Senaste nytt

Inrikesincheckning på Arlanda som SAS Guld

Jacob

Medlem
Jag flyger väldigt sällan inrikes nuförtiden, 90% är utrikes och det inrikesresande som blir är oftast Stockholm-Göteborg och då väljer jag i många fall Malmö Aviation eftersom Bromma ligger väldigt behändigt för mig.

Men idag blev det SAS inrikes och dessutom med ett incheckat bagage. Så måste fråga er mer rutinerade inrikesresenärer, exakt hur är det tänkt på Arlanda? Förväntas man som EBG checka in via maskin eller ska/kan man checka in vid SAS Plus/EBG-disken utan att behöva mecka med en automat?

Och hur resonerar de med prioritetstaggen för inrikesresor?

Idag blev det automatincheckning, inga priotaggar fanns i närheten och tjejen vid bag-drop disken brydde sig inte om att sätta dit någon (och jag frågade inte heller). Inte så att det spelar gigantiskt stor roll, idag är det en kort flygning och ett litet plan, jag undrar mest hur det är tänkt.
 

Roger J

Medlem
Automat är det som gäller. Men man FÅR gå till disken. Priotaggar verkar helt försvinna på inrikes konstigt nog. Gäller alla stationer tror jag.
 
Då jag är EBS (bara) så har jag möjlighet att checka in via Business-disken. Gjorde detta senast i juni och då smällde de på en prio-tagg på min väska. Den dök sedan upp först på bandet hemma på Landvetter. Hade checkat in online innan, men inte bemödat mig skriva ut en bagagetag.
 

twiggs

Medlem
Automat är det som gäller. Men man FÅR gå till disken. Priotaggar verkar helt försvinna på inrikes konstigt nog. Gäller alla stationer tror jag.

Varje gång jag gått direkt till disken så har det känts som att det varit på nåder och att det verkligen utöver det vanliga. Angående det med priotaggar så kan jag verkligen inte begripa varför, det är ju fortfarande en *G-förmån att få sina väskor priotaggade även om SAS väljer att inte ha med det som en förmån på sin serviceklass Plus (inrikes). Märkligt!
 

olsson

Medlem
Varje gång jag gått direkt till disken så har det känts som att det varit på nåder och att det verkligen utöver det vanliga. Angående det med priotaggar så kan jag verkligen inte begripa varför, det är ju fortfarande en *G-förmån att få sina väskor priotaggade även om SAS väljer att inte ha med det som en förmån på sin serviceklass Plus (inrikes). Märkligt!

Har märkt det samma, som EBS och EBG. De ställer sig VÄLDIGT försvarande kring "Varför är DU här och vill ödsla MIN tid". Somliga har bara sagt att jag ska aldrig gå till disken utan ALLTID köra maskin men visst, hon kan vara extremt snäll idag.

Det har varit extremt sällsynt att man får en som inte försöker hitta på någon anledning att få bort en, blir alltid extra glad och nöjd då fast den nöjdheten är ju ett resultat över deras dåliga attityd.
(BGO och GOT är de jag besöker mestadels, ARN för inrikes har bara skett ett fåtal gånger).
 

Resenären

Medlem
Eller så gör man som undertecknad. Det var 13 år sedan sist jag åkte inrikes:
Vid ankomst till ARN knallar jag fram till första bästa incheckningsautomat. Men den vill inte läsa av mitt EB-kort! Inser strax att det är Norwegians automat och jag skulle resa med SAS.:cool:
Väl vid SAS-utomaten funkar det smidigt och scanningen för bagaget är utan problem.
 

Jacob

Medlem
Så kontentan är att jag gjorde exakt vad jag förväntades göra, dvs gå till en automat för att printa taggen själv.

Men prioritetstaggen är ju en officiell Star Alliance förmån så den är lite svår att ignorera. Då borde alltså tjejen vid bag-drop disken satt dit en i samband med att jag lämnade in min väska.
 

Tigerwulf

Medlem
Jag går alltid till inlämningsdisken direkt, så spar man ett moment..och får alltid priotaggen påsatt
Och åtminstone till GOT så kommer numer väskan ut bland dom första
 

rob74

Medlem
Jag går alltid till disken och checkar in, oavsett inrikes eller utrikes.
Har aldrig haft några problem med det, vad jag kan minnas.
 

twiggs

Medlem
Jag går alltid till disken och checkar in, oavsett inrikes eller utrikes.
Har aldrig haft några problem med det, vad jag kan minnas.

På utrikes är det ju sällan problem, även fast man besökt vissa diskar som bemannats med agenter som inte borde klivit upp ur sängen på morgonen, fast det är ju på inrikes det är allvarliga problem. Då känns det som att man är i vägen och att katten släpat dit en. Förstår verkligen inte varför SAS vill jämföras med ett LCC och ha så låg servicenivå.

Varför man inte kan ha en incheckningsdisk för passagerare som inte klarar av att checka in själva på stora flygplatser som ARN, CPH, OSL, GOT osv (utan att kräva status av passagerna). Då kan ju spara in på all personal som springer runt automaterna och bevakar proceduren där. Det heter ju automatincheckning för att det ska vara en automatprocedur. Alla som inte behärskar tekniken kan man väl hjälpa vid disk utan att behöva bemanna upp med personal, tänker jag fel?
 
Toppen