Inställd renovering av SAS Business Class

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Ghostman, 14 Mars 2012.

  1. Ghostman

    Ghostman Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fick idag veta av en i personalen på SAS flyg mellan Stockholm-chicago Sk945 att den planerade uppdateringen av planets businessklass är nedlagt. Så inga flatbeds på ett tag till då hos SAS.

    Detta gick ut till personalen idag onsd 14/3.
     
  2. Ajdå, det låter inte alls bra!
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett tydligt bevis på hur lågt SAS värderar sin long haul verksamhet. Först OptionTown och nu detta! Kanske bättre att bara lägga ner och fokusera på Europa istället :confused:
     
  4. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Spännande.ja eller kanske tråkigt ska man säga..SK och Air China ;) som sitter med gamla erans business stolar. SAS stolar är ju rätt slitna, och konceptet är som sagt gammal. Kanske dock kan ge billigare priser när de flesta konkurrenter har en bättre hårdvaru produkt!!
     
  5. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan vara lämpligt att inte anstränga balansräkningen mer än nödvändigt om nu bolaget inom en framtid kommer att säljas till någon hugad spekulant...........Tyvärr ligger nog SK kostnader inte i hårdvaran utan i rejält högre lönekostnader än de flesta konkurrenter.
     
    Last edited: 14 Mars 2012
  6. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hmmm...vad menar Du med kommentaren kring "OptionTown" - att de är med eller att de inte är med längre???
     
  7. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är väl dock om de största konkurrenterna verkligen har bättre hårdvara. Lufthansa kommer inte att ha ny C i alla sina maskiner förräns om flera år, KLMs C är äldre än SKs, Air France har också angled lite-flat, Air Berlin och Norwegians hybrid-business lär inte kunna jämföras med legacy-C. Av de europeiska bolagen som Skandinaver kan tänkas åka med är det väl egentligen bara Finnair, British Airways och Swiss som har objektivt sett bättre hårdvara i C. Arabbolagen har jag inte så bra realtidskoll på.

    Undrar vad beslutet betyder i praktiken. Satsning på större eco-extra-kabiner? Planerad nybeställning av widebodies? Eller avveckling av longhaultrafiken helt och hållet?
     
    Last edited: 14 Mars 2012
  8. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Att de är med där skulle jag gissa på. Air India, Arik, Kingfisher, Malev och Spanair är ju inte direkt lysande sällskap om man ser till vilken finansiell situation nämnda bolag befinner/befann sig i. Lite ont förebådande...
     
    1 person likes this.
  9. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS måste bestämma sig för om de skall konkurrera på samma vilkor som övriga bolag. En delvis politiskt styrd verksamhet med starka inslag av fackföreningar från 70-talet klarar knappast att hävda sig på lång sikt. Kanske bäst att riva ner och bygga upp från grunden,utan tung ryggsäck.
     
  10. Senast kostade dessa 500.000kr per stol. Så en enkel kalkyl är:
    11 flygplan x 50 stolar x 500.000kr = 275m SEK. Någon som har sätt 275m SEK som ligger runt omkring på SAS? I så fall, ring gärna:

    SAS "Lost & Found"
    Avd. Finans
    ARLANDA FLYGPLATS
    190 60 Stockholm-Arlanda

    Det kommer även samlas in pengar ombord till detta. Lämna gärna mynt/sedlar i olika valutor.. OBS! Detta gäller enbart för resenärer som åker på billigaste ekonomiklass biljetter. Nu vänder vi på detta; nu skall ni subventionera alla som flyger affärsklass...

    MVH,
    SAS Procurement
     
    15 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×