Senaste nytt

inköp av väska, är rimowa verkligen top notch?

Johan12

Medlem
Efter att precis fyllt min samsonite aeris 64cm (64L) och en North face duffel till bristningsgränsen så funderar jag på om det kanske vore dags att fasa ut duffeln mot en riktig väska eller eventuellt bara byta rullväskan till en större.

prylgalningen börjar givetvis genast snegla på rimowa topas men vad är egentligen grejen med dom bortsett från att dom är tyska och ser otroligt bra ut? (grovt förenklat). man ser ju oftast att dom är rätt tillbucklade och de väger ju runt 6kg vilket är rätt saftigt.

kollar man istället på en samsonite lite locked för 4500sek så ligger den ju på under 4kg, lär inte få massa bucklor (?) och kostar 5000 mindre.

Det måste vara någon stor egenskap jag missat? några erfarenheter?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SNIFF

Medlem
Min enda erfarenheter från Rimowa är deras first class amenity kit-case.
Det enda jag har hört är att folk generellt sett är nöjda med dem och de "rullar" bra.

Finns säkert en hel del som kan berätta mer utförligt om väskorna här på forumet.
 

agehall

Medlem
Jag brukar titta på vikten primärt. Jag vill ha väskor som är lätta så jag får med så mycket innehåll som möjligt. Garantier är också viktiga, men köper man ett bra märke så brukar det vara tillräckliga garantier oavsett.
 

Moco

Medlem
Jag har en Rimova (80+ liter) som jag släpat runt jorden i lite mer ett år nu. Den var dyr, men har rest mer än någon annan väska jag haft och får väl på det sättet tyckas ha hållit bra. Min tidigare soft-shell väska höll i över 10 år och inhandlades på Walmart i El Paso, sett till pris gav den mer bang for the buck.

Rimowan är tung (redan som tom), den tar mycket plats, och jag gillar inte aluminiumramen som jag får ägna varje söndag åt att banka till så att väskan går att stänga.
Den ser dock väldigt ball ut efter ihärdigt resande, haha.

Jag ville själv ha en hard-shell denna gång, vilket resulterade i köpet. Jag kan inte säga att jag ångrar mig, för den är bra. Men jag kan samtidigt heller inte säga att man ska gå och köpa en då den är i dyraste laget och lite för tung. Allra bäst blir den om du har en resepolicy som innebär att du kan åka taxi med den överallt och således slipper kånka den kollektivtrafiken.
 

Mikael64

Medlem
Jag har 2 samsonite lite som jag haft nu ett bra tag och dom väger knappa 4kg tomma. Kanon väskor till bra pris. Lätta, sköna att dra och man får plats med så otroligt mycket. Stöttåliga och samtidigt lite eleganta:) Ett av mina absolut bästa köp när det gäller resväskor.
 
Jag gick all in med Salsa Air's fyrhjulingar i början av året (63L/2.9KG och 84L/3.2Kg). De har varit till Indien och London, Sardinien, New York och på bilsemester hittills, och fått en del skrapmärken men inget som stör. TSA öppnade en från USA utan att klippa så låsen funkar (när de bryr sig ;-)). Innan har jag mest haft Samsonites hårda och mjuka, men Rimowa tycker jag och min bättre hälft utan tvekan är bäst. Jag rekommenderar verkligen dem, funderade på de andra modellerna, men jag är ju lite insnöad när det gäller vikt ;-).

Jag har kabinväskan också men den använder jag nästan bara i jobbet och den checkas ju aldrig in.
 

MegaFlyer

Medlem
Köpte en ny Topaz 32 liter i augusti. Ser sjukt bra ut men väger ganska mycket - över 4 kg. Den ersatte en Rimowa som varit med i ca 10 år.

Funderar nu på att kombinera med en större Salsa Air på 63 liter. Sjukt snygg i babyblått och riktigt lätt.

Har redan några hardcase Samsonite runt 80-90 liter som är för stora. Är osäker på att köpa en stor aluminium väska som skickas, då den tar mycket stryk och skeva ramar lockar inte.

Som någon tidigare på forumet skrivit "du gråter bara en gång" när du skaffar en Rimowa :)
 
Last edited:

Johan12

Medlem
Jag har en Rimova (80+ liter) som jag släpat runt jorden i lite mer ett år nu. Den var dyr, men har rest mer än någon annan väska jag haft och får väl på det sättet tyckas ha hållit bra. Min tidigare soft-shell väska höll i över 10 år och inhandlades på Walmart i El Paso, sett till pris gav den mer bang for the buck.

Rimowan är tung (redan som tom), den tar mycket plats, och jag gillar inte aluminiumramen som jag får ägna varje söndag åt att banka till så att väskan går att stänga.
Den ser dock väldigt ball ut efter ihärdigt resande, haha.

Jag ville själv ha en hard-shell denna gång, vilket resulterade i köpet. Jag kan inte säga att jag ångrar mig, för den är bra. Men jag kan samtidigt heller inte säga att man ska gå och köpa en då den är i dyraste laget och lite för tung. Allra bäst blir den om du har en resepolicy som innebär att du kan åka taxi med den överallt och således slipper kånka den kollektivtrafiken.

Det är just det här jag menar när det kommer till de dyrare modellerna, en väska för 9k ska ju vara fjäderlätt och kunna ta stryk utan att det syns nämnvärt enligt min mening :/

Jag gick all in med Salsa Air's fyrhjulingar i början av året (63L/2.9KG och 84L/3.2Kg). De har varit till Indien och London, Sardinien, New York och på bilsemester hittills, och fått en del skrapmärken men inget som stör. TSA öppnade en från USA utan att klippa så låsen funkar (när de bryr sig ;-)). Innan har jag mest haft Samsonites hårda och mjuka, men Rimowa tycker jag och min bättre hälft utan tvekan är bäst. Jag rekommenderar verkligen dem, funderade på de andra modellerna, men jag är ju lite insnöad när det gäller vikt ;-).

Jag har kabinväskan också men den använder jag nästan bara i jobbet och den checkas ju aldrig in.


Köpte en ny Topaz 32 liter i augusti. Ser sjukt bra ut men väger ganska mycket - över 4 kg. Den ersatte en Rimowa som varit med i ca 10 år.

Funderar nu på att kombinera med en större Salsa Air på 63 liter. Sjukt snygg i babyblått och riktigt lätt.

Har redan några hardcase Samsonite runt 80-90 liter som är för stora. Är osäker på att köpa en stor aluminium väska som skickas, då den tar mycket stryk och skeva ramar lockar inte.

Som någon tidigare på forumet skrivit "du gråter bara en gång" när du skaffar en Rimowa :)
Hade
Köpte en ny Topaz 32 liter i augusti. Ser sjukt bra ut men väger ganska mycket - över 4 kg. Den ersatte en Rimowa som varit med i ca 10 år.

Funderar nu på att kombinera med en större Salsa Air på 63 liter. Sjukt snygg i babyblått och riktigt lätt.

Har redan några hardcase Samsonite runt 80-90 liter som är för stora. Är osäker på att köpa en stor aluminium väska som skickas, då den tar mycket stryk och skeva ramar lockar inte.

Som någon tidigare på forumet skrivit "du gråter bara en gång" när du skaffar en Rimowa :)

Tänkte ju inte ens på att dom faktiskt har ett sortiment i Polykarbonat med! detta tåls att kika närmare på isåfall!

Tänkte tagit en koll på Lite-Locked för dom hade en samsonite affär här i närheten men den fanns givetvis inte inne :(
 
Toppen