvud taget ser en någon med plog eller skopa.
När det dyker upp så trycker man bara ihop snön på några utvalda ställen. För säkerhets skull skall inte skopa/plog vara i marken. Då kan man ju slita på skären. Upp med skiten en 2-3 cm för säkerhets skull. Så åker man därifrån och väntar på att det skall töa bort
 

bhen

Medlem
Här borde ju SAS och övriga bolag kunna ställa bättre krav på leverantören genom avtal. På Chicago har jag sett bagagehanteringen skötas utan problem manuellt vid extremväder, de lastade då vagnen halvfull och drog dem en och en för hand in i terminalbyggnaden. Kostade lite fler personal som jobbar men det löser problemet.

Precis det var min tanke igår, de hade lastat av och på det flyget långt fortare manuellt, burit väskorna en och en till den upplogade vägen, än på vanligt sätt. Nu jobbade 4 man 2h på att få traktorerna cirka 30m närmare. Nåt säger mig att det kanske är arbetsmiljökrav som hindrar det. Det var tydligt ovant lastmanskap, saknade ledning. Det kom en ”loading supervisor” dit efter cirka 1,5h och då gick det fort mycket bättre.

Till saken hör att vårt flyg kom in från Göteborg, de passagerarna fick vänta minst 3h på sitt bagage.
 

KalleSus

Medlem
Jag såg att SAS körde nån form av uppsamlingsflight i går kväll, Köpenhamn - Stockholm ToR, troligen för att lösa de mest akuta problemen med alla inställda flighter tidigare under dagen/kvällen.
SK6261 avgick runt 21.30 från CPH och återvände från ARN som SK6262 cirka 23.45.
Maskin: Airbus 340 - OY-KBM.
 

Agö

Medlem
Såg följande på Facebook idag:

”Flög med SAS inrikes igår, 6 timmar försenat. Idag kom 2959 kr in på mitt konto. Schablonersättningen på 250€ + mat o extra taxikostnader. Tog 20 minuter o scanna kvitton o fylla i formuläret”

Med andra ord kan alltså ersättning accepteras även vid snö av SAS. Skicka alltid in en ansökan.
 

Birch

Medlem
Även jag fick kompensation idag, jag valde dock poäng (svåra tider nu utan bra Avis-erbjudanden) framför pengar så det kan säkert ha bidragit till snabb handläggning. Jag fick vänta 11h på Arlanda igår p.ga inställd inrikes connection. Skickade in en claim ca 13.00 idag och fick svar för 10 minuter sen att jag har rätt till ersättning och att poängen skall finnas på mitt konto inom några dagar. Poängen finns redan nu på kontot!
Kul med positiva nyheter!
 

mha321

Medlem
Såg följande på Facebook idag:

”Flög med SAS inrikes igår, 6 timmar försenat. Idag kom 2959 kr in på mitt konto. Schablonersättningen på 250€ + mat o extra taxikostnader. Tog 20 minuter o scanna kvitton o fylla i formuläret”

Med andra ord kan alltså ersättning accepteras även vid snö av SAS. Skicka alltid in en ansökan.
Man blir ju lite nyfiken på om de försöker och faktiskt lyckas att kräva tillbaka motsvarande ersättning från swedavia om det nu i första hand var Arlanda som inte levererade, eller om de helt enkelt tar smällen själva.
 
Toppen