Inofficiell BC resa till Nordkorea 14-19 februari

Diskussion i 'BusinessClass.se' startad av simon_says91, 14 November 2014.

1. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ska vi starta en lite annorlunda tråd till ett lite annorlunda land.

Idén kom upp efter att tråden Bonusplats tillgänglighet till Nord Korea | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor vaknat till liv igen...

Jag har sedan tidigare utforskat möjligheten och det skall inte vara så svårt att komma in som många tror. Sen är ju frågan hur många som skulle kunna tänka sig vilja följa med.

Har under någon vecka mailat med en resebyrå gällande det hela och resan kommer ske 14 februari - 19 februari. Tanken är att en vecka i Peking skall hinnas med innan dess.

Priset för dessa dagar ligger på 1298 Euro. I detta pris inkluderas flyg (T/R Peking - Pyongyang), boende, måltider, transport och eventuella entré avgifter till museum.

Inte inkluderat i priset är väl visumansökan till Nordkorea och Kina(om man väljer att stanna där mer än 72 timmar). Flyg T/R till peking får man lösa på egen hand men det rekommenderas att man bokar ombokningsbart flyg. Inget eventuellt boende i Peking om man väljer att stanna kvar där.

Visum:
    Fixas av resebyrån i fråga då man får skicka in sitt pass och det bör gå på cirka 2 veckor har dom sagt. Gäller Nordkorea, visum till Kina går enkelt att lösa på egen hand.

När: 14-19 Februari 2015 [Resan bör bokas senast 24dec]

Kanske:
    @GOTATH
    @Seinan
    @MaBe

Kommer:
    @simon_says91

Bifogar det förväntade reseprogrammet för dom som är intresserade. Under vistelsen i landet är det ledaren Kim Jong Il's födelsedag. Trotts att han varit död sen 2011 är detta en väldigt speciell dag för Nordkorea och man kommer få möjlighet att besöka The Sun Palace där dom båda ledarna är begravna i sina sarkofager gjorda av glas.

Som en del säkert märker är det några små kostnader kring vissa evenemang under resan, dessa ingår alltså inte i priset på 1298Euro.

Last edited: 14 November 2014
    Smuffe, Jones, Gus och 7 andra gillar detta.
  2. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vilket härligt initiativ!

Har länge haft en viss "fascination" för Nordkorea, och velat besöka detta isolerade land.

simon_says91 gillar detta.
  3. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack :)

Så jag ska med andra ord skriva upp dig på "kanske" ?

dino_81 gillar detta.
  4. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jäklar vad kul! Jag är sugen men det finns för många osäkerheter för att säga kanske...

simon_says91 gillar detta.
  5. MaBe

MaBe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har länge velat besöka det landet.
    Tyvärr kan jag inte säga ja ännu, men sätt upp mig som Kanske.

6. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan tilläggas att denna resa bör bokas senast julafton (24dec) för att man ska fixa visum och sånt i god tid och även resan i sig.

Kul att de finns intresse, jag chansade bara och startade tråden

Gus och MaBe gillar detta.
  7. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade jag inte vart upptagen då så hade jag lätt hakat på! Nordkorea står på min bucket list. Hur är säkerhetsläget där nu?

8. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Säkerhetsläget är gott (om man nu kan säga så, inga raketer flyger), dock är gränsen tillfälligt stängd på grund av Ebola säger dom. Stängd o stängd snarare 21 dagars karantän men man reser inte in ditt just nu från Resebyråns sida. Dock ser de ut som att detta släpps till årsskiftet.

Jakob Österberg gillar detta.
  9. MaBe

MaBe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blev det någon bokning?
    Jag fick förhinder, så åker hem från Beijing den 11/2.

10. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Resan fick läggas på is då gränsen in till landet fortfarande är "stängd" så jag slutförde aldrig bokningen.

Får ta det senare..

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!