Inställd flight - smidigt hanterat av United

Diskussion i 'Star Alliance' startad av erc, 3 Mars 2014.

  1. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokad på United UA1221 med avgång från Anchorage ANC klockan 23:59 och ankomst till San Francisco SFO dagen efter klockan 05:37. Vidare från SFO var vi bokade med UA5564 mad avgång klockan 07:10 och ankomst till Las Vegas LAS klockan 08:41.

    Resebyrån AoB Travel meddelande via e-post att flight UA1221 mellan ANC och SFO ställts in varvid vi ombokats till en flight redan klockan 14:11 samma dag. Nattflygningen försvann och vi fick plötsligt ett behov av hotellnatt i SFO. Inget vidare.

    Tittade snabbt på ITA och noterade att United flyger från ANC till Denver DEN klockan 23:55 med ankomst 07:00 och att det även fanns en flight från DEN klockan 08:16 till LAS med ankomst 09:12 - alltså ungefär en halvtimme efter ursprunglig ankomst.

    Ringer Uniteds kundtjänst på ett 08-nummer och får min önskade re-routing bekräftad på några få minuter. Inga som helst problem!

    Några få extra miles i luften, slippa CRJ-700-kärran från SFO till LAS och möjligheten att se Klippiga bergen från ovan under flighten mellan Denver och Vegas. Utmärkt.

    Seating utförd på Uniteds webbsida minuterna efter samtalet. Imponerande smidigt!

    Ursprunglig rutt

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Ny rutt

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
    8 personer gillar detta.
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ännu mera imponerande är ju att de inte hänvisade till resebyrån väl?

    (Samt att du bokade via AoB som jag alltid tyckt hamnar dyrt men det är en parentes.)
     
    2 personer gillar detta.
  3. miles

    miles Medlem

    Ort:
    MAN/ARN
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Verkligen förvånad över att de inte bara lite surt hänvisade till resebyrån...bra agent du fick tag på!
     
  4. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    AoB var i det aktuella fallet billigare än andra "resebyråer" och markant billigare än united.com. Annars bokar jag absolut allt direkt på biljetterande flygbolags webbsida.

    Med bokningsbekräftelsenumret har jag hela tiden kunnat hantera min bokning på united.com - precis som om jag hade köpt min resa där, inklusive seating.

    Annat är det på en annan av RTW-resans biljett där SAS, Alaska Airlines, Thai och Austrian är utförande bolag. Här har det varit bökigare med seating - men med tips härifrån är merparten av segmenten seatade.
     
    Last edited: 3 Mars 2014
  5. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Brukar United hänvisa till resebyrå? Hade en liknande ändring för några år sedan med en resa bokad via Carlsson Wagonlit som jag ringde direkt till United utan problem.
     
  6. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt förskonad, har bara drabbats en handfull gånger, enda gången som jag varit med om att det blev problem med ombokningar för resebyråkunder var vid snökaoset för några år sedan. Åkte med sista planet från Arlanda men det kunde inte landa i Sundsvall och fick vända tillbaka. SAS disken var ett rent kaos och alla som ville ha hjälp med hotell och ombokningar hänvisades till respektive resebyrå(kl. halv 12:rolleyes:), bara de som bokat direkt med SAS fick hjälp, vilket jag hade gjort :D Förvånande hur få som hade bokat själv via SAS, från fullt kaos så var vi bara 4-5 stycken kvar i kön.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    United ÄR bra på att hantera ombokningar vid inställda flyg. Har faktiskt bara positiva erfarenheter av Uniteds hantering på det området. Aldrig något tjafs om routings, vem man har bokat via osv.
     
  8. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Njaee, med United går erfarenheterna isär,
    Skulle flyga Sfo-Yvr och tripit fångade att flighten var inställd, när jag ringer United så sa de "Dimma" ombokad till 36h senare.
    När jag undersöker på flygplatsen så ser jag att Air Canadas flyg inte var inställt.
    När jag frågar om det var lokal dimma framför cockpit på UA. Då byter man story och säger att det var först dimma och sedan tekniska problem.

    Man får ju bättre hjälp vid tekniska problem, sattes som standby och flög 3h senare.
    Men fult att de skyllde på dimman och sa att jag fick fixa boende själv på telefon men det var inte dimma eg.
     
    Last edited: 4 Mars 2014
    3 personer gillar detta.
  9. Bridgeman

    Bridgeman Medlem

    Ort:
    Sundsvall
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick en ombokning med UA nu i sommar som SAS inte kunde hjälpa mig med. Trotts bokning med SAS. ARN-EWR-RSW-MIA-EWR-ARN. Ringde UAs 08 nr. Tog UA en minut att göra ändring samt seating.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×