Senaste nytt

Inofficiell BC resa till Nordkorea 14-19 februari

Lonelyflyer

Medlem
Om jag har förstått rätt fungerar det ungefär såhär:

På sjuttiotalet (när Sverige var väldigt rött) hjälpte Sverige Nordkorea med någon fabrik för lastbilar och betalade hela kalaset. Sverige har fortfarande inte fått betalt. Man skickar varje år en delegation från den Svenska ambassaden till Nordkoreas myndigheter för att kräva betalning. Hitintills har man inte fått ett korvöre. Pga detta anser sig Sverige ha en anledning att behålla sin beskickning i Nordkorea.

Stämmer - de här blir ett sidospår

Det var väl Hägglunds som de dealade med som leverantör
Finns mer att lära sig om den tiden i en härlig dokumentär: Smuggelhärvan på nordkoreanska ambassaden 11 april 2010 kl 20:00 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio
Sverige blev det första västlandet i världen som i februari 1975 öppnade ambassad i Nordkoreas huvudstad
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Kan vara att tänka på om någon av er som ska åka inte är Svensk medborgare...
Den grupp jag var med i var det folk från hela världen inkl USA. Så det går att komma in oavsett nationalitet. Det som är känsligt/svårt är om man är journalist. Det gillar dom inte. Vi hade med en som var fotolärare och hade massa kameror. Hon fick massa frågor kring sitt yrke. Dom försöker fråga diskret men är inte särskilt bra på det.

Jag träffade en kvinna både före och efter min resa som har jobbat 4 år på ambassaden i NK. Hon är nu ambassadör i ett annat land. Hon har massor av spännande berättelser att förtälja.

Jag upplevde inte alls YPT som oorganiserat, tvärtom. Allt gick väldigt smidigt utom att hela tiden vänta på fransmannen som satte i system att vara sen vilket han också uttryckte. - I have worked as a tour guide. I know one hates people being late. I am going to be late all the time. (med fransk brytning)
 

011430121

Medlem
Nej, maratonlopp är jag inte i form för just nu, var vid gränsen fast på sydsidan för några år sedan.
Det var den näst mest minnesrika upplevelse jag gjort efter Svalbard.
 
Nej, maratonlopp är jag inte i form för just nu, var vid gränsen fast på sydsidan för några år sedan.
Det var den näst mest minnesrika upplevelse jag gjort efter Svalbard.
Nej men jag kollar på att åka 4-9 mars med vanlig resa och ja internationella kvinnodagen är också. Kostar 1149 Euro för själva resan om man lägger på kostnad för flyget från Peking och tillbaka från Nordkorea.

Flyg till Peking från Sverige får bokas separat.
 

011430121

Medlem
Jag har bokat grundresan till Peking med 1 natt för transfer på utresan på Hilton ute vid flygplatsen. Sen hemresan blev de en bokning på Doubletree inne i stan 3 nätter, ska dock efterforska hur de gäller med 72 timmars visum..

Man tillbringar 4-9 mars i Nordkorea.

20160815_025439.jpg

Screenshot_20160813-220215.png

Screenshot_20160813-220224.png
 
Toppen