Senaste nytt

Inofficiell BC-middag i Stockholm, fredag 17 april, innan dagsresan till London LHR

dino_81

Medlem
Ligger Arlanda i Stockholms kommun?

Nej, det ligger ju i Sigtuna kommun och deras lokala ordningsföreskrifter säger inget om Arlanda.

http://www.sigtuna.se/PageFiles/38954/Lokala ordningsföreskrifter.pdf

Väldigt OT-svar i tråden men det finns en generell uppfattning om att det råder ett allmänt förbud mot att förtära alkohol på allmän plats i Sverige - detta är helt fel utan det är endast på ett relativt litet antal platser det råder alkoholförtäringsförbud och samtliga är reglerade i respektive kommuns lokala ordningsföreskrifter.

Fritt fram alltså!
 

Agö

Medlem
Ligger Arlanda i Stockholms kommun?

Givetvis inte men tänkte att Christian säkert ville ta sig in till stan en sväng.

Nej, det ligger ju i Sigtuna kommun och deras lokala ordningsföreskrifter säger inget om Arlanda.

http://www.sigtuna.se/PageFiles/38954/Lokala ordningsföreskrifter.pdf

Väldigt OT-svar i tråden men det finns en generell uppfattning om att det råder ett allmänt förbud mot att förtära alkohol på allmän plats i Sverige - detta är helt fel utan det är endast på ett relativt litet antal platser det råder alkoholförtäringsförbud och samtliga är reglerade i respektive kommuns lokala ordningsföreskrifter.

Fritt fram alltså!

Fritt fram? Det är möjligt att jag är präglad av att ha bott utomlands sedan tio år tillbaka men listan från förra sommaren avs. Stockholms innerstad präglas inte direkt av fritt fram eller ett "relativt litet antal platser", allmänna sådana alltså. Att polisen sedan inte gör något är en annan femma, det tyder på att de prioriterar vad som är viktigt.

Lista över platser med alkoholförbud i Stockholms innerstad

Kungsholmen

00:00–07:00: Rålambshovsparken, Sankt göransparken, Kristinebergsparken, Kronobergsparken, Serafimerstranden.

Norrmalm

Dygnet runt: Området runt Klara kyrka. Blekholmsstranden, Norra Bantorget, Dammen vid Observatorielunden, Surbrunnsparken.

Östermalm

Dygnet runt: Brunnsvikens strandbad, Lappkärrsbadet.

00:00–07:00 Galärparken och Lejonparken.

Södermalm

Dygnet runt: Mosebacke Torg, Sandbacksparken, Nytorget, Tullgårdsparken, Stigbergsparken, Kv. Bulten, Kv. Skjutgossen, Bysis torg, Tengdahlsparken, Fatbursparken, Medborgarplatsen, Tjurberget–Älvsborgsparken, Axel Landquists Park, Droskan, Björns Trädgård.

00:00–07:00: Åsöberget, Fåfängan, Vita bergen, Skinnarviksparken

Här kan stockholmarna dricka alkohol ostraffat | SvD
 

dino_81

Medlem
Nja, du har rätt @Agö. Helt fritt fram är det så klart inte men håller man sig ifrån populära parker eller platser med hög "population" av missbrukare så överstiger de platser/områden där det inte råder alkoholförtäringsförbud med råge de ( i förhållande relativt få tycker jag ) platser där det inte är tillåtet.

Kan dock tänka mig att det är en mycket liberalare syn på detta i Danmark och där tror jag devisen "fritt fram" är mer korrekt!

Vad jag ville komma fram till i huvudsak är att den generella uppfattningen om att det råder ett totalförbud mot att dricka alkohol på allmän plats är fel.

Nog OT i denna tråd nu.
 
Toppen