Senaste nytt

Inofficiell BC-resa för höstbastu i Finnairs nya lounge

Dr. Miles

Expert
Hade inga problem i vintras när jag flög NRT-HEL-ARN. Då vi hade ett 5 timmars layover stannade vi i non-schengen och de sade ingenting i lounge receptionen. I och med att det är automatisk passkontroll så bör det inte vara några problem att gå till non-schengen och ut igen.

Det är kanske inte så bra exempel då du flög ändå in från ett icke-Schengen land (Japan).
 

Jacob

Medlem
Det finns inga risker att inte komma in med None-Schengen boardingkort? Jag tänker ARN-HEL-ARN? Vet inte hur strikta man är med access med kombo pass/boardingkort genom passkontrollen, vi hade trots allt en LHR flight senast vi var där.
Jag blev stoppad vid passkontrollen när jag försökte göra det under en lång layover intra-Schengen på 2:30. Inte diskuterbart.

Jag gissar man har access om man t.ex. åker NRT-HEL-ARN, men det kan vara värt att kolla upp innan man åker dit..
Det är däremot inget problem.

Är det inte lite tidigt att redan nu planera en höstresa? Spadelen ser inte jättestor ut på bilderna så kan mycket väl finnas begränsningar på hur många som kan komma in. Kan nog vara en idé att vänta tills loungen faktiskt öppnar i början på juli.
 

Dr. Miles

Expert
Finnair-Lounge-Helsinki-View-Sauna-140513.jpg

(Foto: Finnair, Första bilderna på Finnairs nya lounge i Helsingfors med spa och bastu - BusinessClass.se)

När man tittar på bilden i Jacobs artikel, ser det ut som max 8 personer samtidigt. 4 upp, 4 ner Economy class konfig. Om vi inte blandar lika många damer i sällskapet vill jag inte vara med i 5-5 konfig. :)
För att inte störa andra longhaul passagerare, är det nog bäst att försöka att besöka bastun före kl. 13.
(Första longhaul flygningar avgår runt kl. 14 mot USA)
 

agehall

Medlem
Jag hoppas givetvis på en stor övervikt av kvinnor.

Sedan tror jag att det där bara är en rendrering, så man ska nog inte fästa allt för mycket vikt på hur den där bilden ser ut.
 

jumbooze

Medlem
Skulle kunna tänka mig att skippa HEL helt och hållet :D
Däremot så kunde jag tänka mig en vända till LHR Fre-Lör.

// Tål inte bastu :D
 

doc

Medlem
Är det inte lite tidigt att redan nu planera en höstresa? Spadelen ser inte jättestor ut på bilderna så kan mycket väl finnas begränsningar på hur många som kan komma in. Kan nog vara en idé att vänta tills loungen faktiskt öppnar i början på juli.

Absolut, vi behöver ju inte boka nu, men tänkte att det vore bra att i alla fall inventera möjliga datum i oktober.

Det vore trevligt att bada bastu. Kanske skulle hitta på något tillsammans med Finnair?

Ska jag tolka det som att du vill dra i lite trådar Martin?
 

agehall

Medlem
Jag lägger nog gärna detta event efter 8/10 så att det kommer på mitt nya TP-år. Om allt går i lås, så drar jag in de sista TP jag behöver i år under sommaren, så därefter kan jag ta det lungt fram tills 9/10.
 
Toppen